Tema zilei – 20 februarie 2011: Despre prezenta femeilor in politica

Dragi membri ai clubului, pentru ca se apropie primavara, asadar marele prilej de sarbatorire a feminitatii, si pentru ca zilele acestea numeroase comentarii, pe blogul nostru, au dezbatut chestiunea rolului femeii in politica, iata un text pe care l-am scris zilele trecute pentru un volum care se afla deja sub tipar si care este dedicat chiar acestei teme: 

 

“In ce priveste reprezentarea femeilor in politica, realitatea ne da un verdict neinduplecat: in raport cu ponderea lor in totalul populatiei, cu prestatia lor in societate si intemeindu-ne pe principiile constitutionale ale egalitatii de sanse, femeile sunt prea putin reprezentate in randurile elitei politice.

Din pacate, aceasta slaba reprezentare in raport cu barbatii, este tot mai flagranta pe masura ce urcam spre nivelele superioare ale elitei politice. Partea dramatica a acestei stari de lucruri nu sta atat in faptul ca reprezentantele sexului frumos nu ocupa functii eligibile la nivelul inalt ale elitelor politice, ci in aceea ca nu li se da nici cea mai mica sansa de a diminua acest decalaj.

Iata dovada: din 1990 incoace nu am avut nici o femeie presedinte al Romaniei, primar al unui municipiu capitala de judet ori presedinte de Consiliu Judetean (de cand functia a devenit eligibila). Dar, cum spuneam, nu atat asta e tulburator, ci faptul ca nu am avut, din 1990 incoace, nici o femeie care, depunandu-si candidatura pentru vreuna din aceste functii, sa aiba cea mai mica sansa. Nici o femeie nu s-a situat printre cei dintai candidati, in sondajele de opinie, daramite sa intre in turul doi al alegerilor. Acelasi lucru este valabil si in ce priveste functia de presedinte al marilor partide politice.

Cu alte cuvinte, in nici un vot de anvergura, femeile, practic, nu au existat decat ca votanti, nicidecum in calitate de candidati cu sanse. Din perspectiva eligibilitatii, accesul femeilor a fost interzis la nivelul elitei politice de varf .

Aceasta situatie are explicatii diferite, dintre care unele sunt de natura istorica, altele tin de valorile etice si religioase dominante in societate. Cele de natura istorica tin de relativ recenta prezenta a femeilor in viata politica, ceea ce se reflecta in lipsa de determinare a acestora de a vedea politica drept un domeniu de manifestare. In Romania, femeile au capatat drept de vot in 1938. Socotind ca din 1938 si pana in 1989 exercitatea dreptului de vot a fost fie formala, fie masluita, putem socoti ca excercitarea cu deplinatate a dreptului de vot de catre femei are in Romania doar o traditie de doua decenii. In ce priveste prezenta femeilor in viata publica, ea s-a manifestat abia dupa cel de-al doilea razboi mondial. Prima femeie ministru a fost distinsul medic Florica Bagdasar, ministrul sanatatii intre anii 1946 – 1948. Singurele femei care s-au regasit, la nivelul primelor functii in stat, au fost Ana Pauker si Elena Ceausescu, ceea ce nu a fost un imbold, din pacate, pentru emanciparea femeilor spre politica.

Al doilea argument tine de nivelul culturii civice, precar in Romania. Viata politica romaneasca este una a conflictului si nu a dialogului. Atunci cand invingatorul doreste sa ia totul si in locul democratiei participative avem o pseudodemocratie, conflictele se rezolva prin forta. Acesta nu este cel mai propice camp de manifestare pentru femei. Data fiind conditia lor, femeile nu sunt generatoare de conflicte – cel putin nu in mod direct – motiv pentru care ele nu se regasesc in prima linie a politicii de azi.

Exista si argumente ce tin de traditiile religioase. Ortodoxia creeaza un primat de reprezentare barbatului. Faptul ca Maica Domnului este o figura proeminenta a panteonului religios nu este de natura sa imbunatateasca locul femeii in societate. Cu cat cultul Maicii Domnului este mai puternic, cu atat muritoarele sunt mai ignorate. Pornind de la Muntele Athos, numeroase locuri si lacasuri religioase ajung, desi vietuiesc in cultul Fecioarei, chiar sa interzica accesul femeilor in incinta.

Cred ca sunt si motivatii ce tin de insasi sfiala femeilor, care ezita sa se implice in politica. Unele din obstacole nu tin atat de nivelul de cultura ori de traditii, ci tin de retinerile pe care femeile insesi le au. Faptul ca, din cauza saraciei, femeile sunt tributare vietii casnice de care nu se pot desprinde, le face, adesea, captive intr-un spatiu restrans, privat, din care nu au dezinvoltura de a aborda spatial public, al implicarii sociale. Socotesc ca chestiunea reprezentarii femeilor la nivelul elitelor politice  necesita mai multa determinare si din partea acestora.

Dar, neindoielnic, principalul handicap al reprezentarii feminine  il constituie slaba calitate a mediului politic, naravurile padurete ale oamenilor politici, vulgaritatea si primitivismul. O evaluare fugara a politicii romanesti din ultimii douazeci de ani arata ca femeile au avut – atatea cate au fost – un rol mai degraba benefic in viata publica. Ele sunt mai putin inclinate catre limbajul abrupt, catre tradare, catre coruptie, sunt mai putin expuse viciilor de comportament, mai predispuse la dialog. Felul in care se deruleaza viata politica romaneasca creeaza doua tendinte intristatoare: pe de o parte de excludere pentru atatea femei, altminteri merituoase, dar deloc competitive in mijlocul acestor incaierari de-a valma,  iar pe de alta parte, de autoexcludere pentru femeile care privesc intimidate si neincrezatoare, daca nu de-a dreptul scarbite un spectacol brutal si intristator.”

 

123 Responses to “Tema zilei – 20 februarie 2011: Despre prezenta femeilor in politica”

  1. Un liberal optimist spune:

    @Dorin,
    Frumos eseu. Si eu am cunoscut multi minoritari. Dar nu i-as mai vrea in parlament ca atare. Ci doar ca membri ai unui partid anume, cu o doctrina anume!

  2. cris spune:

    @ LordulJohn

    Multumesc milord. Fiecare dintre noi care avem grija de macar un singur alt om, ca e familie, prieten, ca vorbesti de cei din invatamint sau medicina, de la brancardier la profesor universitar, suntem cei care au priceput ca “lumea” e doar un concept, iar oamenii sunt reali. Cei care se bat cu pumnul in piept cu “lumea” sunt de fapt in cel mai bun caz niste fanfaroni, si, coborind spirala, niste mizantropi ordinari: Pune-l pe basescu fata in fata cu dumnealui, cu “cei 22 de milioane de romani au dreptul la Res-Pect” si modul in care se adreseaza unei profesoare, ori de alta, Cristiana Anghel, nici nu stie, sau alaturi de “tiganca imputita”. Nu vorbesc de “pensionarii”, “bugetarii”, etc care e expresia aceluiasi mizantropism sub un plural fara fata, ci de inabilitatea de a recunoaste un om cind ii sta in fata, pur si simplu nu il vede.

    E un soi de prezbitism moral, vezi ce e in departare, dar nu-l vezi pe cel de linga tine. Problema este ca prezbitismul in timp afecteaza si vederea la distanta. Daca nu percepi pe aproapele tau ca om, nu-ti va pasa de fapt nici de oameni in genere, ci doar de tine insuti. Asa ca ar trebui sa existe poate si un test de prezbitism moral pentru cei care aspira sa conduca o tara: as vrea sa stiu de la fiecare ce a facut concret pentru oameni, cum si-a largit in timp activitatea de la a avea grija de unul sau citiva oameni la un program de anvergura si foarte pragmatic – adica verificarea unui drum lung si greu. In plus, spre deosebire de ANI cu incompatibilitatile ei aiuristice, as pretinde dimpotriva ca orice parlamentar sa ramina activ in propria meserie ca sa ramina mereu cu picioarele pe pamint si sa aiba un feedback continuu de la oameni obisnuiti – ha, ti l-ai inchipui pe boc acum indraznind sa tina cursuri?

  3. Tudor M spune:

    @ Dorin

    Mă interesează orignile lui Spiru Haret mai mult dintr-o curiozitate specific cuiva care vrea să se specializeze în antropologie. Apoi, vreau să scriu despre haterism şi neoharetism, ca manifestări ale unui distributism în spaţiul românesc. Înainte de a importa din străinătate modele economice şi de dezvoltare socială, avem datoria de a recupera gândirea economică şi politică a înaintaşilor noştri, căci nu e mai prejos şi poate fi mai eficientă pentru realităţile socio-istorice din ţara noastră.

    @ VV

    Că tot a venit vorba despre armeni: domnule Vosganian, tatăl meu e din Botoşani şi mi-a povestit că acolo se află o frumoasă biserică armenească. Partea tristă e că acea biserică e în paragină şi bănuiesc că şi multe alte din ţară sunt în aceaşi situaţie. Asta probabil din cauză că armenii mai sunt foarte puţini în România, în sensul că n-are cine să se mai ocupe de acele lăcaşe de cult. Chiar mă întreb, oare câţi armeni or mai fi în Botoşani? În fine, oare nu se poate face ceva ca acele edificii să fie conservate? Scrieţi despre asta, căci dvs. sunteţi probabil cel mai măsură să inţiaţi un astfel de demers.

  4. Barosanul spune:

    Domnule Vosganian,

    Mai bine m-ati pari colegilor Dv de partid sa vada si dinsii cum sunt Oglinditi in Perceptia Mea despre domniile lor.

    Cu speranta ca mult mai putin colegi de Parlament vor privi in Oglinda cu intrebarea: Oglinda, Oglinjoara cine-i cel mai HOT(ATA) din Tara, pe buze.

  5. Dorin spune:

    @ Varujan: Inca nu m-am lamurit se spune corect caracalean sau caracalez! :)

    Uimitor, citind cartea domnului Neagu Djuvara despre Negru Voda, am descoperit de unde vine numele orasului ramas in istorie din cauza unui nefericit incident de transport. In ciuda omofonului nume de imparat roman Caracala; cu acesta din pacate n-are nici o legatura. In turceste, tatareste si, foarte probabil in limba cumana inrudita, Kara-Kale inseamna “Cetatea Neagra”. Mai exista o subtilitate a limbilor turcice in care lucrurile sunt impartite in majore si minore. Celor majore li se spune “albe”, celor minore, “negre”. De aceea si hoardele navalitoare erau, dupa caz, “albe” sau “negre”. Si orasele puteau sa fie asezari majore (in romaneste le spunem capitale) sau minore.

    Distinctia asta se pastreaza foarte bine in maghiara, unde Belgradul de azi se numeste Nandorfehervar = Capitala sarbului iar Alba Iulia se numeste “Gyulafehervar” = Capitala lui Gyula.

    Deci Caracal este, etimologic vorbind pur si simplu “un mic orasel” de campie :)

  6. Kronstadt an der Graft spune:

    @cris
    “Poate ar fi interesant de stiut de ce femeile nu vor sa intre in politica sau nu sunt interesate de politica de multe ori. Greu de spus, sunt multe motive. Meseria si familia sunt doar doua.In ce ma priveste, m-a mai intrebat tudor de ce nu. 1… 2… 3… etc.”
    Îmi pare rău că numai astăzi am putut deschide blogul şi sunt rămas în urmă, dar am remarcat că răspunsul dat la întrebarea “de ce nu în politică” cuprinde cea mai convingătoare înşiruire de argumente “pentru” din câte le-ar putea emite de cineva. Jos pălăria!

  7. Dorin spune:

    @ Tudor: nu numai bisericile armenesti sunt in paragina, la fel se intampla cu multe cladiri monument din Romania, fie ca sunt biserici sau nu.

    Nu neaparat la fel se intampla si cu bisericile pastorite de biserica ortodoxa romana. Multe dintre aceste lacase de cult etaleaza o opulenta nerusinata si o lipsa de gust total nepotrivita prestantei lor. Nu altfel va fi cazul probabil cu acea “Catedrala a mantuirii” pe care autoritatile eclesiastice o voiau inca din vremea regalitatii. Carol al II-lea, asa dezastruos cum a fost el pentru politica Romaniei, s-a opus totusi categoric unui asemenea monument. Acum insa, se pare ca nu mai exista o autoritate politica capabila sa le tina piept popilor.

    Este evident ca trebuie complet re-gandit cadrul institutional referitor la conservarea, protejarea, restaurarea si refacerea monumentelor si ansamblurilor arhitectonice, rezervatiilor si zonelor protejate. As zice ca felul in care se poarta cu monumentele este la fel de revelator cu referire la nivelul de educatie si de cultura al unui popor ca si prezenta femeilor in politica!

    • @ Dorin

      La drept vorbind, existenta unei astfel de catedrale nu e chiar un gest desantat. Gandeste-te ca exista Saint Paul, Westminster Abbey, Notre Dame si Sacre-Coeur, Domurile din Germania si Italia, Hradul din Praga etc.

  8. cris spune:

    @ Dorin

    ma intreb daca originea deosebirii alb negru ca diferentiere intre major si minor nu numai intre bun si rau nu este cumva cu mult mai veche. Vorbeam acum vreo doua zile de S-kepte-casas al tracilor, sarpele casei si al timpului care este alb ori argintiu. Interesant este ca nu vorbesti despre o marime masurabila ci despre una interioara si chiar paradoxal prezentata exterior, – sarpele alb este mic, dar fara el o casa se degradeaza, isi pierde bunastarea si continuitatea generatiilor. Prin comparatie, dupa cum stim din mitologie raul este nu numai negru ci si foarte mare….sarpele ajuns balaur. Aparentele inseala adica.

    Mai mult, vorbesti de subtilitatea gindului ca un animal privit ca exclusiv rau (inclusiv in prezentarea crestina – adica se uita de exemplu de toiagul devenit sarpe vindecator al lui Moise dar femeia ca pacatoasa e asociata sarpelui), are o ambivalenta intrinseca. Gnosticii au pastrat ideea sarpelui “bun”, ouboros-ul, de kundalini sa nu mai vorbim, aici aceeasi forta fenomenala poate fi benefica sau distrugatoare, depinzind de gradul de pregatire ori intelepciunea celui care il trezeste.

    Revenind la S-kepte-casas si ce percepem noi ca fiind slab, feminin, minor, si ceea ce percepem ca fiind puternic, mare, masculin. (Zimbesc de cite ori da liberalul nostru optimist in faza macho. Oare isi da seama ca ceea ce il face barbat, cu adevarat barbat, in ochii nostri, – banuiesc ca si corina mi-ar da dreptate-, nu este ceea ce considera el putere ci grija pe care o are fata de bunicul lui?) Si nu reusesc sa inteleg de unde vine aceasta gindire “muschiuloasa” despre putere. Nu e legata nici de conceptele precrestine, S-kepte-casas este feminin si a intelege ca a ocroti aceasta aparenta fiinta fragila este esential pentru supravietuire, este si un indemn constant la blindete si intelepciune. Nu este, asa cum spui, nici crestin – Isus nu a lovit pe nimeni, nu a cucerit nici un regat, nu si-a facut armata, nu a pedepsit, nu a tratat niciodata femeile din jurul sau ca pe fiinte slabe ori subumane chiar, dimpotriva. Unde anume s-a pierdut aceasta intelegere profund umana ca adevarata putere nu e papagalul rosu din piata, cum ii spune Steinhardt, ci bunavointa constanta, umila, modesta, atit de zilnica si de ascunsa in gesturi normale incit e aproape nevazuta?

  9. cris spune:

    @ kronstadt

    Iti multumesc. Dar mai este inca ceva. Cind muncesti de-ti rupi oasele intelegi si ca nu poti salta peste noapte la conducerea unei tari. Este un proces de crestere, de la a cunoaste oamenii si nevoile lor, la a cunoste organizatii din ce in ce mai mari si cu toate interdependentele si efectul pe care il are o decizie, nu numai asupra unui om in parte ci, din cu totul alta perspectva, asupra multor oameni in parte (nu asupra “lumii”). Pot sa am o parere sau alta asupra sistemului medical romanesc. Dar sa ma gindesc bunaoara macar o clipa ca as fi in stare sa conduc responsabil un minister e distanta lunga – nu sunt atilla, adica un parasutat intr-un scaun despre care nu are nici o idee ce inseamna. Cresc, nici o problema, de la stadiul de rezident la cel de medic independent in decizii, la sef de departament, de la zero la a conduce eu insami un sistem, de la un sistem care acoperea 20000 de oameni la unul care acopera sute de mii, dar sunt foarte constienta de stadiul la care sunt ca dezvoltare profesionala, de limite si de perspective.

    Realizezi pe de alta parte ca, avind aceasta constiinta a propriilor limite, nu as accepta in ruptul capului un sef numit pe ochi portocalii, mov, rosii ori albastri. Ma vezi acceptind un atilla ca superior al meu intr-un minister al sanatatii? Numiri politice aleatorii in functia de sef, care nu au nimic de a face cu competenta si cresterea nu pot fi un mediu propice pentru un professional. Mai mult, nu as accepta in ruptul capului oameni care nu sunt crescuti la diferite niveluri si nu pot creste profesional o data cu mine – pepiniera din care sa tragi urmatoarea generatie de leaderi -ci numiri iar pe ochi mov, portocalii etc ori pe criterii de incredere care nu au nimic de a face cu profesionalismul ci cu rudenia. Nu sunt un prieten al ‘tehnocratilor’ dar sunt un prieten al depolitizarii si al competentei. Ei, atunci ce te faci cu mine in politica romaneasca? Atita timp cit politica romanesca va fi bazata pe alte criterii decit cele de responsabilitate si profesionalism nu va exista nici un loc pentru cei ca mine, oameni de profesie, barbat sau femeie, in aceste structuri.

  10. cris spune:

    @ Kronstadt

    he, he, he, ca sa nu spun ca ar veni ANI intins dupa mine, pentru ca nu renunt in ruptul capului la meseria mea.

  11. Kronstadt an der Graft spune:

    @cris
    Da. Se pare că trebuie să ai o doză zdravănă de inconştienţă ca să te bagi în degringolada din ministerul sănătăţii românesc. Poate că tocmai inconştienţa de care suntem capabili noi bărbaţii ne face să fim majoritari în multe sectoare ale societăţii, inclusiv în politică. Dar este ştiut că de cele mai multe ori bărbaţii curajoşi ai unei naţii s-au bazat tot pe nişte femei care le-au asigurat .. dotarea portuară necesară ca adăpost în timp de furtună, şi bază de realimentare între două hoinăreli pe oceanele societăţii, ca să fiu în ton cu specialitatea cotroceniană. Cherchez la femme, ca să parafrazăm un picuţ.

  12. cris spune:

    @ VV

    ei, pe asta cum sa o inteleg? 1. ca dumneavoastra aveti o rezistenta mult mai mare decit mine pentru ca suportati cu stoicism oameni care nu va ajung nici la degetul cel mic, fara sa-i stringeti de git? sau 2. ca v-ar face placere sa-mi testati rezistenta la suferinta punindu-ma fata in fata cu specimenele mai sus mentionate? prefer raspunsul numarul 1. Caci, la numarul 2, s-a zis de mult cu rabdatul, dau cu matura in cap iar apoi scot gunoiul pe faras caci am constatat ca salveaza cu mult mai mult timp si oameni decit rezistenta la suferinta. (nevoia de curatenie si obisnuinta de a da cu aspiratorul, matura si mopul, parte din cotidianul feminin de altfel, fac asemenea indeletnicire un vis).

    • @ cris

      Adevarul e , Cristina, ca am devenit mult mai intelept de cand cu ultimii ani de politica, mai ales in urma mandatului de ministru. am invatat sa numar pana la zece inainte de a vorbi.

  13. Sorin Muncaciu spune:

    domnule Vosganian kudos pentru subiect ! Desi, in doctrina liberala, se evita denominarea in grupuri( femei, barbati, albi , negri..) aceasta fiind o realitate a ideologiilor colectiviste totusi, in opinia mea, subiectul merita dezbatut din perspectiva culturii liberale. Nu au fost multe femei in dezvoltarea culturii liberale dar acelea au fost deosebite ca de exemplu doamna Ayn Rand. Din punct de vedere ideologic insa, femeile din cultura vest europeana s-au situat pe pozitii statiste in marea majoritate a cazurilor. Dela americancele puritane din nord est, zise the Yankee, la miscarea femeilor protestante pina la feminismul secolului 20, femeile s-au situat de partea ideologiilor prostatiste care promiteau securitate sociala si welfare social. Dupa dobindirea dreptului la vot partidele de stinga au stiut sa exploateze anxietatea femeilor in cea ce priveste problemele cresterii copiilor si a moralei egalitarismului social. Astfel, miscarile de emancipare a femeilor americane au dus la instaurarea prohibitiei, a reformelor sociale numite “the new deal”, scoaterea drogurilor in afara legii si multe alte contributii la constituirea ajutorului social , the welfare state. Reflexele femenine, de a ocroti familia si noile generatii s-au transpus intr-o agenda politica a electoratului femenin care a avut si are ca efect sprijinul acestora acordat partidelor cu ideologie colectivista de stinga. Mai mult, femeile intelectuale au sustinut ideea monopolului statului in educatie sub masca ” invatamintului public care sa dea aceiasi sansa la educatie tuturor membrilor societatii”. Va reamintesc ca in 1524 cind Luther a cerut regelui Prusiei infiintarea invatamintului de stat nu a facut-o pentru ” aceleasi sanse in educatie” ci pentru a submina invatamintul particular confesional catolic. Economic vorbind, datorita dependentei salariale a femeilor intelectuale de stat este de inteles sprijinul lor pentru monopolul statului in educatie. Ce vreau sa sugerez prin aceasta ?? Doresc ca conducerea ideologica a PNL sa inteleaga foarte bine handicapul de facto pe care il avem in privinta electoratului femenin care are tendinte clare de a favoriza stinga, in parte si datorita lipsei de intelegere a premizelor ideologiei noastre liberale. Daca privim in paralel economia si cultura natiilor din acest secol observam ca cele mai religioase si cele mai represive culturi in privinta drepturilor femeilor sint si cele mai putin dezvoltate si cele mai primitive popoare. Invers, cu cit femeile sint mai emancipate si participante egale cu barbatii in economie cu atit natiile respective sint mai bogate si mai civilizate. Totusi, nu putem sa nu observam ca, excesele feminismului actual au determinat o slabire a spiritului de familie si o alienare a femeilor care, fiind preocupate de cariera profesionala, neglijeaza voluntar virsta naturala cea mai favorabila procreeri.
    Referitor la participarea femeilor in politica dimboviteana, sint inclinat sa accept argumentele dumneavoastra cu urmatirul caviat: am vazut politicieni femei de buna calitate umana si am vazut si reversul acestora , la fel ca politicienii barbati. Totusi, chiar si la femeile politicieni de calitate am observat un total dezinteres fata de doctrina partidelor pe care le reprezinta, atit in parlamentul Romaniei cit si, in cel european. Unele doamne care ne reprezinta in parlament au luat , in decursul timpului, atitudini contrare ideologiei liberale, fara nici o sanctiune din partea conducerii ideologice, motiv pentru care au facut-o in mod repetat!! Nu doresc sa dau munitie adeversarilor nostrii politici dar, sint profund dezamagit ca nu exista un nucleu ideologic care sa sanctioneze promt “derapajele” de la doctrina. Ce sa mai vorbim de documentele oficiale ale partidului unde se strecoara pasaje apartinind ideologiilor colectiviste de stinga.
    .

    • @ Sorin Muncaciu

      Da, dar uite ca majoritatea liderilor politici importanti proveniti din randul femeilor, in Europa, au cam fost de dreapta, si Margret Teatcher, si Angela Merkel. Cat despre derapajele de la doctrina, cred ca iti dai seama ca in viitorul apropiat o sa tot avem parte de ele.

  14. tudor spune:

    @Sorin Muncaciu
    1.De acod cu expunerea, foarte pertinenta
    2.”sint profund dezamagit ca nu exista un nucleu ideologic care sa sanctioneze promt “derapajele” de la doctrina”
    Raspuns: “Ceri prea mult, iti taiem femeia” – Marin Sorescu

  15. lorduljohn spune:

    @tudor

    “Adam
    Adam

    Cu toate ca se afla in rai,
    Adam se plimba pe alei preocupat si trist
    Pentru ca nu stia ce-i lipseste.
    Atunci Dumnezeu a confectionat-o pe Eva
    Dintr-o coasta a lui Adam.
    Si primului om atat de mult i-a placut aceasta minune
    Incat chiar in clipa aceea
    Si-a pipait coasta imediat urmatoare,
    Simtindu-si degetele frumos fulgerate
    De niste sini tari si coapse dulci
    Ca de contururi de note muzicale.
    O noua Eva rasarise in fata lui.
    Tocmai isi scosese oglinjoara
    Si se ruja pe buze.
    “Asta e viata!” – a oftat Adam
    Si-a mai creat inca una.
    Si tot asa, de cate ori Eva oficiala
    Se intorcea cu spatele
    Sau pleca la piata dupa aur, smirna si tamiie
    Adam scotea la lumina o noua cadina
    Din haremul lui intercostal.
    Dumnezeu a observat
    Aceasta creatie desantata a lui Adam
    L-a chemat la el, l-a sictirit Dumnezeieste
    Si l-a izgonit din rai
    Pentru suprarealism.”

    Marin Sorescu

  16. cris spune:

    @ tudor

    mie mi se pare interesanta treaba cu sa le fie rusine femeilor ca din cauza profesiei isi depasesc virsta obligatiei biologice a procreerii. Ma intreb cum se impaca faptul ca asemenea feministe acerbe care nici nu vor sa puiasca atunci cind le zice ceasul sa puiasca, promoveaza politici de stinga pentru apararea familiei – care familie daca nu vor sa se marite darmite sa aiba copii? Faptul ca femeile intelectuale sunt dependente de un salariu de la stat e iar interesant, vine in contradictie flagranta cu o afirmatie precedenta in care majoritatea spitalelelor sunt private, pentru ca…. majoritatea angajatilor din spitale sunt femei. Ca sa nu spun ca pentru a putea sa aiba grija de familie multe femei lucreaza de acasa, pe computer adica, daca ma gindesc numai la invatamintul on line, de firmele de consultanta ce sa mai vorbim. Si, valeu, dar multe universitati nu sunt de stat, si au si o multime de personal feminin, pardon femenin. In general vorbesti de vinzatoare, mai putin de vinzatori in retail, banuiesc ca si retail-ul e de stat – ma duc sa-i spun lui Sam Walton sa-si bage mintile in cap si sa nu mai angajeze femei ca ele sunt “de stat” si-i transforma walmart-ul in aprozar. Iar in ce priveste scoala pentru virstele 6-17, este estimat ca numarul de copii in home-schooling in SUA este intre 1.7 si 3 milioane, – statisticile nu sunt foarte corecte in privinta numarului maxim, pentru ca nu toate statele le au facute in mod coerent -, in continua crestere de altfel, si guess who face homeschooling, in majoritate mame care stau acasa.
    Si ma opresc aici: sunt de acord cu punctul tau 2. Am deraiat de la doctrina, ma retrag, ma duc la garda.

  17. Un liberal optimist spune:

    @cris,
    Esti moldoveanca? Mi-a placut interjectia”valeu”. D’aia nu pot strainii invata bine limba romana! Oricat s-ar stradui. Imi repar o masina la un garaj turcesc. Astia sunt prin Romania de vreo doujde ani. S-ar putea rescrie o noua limba romana dupa ei! Sunt fanastici baietii. De altfel excelenti meseriasi si foarte cinstiti!

  18. @cris
    @all
    Si ca o incheiere, intr-o nota optimista:
    ,,Ce norocoase sunteti voi, femeile! Oricata nesiguranta ar fi in jur, voi stiti ca acasa aveti tot timpul un loc de munca sigur, pe care nu vi-l ia nimeni.” :-)

  19. cris spune:

    @ corina

    Women get the last word in every argument. Anything a man says after that is the beginning of a new argument. ~Author Unknown

  20. lorduljohn spune:

    @cris

    Am aflat in sfarsit de ce femeile sunt de stanga. E scris adanc!

  21. cris spune:

    @ LordulJohn

    m-a derapat complet de la limba romana nu numai de la doctrina, parca se zice feminin nu femenin si procrearii nu procreeri …. acum am inteles: era pro-creieri si n-am priceput. Ma duc la stinga….

  22. Un liberal optimist spune:

    Hai sa nu politizam! Un barbat si o femeie vor ramane oricand un barbat si o femeie. Oricare din ei vor avea ultimul cuvant. Depinde de competentele lor!

  23. cris spune:

    @ un liberal optimist

    ei asi….

    @ Lordul John

    to the left, to the left…nu se stie cine se duce in final la stinga
    http://www.youtube.com/watch?v=G3_c99piZ30

  24. lorduljohn spune:

    @cris

    :-) ar fi fost bine sa fie macar pro-creieri, dar mi-e teama ca e pentru contra.

  25. Un liberal optimist spune:

    @cris,
    Am inteles: n-ai chef de fleacuri!

  26. cris spune:

    @ un liberal optimist

    nooo, doar ti-am lasat ultimul cuvint….
    Ce sa fac, esti dragalas citeodata, tocmai bun de tachinat.

    Hai ca ma duc inapoi la treaba, intre ultima postare si asta am vazut deja 13 in spital doi in ER – internari si mai am inca unul pe teava in ER si inca unul in spital si inca unspe in clinica. ce va mai veni peste noapte e basca.

  27. cris spune:

    @ LordulJohn

    adica pentru contra inseamna pentru picioare?

  28. no gender spune:

    Barbatii au creat tarcuri numite organizatiile de femei ca sa le tina ocupate. Sunt bune si ele la redactat rapoarte, admirat marii barbati politici, dar cand vine vorba de treburi serioase sunt mai greu de integrat ca ele merg mai rar la carciuma :)

  29. tudor spune:

    @Cris
    1.Evident, Sorin s a exprimat gresit sustinind ca femeile moderne au dezertat de la obligatia procrearii la varsta optima
    Corect este ” se constata ca femeile cu pregatire superioara sunt puse in fata dilemei cariera/copii la varsta OPTIMA”
    “Optim” nu poate fi decat ceea ce hotaraste doamna in cauza, sorin si nicio alta persoana nu se poate erija in judecatorul varstelor “optime”

    2.Mi se pare o prostie catalogarea asta cu “stanga”
    A ti fi mila, a te ingriji de cei mai putin norocosi, a dori sa ajuti, a fi uman, pana la urma, nu tine de drepta sau de stanga
    Inseamna doar a fi om
    Mie imi place sa ma consider doar ca am conceptii liberale, dar asta nu inseamna ca nu ma revolta nedreptatea de orice fel, inclusiv cea sociala

    3. Argumentul tau ultim referitor la neimplicarea in politica – incapacitatea de a suporta un sef prost dar politic – este o palma arzatoare data intregii politici romanesti din ultimii multi ani
    Imi pare rau ca nici partidul asta cu care tinem amandoi n a reusit sa ti zdruncine in nici un fel opiniile
    Asadar, inainte de a discuta despre “femeia in politica romaneasca” cred ca ar trebui discutat despre “verticalitate si competenta in politica romaneasca”
    Pledoaria ta este de fapt o radiografie a vietii politice si se poate reduce la intrebarea: ” un om puternic, competent , cult, util societatii , stimat, de buna credinta, sa si riste statutul si respectul de sine intrand in politica? Din moment ce raspunsul e negativ, radiografia e clara
    N as fi vrut sa spun aici, dar cred ca si pe VV niste ticalosi din propriul partid au incercat sa l umileasca
    Este posibil insa ca VV sa aiba acea constiinta a superioritatii care i permite sa treca chiar si peste astea; nu doar stomacul tare, asadar
    Nu stiu daca o sa citesti astea, tema fiind veche
    Sarut mana!

  30. cris spune:

    @ tudor

    citesc dupa cum bine vezi; cred ca exista doua tipuri majore de oameni, desigur mai multe dar ma opresc la doua si nu are nimic de a face cu femeie sau barbat. Sunt oameni care devin si oameni care se schimba. Oamenii care devin sunt cei credinciosi proprii lor meniri si cei care au incetat sa se minta pe ei insisi. Cei care , aparent, se schimba sunt cei cu cel putin doua masti temporale, hippioti la tinerete si curve pocaite mai apoi, bombastice, pline de sine, cocotate in copac si dind invataturi tuturor. Acestia sunt si cei care inceaca sa-i suprime pe cei autentici, din prima categorie, pentru ca se simt amenintati in primul rind ca proprie imagine despre sine. Fiind vorba de un spirit de conservare, “schimbatorii” de masti se ridica din ce in ce mai sus pe scara sociala, politica, etc, (si desigur ca fac acest lucru cu mare dexteritate: sunt cameleonii, oportunistii) si pe masura ce urca sunt din ce in ce mai ingimfati, mai surzi, mai zgomotosi… pentru ca tot am inceput sa cint – Jacques Brel, unul dintre acei putini oameni pe care n-am sa incetez vreodata sa-i iubesc, cu “les bourgeois”
    http://www.youtube.com/watch?v=dCHi5apc1lQ&feature=related
    Vezi tu, VV e un om autentic, cum crezi ca il vor suporta mastile, panglicarii si pocaitii cei seriosi?

  31. cris spune:

    @ VV

    Parte din autenticitate, menire, sinceritate fata de tine insuti este si acea uluitoare capacitate de a lupta mai departe nu pentru tine ci pentru altii. Cum e posibil, nu stiu, poate pentru ca iti descoperi o dimensiune interioara care trece dincolo de timp, esti implinit, nu lupti pentru ca nu mai ai nimic de pierdut, ci pentru ca deja te-ai cistigat pe tine insuti.

  32. Sorin Muncaciu spune:

    @ Varujan Vosganian

    Eu m-am referit la majoritatea femeilor din electorat.

    @ tudor

    Eu m-am referit la virsta optima biologica, din punct de vedere medical!
    Nu este o prostie constatarea ca femeile prefera , la vot, partidele de stinga de orientare statista, este o realitate !!

  33. Emi spune:

    Domnule Varujan Vosganian, aveti mare dreptate in articolul pe care l-ati scris dar ati sintetizat “la maxim”. Barbatii au o putere mai mare de a gandi logic si de a sintetiza (pot privi padurea in ansamblu dar nu au rabdare sa se risipeasca asupra fiecarui copac), asta ii ajuta sa ia rapid decizii majore de buna calitate. Femeile in general se decid mai greu, pentru ca gandesc emotional se pierd in amanunte si intuitiv se tem de puterea “factorului X” (soarta, nesansa). Desi semnez neutru, sunt una din femeile care a crezut in egalitatea dintre sexe dar in egalitatea de drepturi si sanse. Am citit un studiu despre corpul uman in care se arata ca datorita secretiei hormonale in concentratii diferite corpul femeii este mai rezistent la interior iar al barbatului la exterior. De aceea o femeie suporta mai greu o lovitura din exterior dar poate purta 9 luni presiunea unei sarcini. In acel studiu se preciza ca un barbat nu ar putea duce o sarcina pentru ca organele sale interne nu ar rezista presiunii (ar exploda). Asta nu inseamna ca nu exista si femei care gandesc preponderent logic sau barbati care gandesc mai des emotional, intuitiv. Ca si in cazul hormonilor, e chestie de concentratie. Eu am facut in liceu profil matematica-fizica si nu pot uita cum la problemele de echilibrul de forte ma gandeam ca ar mai fi niste forte pe acolo despre care problema nu ne dadea datele, de exemplu de multe ori nu se pomenea de forta de frecare. “Daca nu se pomeneste nimic in problema, inseamna ca Ff e neglijabila”, se enerva Domnul Profesor.
    Deci ma pierdeam in amanunte nesemnificative. Si eram in clasa 11 fete si 25 de baieti. Nu suntem egali fizic si fiziologic dar in calitate de cetateni putem fi egali in drepturi si sanse, pentru ca important este asa cum s-a mai precizat pe aici sa fie omul potrivit la locul potrivit. Mie imi pare rau ca femeile in calitate de mame si prim educator pentru copiii lor, isi invata baietii misogini de mici si fetele sa taca si sa-si “duca crucea”. Aceasta mi se pare autocenzura cea mai greu de eliminat, cea impusa de “cei sapte ani de-acasa”, de parinti ramasi in alt secol.

  34. Emi spune:

    cel mai greu…scuze!!!