Tema zilei – 11 mai 2011: Mesajul USL trebuie sa fie chiar Constitutia Romaniei

In ultima vreme, atacurile liderilor pedisti si ale propagandei inconjuratoare privind devierea Partidului National Liberal catre stanga s-au intetit. “Alianta socialista!” racnesc ca din gura de sarpe  Boc si ai lui (fala neamului!), aratandu-ne cu degetul si uitand ca pana mai ieri PD a guvernat impreuna cu PSD.

La aceste acuze au existat reactii diverse ale liderilor PNL, pe diferite tonuri, de la ironie si pana la indignare. Eu nu am comentat pana acum. Personal, nu m-am simtit vizat de aceasta campanie defaimatoare, mai ales ca ea venea de la unii care timp de cincisprezece ani s-au simtit foarte bine ca socialisti si care, cand n-au mai avut loc acolo, si-au luat bocceluta pe spinare si au cautat milostenie mai la dreapta. Ca unul care am lansat, impreuna cu nucleul Uniunii Fortelor de Dreapta, Mesajul Dreptei Romanesti, inca din iulie 1998, atunci cand PD se simtea minunat in Internationala socialista, si am scris, in anul 2001 – PD era tot acolo – o lucrare de 700 de pagini cu titlul “Mesajul Dreptei Romanesti. Traditie si modernitate” nu cred ca am de primit lectii de la de-alde suciti in ale gandirii politice cum sunt cei din jurul lui Emil Boc. Iar in legatura cu guvernarea liberala, sunt dispus oricand, pornind de la cresterea economica, rata de investire, nivelul investitiilor straine si gradul de ocupare, sa discut in ce masura acea guvernare a incurajat initiativa privata si libera competitie.

. Ma simt dator sa intervin in aceasta dezbatere caci ramane intrebarea, de data asta pusa cu gravitate: poate PNL sa-si pastreze nestirbita asumarea de dreapta in conditiile in care se aliaza cu PSD? Care ar putea fi acel mesaj pe care, rostindu-l la doua voci, timbrul vocii noastre sa  vibreze pe frecvente liberale, de dreapta, si totusi duetul sa nu distoneze?

Intr-o democratie, fortele politice democratice au vocatie ideologica, concretizata, in plan doctrinar, in politici publice. Pentru ca dialogul politic sa nu degenereze intr-un tavalug de hoarde migratoare si sa nu ajungem sa zbieram unii la altii de-a surda, fara sa ne intelegem, acest dialog are niste reguli. Prima regula este chiar a existentei dialogului insusi, care sa precumpaneasca in fata conflictului. Toate acest reguli alcatuiesc canonul democratic. Principiile si regulile democratice sunt numitorul comun, creuzetul in care fierbe piatra filosofala a compromisului politic si athanorul statului de drept. Fiecare natiune, in launtrul granitelor suveranitatii, isi intocmeste propria carta a principiilor si a regulilor, pe care o numeste Constitutie.

PNL si PSD, inainte de a fi de dreapta sau de stanga, au in comun Constitutia Romaniei, pe care ambele partide au votat-o in anul 2003. Constructia paradigmelor politice, matricea democratica a culturii politice a unui popor poata fi imaginata ca un arbore. Constitutia este trunchiul, din el se desprind crengile cele groase, care sunt ideologiile, apoi ideologiile se ramifica in doctrine, doctrinele se nuanteaza in curente de gandire s.a.m.d.

Ca sa respecti Constitutia Romaniei nu trebuie sa fii de dreapta sau de stanga. Asta e o datorie cetateneasca si nu un capriciu politic. Orice barbat de stat trebuie sa promoveze si nu sa ameninte drepturile constitutionale, sa se incadreze in regulile de functionare a mecanismelor institutionale. Are caracterul suveran al statului si demnitatea Romaniei peste hotare interpretari ideologice? Nu! Putem limita sau exacerba drepturile omului pana intr-acolo incat sa le anulam sau sa le transformam intr-o amenintare pentru drepturile celorlalti, in numele vreunei doctrine? Iarasi nu! Putem incaleca institutiile statului in numele vreunei paranoia ideologice? Categoric, nu!

Constitutia din 2003 nu este perfecta si spectacolul dezagreabil al transformarii Curtii Constituionale intr-un fel de Judecata de apoi a politicii romanesti o dovedeste cu prisosinta. Dar nu putem face o Constitutie mai buna daca nu suntem in stare sa o respectam pe cea de acum. Modificarile constitutionale, intr-un stat democratic, nu cad din cer, precum carul de foc al profetului Ilie. Ele se fac in baza regulilor existente in Constitutia ce trebuie modificata. Ori daca nu respecti Constitutia democratica la un moment dat, vei iesi din orbita ei precum satelitii interspatiali.

PNL si PSD isi asuma aplicarea Constitutiei. In acest fel, platforma USL devine insasi Constitutia, cu drepturile ei cetatenesti, cu mecanismele de functionare a economiei si a institutiilor. Cei care sunt dispusi sa o respecte, sunt invitati sa ni se alature. Cei care au inteles sa guverneze in dispretul Constitutiei sunt adversarii nostri. Constitutia e o carte fundamentala si nu o carte de joc, cu care sa combini tot felul de cacialmale.

In acest fel, PNL si PSD pot avea un mesaj comun, consistent si convingator, coerent in raport cu asumarea noastra europeana, fara ca vreunul dintre partide sa-si estompeze profilul ideologic sau sa se dezica de virturile practice ale doctrinelor pe care le cultiva.

51 Responses to “Tema zilei – 11 mai 2011: Mesajul USL trebuie sa fie chiar Constitutia Romaniei”

  1. epolitikon spune:

    Nu cumva la segmente diferite trebuie sa va bazati pe mesaje diferite?
    Eu pot sa apreciez acest tip de mesaj dar USL are nevoie de cat mai multe voturi pentru a prelua puterea.
    Daca va opriti cate 10 min. in locuri diferite ale Capitalei si priviti in jur, de dimineata pana seara, credeti ca gasiti multi oameni care sa dea votul pe acest mesaj? Eu ma indoiesc.

    In cazul asta calitatea si cantitatea sunt la fel de importante.
    PS: Cu permisiunea dvs. eu as spune “Constitutia si restul legilor” dar ma tem ca risc sa-i supar pe multi ca sunt destui care ar vrea sa fure dar sa nu pateasca nimic.

  2. Ciolanus spune:

    E un principiu simplu la ei: noi avem voie, ei nu, ei sunt comunisti, corupti, rai, etc.
    Mi-a placut “nu cred ca am de primit lectii de la de-alde suciti in ale gandirii politice cum sunt cei din jurul lui Emil Boc. ”
    Referitor la aceasta alianta, e clar ca unora le convine, altora nu, fiecare dupa cum il taie capul, daca e sau nu in stare sa inteleaga mesajele si obiectivele.

  3. sorin gyorgyfalvi spune:

    Excelent, cred ca initiativa dvs va avea succes. Poate ar fi de dorit niste emisiuni in care cei din USL, respectiv PSD, PNL si PC sa discute pe marginea Constitutiei actuale, sa arate telespectatorilor cum interpreteaza fiecare Constitutia, si de unde sa reiasa clar ca USL citeste aceasta Constitutie asa cum trebuie, in spiritul dat de cei care au votat-o in 2003, si nu asa cum incearca sa o denatureze portocalii.

    Dupa aceasta sa-i zicem conventie in cadrul USL despre ce reprezinta Constitutia electoratul va putea intelege mai bine cum pot colabora partide cu platforme asa de diferite.

    A se lua Constitutia ca numitor comun in colaborarea partidelor din USL poate fi considerata ca fiind o actiune comuna in interes national general.

    Va urez succes la propagarea ideii.

  4. Bibliotecaru spune:

    Apreciez această postare. Pe gustul meu.

  5. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Maestre, original articol! Insa eu, cel putin azi, cand s-a calificat Steaua in finala Cupei Romaniei, am o alta perspectiva. Cred ca Puterea portocalie e pe duca. Alegerile de la Baia Mare i-au adus cu picioarele pe pamant.Zbaterile lor de a-si subordona toate canalele media dovedesc disperarea. Intruziunile lor pe toate blogurile dovedesc acelasi lucru.
    Tot azi am mai avut o revelatie:am deschis blogul Andreei Vass. O culme a mediocritatii privind produsele ASE. Fata asta, relativ tanara, cu parintii proprietari ai unei fabrici de mobila, a ales sa lucreze numai la stat, si numai consilier al cuiva:al lui Stolojan, al lui basescu, al lui bok.Si are si orgoliul sa implementeze reforme! Pentru asta , intr-o engleza de liceu, l-a pupat in fund si pe baiatul ala rupt in pantof.Si scrie niste articole pe blogul ei in stilul propagandistilor de la Fane Gheorghiu:succesele economiei romanesti, succesele pe linie de export, productivitatea muncii etc.
    Asa incat nici nu mai conteaza cine-i de dreapta si cine-i de stanga.

    • @ un liberal optimist

      I-am recomandat Andreei Vass sa plece de langa Boc cat mai e timp. Cand eram eu la catedra, la Relatii Economice Internationale, era o fata silitoare si inventiva.

  6. hermann spune:

    De ce nu ne orpim putin asupra gravelor fapte intamplate in partid si stam in continuare si in al 14-lea ceas si ne facem ca nu ne pasa ca s-au schimbat secretarii asa din bici doar, ca Primarul Devei a plecat!!!!!!!!!!!! la UNPR, la faptul ca PNL se dezintegreaza asa cum isi doresc foarte multi! Cine il orpeste pe acest derbedeu sa nu ne mai distruga munca si resursele noastre investite pana acum in acest partid, cine reia tema Tariceanu care sa permita PNL sa fie din nou cu coloana vertebrala si ferm pe scena politica.?? Dinule unde esti, oameni buni treziti-va!!!!!!!!!!!!?????????
    Ce scenariu traim si cel mai grav este ca suntem acolo si in afara de a ne plange pe la cafele nu prea miscam un deget in fata acestui individ care is bate joc de noi toti si ne aduce la sapa de lemn, de ce toleram toate astea, voi, voi cei pe care noi i-am investit sa ne reprezentati acolo????

  7. tudor spune:

    Domnule Senator,

    Inteleg ca propuneti ca punct de plecare in actiunile viitoare ale USL actuala Constitutie, din 2003.
    Pare a fi propunerea unui numitor comun rezonabil si necesar.

    Cred insa ca mai aplicat ar fi ca o eventuala viitoare guvernare usl sa sintetizeze viziunea acesteia prin trei principii asupra carora sa convina , pe care sa le promoveze inca de pe acum si mai ales in viitoarea campanie electorala, si mai ales sa le aplice.

    Spun asta avand in vedere cel putin trei elemente:

    1. Daca usl va avea majoritatea in viitorul parlament si va forma guvernul, presedinte va fi tot TB, care a reusit sa si subordoneze CCR. Prin urmare, este posibil ca , in numele Constitutiei a carei suprematie doriti sa o promovati, CCR sa dea peste mana viitoarei guvernari , la orice pas.
    Va fi dificil ca, dupa ce ai invocat necesitatea respectarii constitutiei sa ti permiti macar sa comentezi eventuale ucazuri de neconstitutionalitate ale CCR, pe orice lege sau hotarare importanta a prezumptivei majoritati usl.

    2.Actuala constitutie, elaborata inaintea aderarii la UE si adoptata in conditiile cunoscute, este ambigua , permite abuzuri prezidentiale si guvernamentale , prin urmare va trebui schimbata.
    Un asemenea demers este bine sa se faca in primii doi ani de guvernare. Va fi dificil sa incerci un asemenea demers dupa ce ai tot invocat sacralitatea actualei constitutii.

    Mai degraba ar fi necesar ca usl sa stabileasca inca de pe acum principiile revizuirii constitutiei, iar aceste principii sa le promoveze in viitoarea campanie electorala.

    Eu, de exemplu, mi as dori o constitutie care sa:
    - nu inceapa, precum actuala, cu
    ARTICOLUL 1
    (1) România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil.
    ci cu “cetateanul” sau “cetatenii”

    - constitutionalitatea legilor sa nu fie decisa de politruci resapati, ci de magistrati, prin urmare, sa se desfiinteze actuala curte constitutionala, iar atributiile acesteia sa fie transferate Inaltei Curti de Casatie si Justitie , care sa se transforme in Curtea Suprema de Justitie
    - sa clarifice raporturile presedintelui cu guvernul si alte situatii care au permis diferite disonante
    - sa promoveze un stat modern, eficient, cu institutii flexibile, cu inaltii functionari publici ca primii dintre egali si atat,
    - sa desfiinteze institutii care s au dovedit aproape inutile , cum ar fi Avocatul Poporului si altele
    - sa determine sporirea transparentei si a accesului la informatiile de interes public, stabilind clar exceptiile , nu ca in acest moment, cand nu putem afla, de exemplu, cat costa intretinerea diferitelor resedinte prezidentiale
    - sa se elimine contradictiile continute de texte ale actualei constitutii care se bat cap in cap, cum ar fi:
    – Egalitatea în drepturi ARTICOLUL 16
    (1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări. si
    Imunitatea parlamentară ARTICOLUL 72
    (2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

    (3) În caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Camera sesizată constată că nu există temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei măsuri.

    Adica ori suntem egali, ori nu, vorba aceea. Ar trebui modificat art. 16, in sensul precizarii exceptiei ce vizeaza parlamentarii si presedintele.

    – sau prostia continuta de art. 96, conform careia presedintele poate fi pus sub acuzare pentru ” Inalta tradare “, in conditiile in care fapta respectiva nu figureaza ca infractiune in codul penal

    - deasemenea, intr un articol se specifica faptul ca suveranitatea apartine poporului, iar in alt articol ca nu poate constitui subiect al revizuirii constitutiei forma republicana de guvernamant. De ce, daca poporul e suveran, cum ziseram?
    Asemenea exemple pot continua inca mult, dar nu acesta este subiectul.

    3. In Romania aproape nimeni (n am zis nimeni intrucat n am dorit sa va includ si pe dv, care aveti desigur alta parere ) nu da doi bani pe actuala constitutie, ci o invoca doar cand ii convine.
    A face din apararea actualei constitutii , oricum desueta , un subiect de campanie publica, asa cum propune un distins coleg, mi se pare neproductiv.

    Desigur, aceasta postare s ar putea sa genereze pareri contrare.
    Acest lucru mi am si propus.

    Scuze pentru textul cam lung.
    Cu respect,

    • @ tudor

      Multumesc pentru observatiile tale. Bineinteles ca actuala Constitutie trebuie modificata (nu schimbata). Eu as merge chiar pe alegerea indirecta a Presedintelui.

  8. tudor spune:

    @hermann

    Stimate Domn,
    Haideti sa vedem ce putem sa facem in conditiile existente
    Faptul ca dl Stroe a fost schimbat nu mi se pare vreo tragedie intrucat n am observat nimic spectaculos decand dlui a fost numit secretar general
    Despre numirea in locul lui a dlui Helvig n am nici o parere; insa
    Rares Manescu, recent numit trezorer , chiar este un tip care mi da sperante

    Sistemul de vot nominal nu permite miscari politice spectaculoase, cum ar fi infiintarea unor alte partide care sa aibe sanse electorale reale, prin urmare mergem inainte

    Sa auzim de mai bine!

  9. antimarinari spune:

    @hermann
    nu mai fii asa apocaliptic !
    imi spui de “epoca tariceanu ” , cu siguranta ca iata romanii facand comparatie , realizeaza acum “cand au avut cei mai multi bani in buzunar “.
    O chestie simpla si care poate fi retinuta tot atat de simplu , eu as sugera romanilor sa isi aduca aminte cand au avut cei mai multi bani in buzunar ( nu ca si cantitate, ci ca si putere de cumparare) , si daca stiu sa-si raspunda , apoi da , cu aia sa voteze.
    daca vrei sa-ti spun reprosul meu la adresa “epocii tariceanu”, si in subsidiar iata si maestrului , da , eu reprosez faptul ca nu au stiut sa “descurce “lucrurile astfel incat liberalii sa nu mai piarda alegerile pentru cel putin inca 3-4 mandate de dupa 2008 !!!
    eu cred ca puteau sa faca asta , si aceasta le era si una din misiunile pentru care guvernau .

    @VV

    “alianta socialista ” o sintagma pe care “boc neconstitutionalul ” si ai lui o folosesc extrem de des si ca o picatura chinezeasca ea este menita sa desumfle pe liberalii care sunt deranjati de alianta .

    eu zic ca la ea trebuie sa contracaram de fiecare data si cu orice ocazie de cate ori un invitat din tagma “TONTI-lor”graieste aceasta sintagma , si sa le replicam cu momentul cand ei ca atare au fost parte a internationalei socialiste , sa le replicam cu momentul cand ei ca atare au parvenit din FSN, cand ei ca atare au facut alianta de guvernare cu PSD-ul cel hulit acum de ei , etc.
    sa le amintim ca Baconschi le “sugereaza” sa-si schimbe macazul spre crestin -democratie , cu alte cuvinte sa-si schimbe parul , dar naravul ba .
    EI SUNT CEI CARE ISI VOR ADAUGA TOT TIMPUL SILICOANE PENTRU A-SI INNOI IMAGINEA , CA LUMEA SA-I UITE DE CATE RELE AU FACUT , INCERCAND SA-I PACALEASCA PE OAMENI .

  10. antimarinari spune:

    @VV
    si da aliantei portocalii-violet le-ar trebui adaugata si lor o porecla sau eticheta noua care sa fie spusa cu orice ocazie .
    eu i-as numi “Alianta TONTI-lor “,
    cu
    T= tradatori
    O=oportunisti
    N= nepriceputi
    T= tepari
    I= de la idiocrati

  11. Sorin Muncaciu spune:

    Domnule Vosganian, recunosc ca din punct de vedere politic noi si PSD-ul avem constitutia in comun, la fel si cu PDL-ul. Totusi, ratiunea politica care ne uneste cu PSD-ul este lupta pentru inlaturarea puterii reprezentate de PDL. Basescu a calculat exact ca in guvern cu PSD-ul se expune unui risc major la prezidentiale, si a avut dreptate. Problema este ca prin aceasta manevra a adus PDL-ul la guvernare singur, in timpul celei mai serioase crize economice, teoretic , avind in vedere guvernarea dezastroasa a acestuia, luindu-si riscul de a ramine fara partid in legislatura din 2o12.Deci , ratiunea aliantei cu PSD-ul este , de fapt, lupta pentru restabilirea starii de normalitate, dupa ce PDL-ul a infectat societatea romaneasca prin fortarea sistemului partidului-stat sub comanda unei retele mafiote care a paralizat toate sectoarele societatii civile. Lupta impotriva presedintelui ales si a mafiei portocalii sta la baza compromisului nostru cu PSD-ul !! Ideologic vorbind , ei sint totalmente in opozitie cu noi, nu exista compromisuri intre noi si ei, nu se poate reconcilia nimic din gindirea si crez politic intre noi si ei, intre ideologia colectivista si ideologia libertatii individuale !! Ce mesaj politic sa avem noi cu ei in comun, in afara de ratiunea aliantei noastre conjuncturale ??? Constitutia Romaniei, nu poate fi sub nici o forma motivatei unei aliante politice pentru campania electorala !! In Manifestul aliantei USL trebuie spus adevarul verde in fata, alianta se constituie din cauza pericolului pe care il reprezinta pentru poporul roman guvernarea portocalie. In acest manifest , cu precadere in preambul, trebuie sa se insire toate faradelegile si consecintele guvernarii dezastroase a portocaliilor si responsabilitatea lui Basescu in adincirea gravei crize economice pe care guvernul Boc o gestioneaza . Toata politica de tip fascist a guvernului, de a substitui conducerea institutilor statului cu membrii PDL , politica care duce pe drumul dictaturii etc.etc. sint teme obligatorii ale manifestului aliantei noastre cu PSD-ul. Alunecarea tarii spre dictatura cu masluirea alegerilor si folosirea mitei elctorale la vedere sint acte antidemocratice din arsenalui oricarei dictaturi in devenire. Apoi, in planul de redresare a tarii din partea a doua a Manifestului, revenirea la democratie prin inlaturarea din conducerea statului a cancerului portocaliu si pedepsirea celor care se fac vinovati de genocidul asupra poporului roman, inclusiv incarcerarea celor care s-au imbogatit in mod fraudulos profitind de contracte cu statul obtinute in reteaua mafiota a guvernului. Este credinta mea, ca in momentul actual, datorita crincenei suferinte impusa de politica de austeritate face ca poporul sa vrea …singe, adica vrea sa auda cum vor fi pedepsiti cei care se fac vinovati de suferinta lor. acest aspect al Manifestului nu trebuie ignorat daca, alianta doreste o victorie totala in alegeri. Eu, personal, asi merge si mai departe acuzind guvernul de incompetenta crasa cind a ales solutia IMF, deoarece existau si alte alternative de imprumuturi de pe piata mondiala de capital care, ar fi evitat conditiile de austeritate si amestecul unei institutii financiare straine intereselor noastre nationale in conducerea economiei noastre. Acesta acuzatie trebuie sa sune ca un act de tradare nationala din partea guvernului portocaliu si presedintelui. In acelasi timp, aceasta acuzatie va contracara discursul politic al portocaliilor prin care justifica masurile luate cu gravitatea crizei mondiale etc.etc. Mai departe, as acuza guvernul ca , prin magnitudinea imprumutului acumulat si a adoptarii conditiilor IMF au blocat posibilitatea de revenire din criza, blocind investitiile si stimularea capitalului autohton, somajul rampant etc.etc, fapt care mentine romania in criza in timp ce celelate natiuni europene ies din criza. Mai mult, politica guvernului creaza imposibilitatea de plata a datoriilor scadente cea ce va duce la controlul birocratilor IMF asupra guvernului ales roman etc.etc. Deasemeni USL va renegocia toate acordurile cu IMF-ul pentru schimbarea consecintelor nefaste pe care, aceste acorduri, deja le-au avut asupra cetatenilor romani.
    Domnule Vosganian, acestea au fost citeva sugestii de a elabora un Manifest electoral al USL care sa trezeasca speranta in poporul roman ca daca voteaza alianta , aceasta va schimba directia nefasta in care se indreapta tara sub conducerea inconstienta a portocaliilor !!
    Daca USL nu adopta un manifest electoral tare , pe masura gravitatii momentului prin care trece poporul roman, alianta risca sa devina neconvingatoare si confuzia romanilor sa fie in favoarea portocaliilor cu consecinte greu de imaginat daca ciuma portocalie se va mentine la putere. Domnule Vosganian, aveti datoria fata de natia romana si a copiilor dumneavoastra sa va folositi priceperea politica in elaborarea unui manifest USL care sa raspunda dorintei poporului de a scapa din criza !!
    Constitutia Romaniei nu este calea de urmat , vorba aceea : ” a la guerre comme a la guerre” !!!

    • @ Sorin Muncaciu

      O sa tin minte cuvintele tale, mai ales ca sunt de acord cu tonul si continutul lor. In legatura cu mesajul, el poate fi construit pe principiile constitutionale. Fireste ca trebuie adaugat, caci, de pilda, nivelul pensiilor sau al salariilor, ori deficitul bugetar nu sunt trecute in constitutie. Constitutia obliga insa la garantarea unui nivel de trai decent si la echilibre bugetare si institutionale.

  12. lorduljohn spune:

    @VV

    Foarte bine identificat si punctat mesajul comun pentru USL. Pe aceasta directie trebuie dezvoltata strategia de comunicare identificand cateva elemente cheie care vor sta la baza reformei constitutionale in urmatorul ciclu electoral. Totusi acest mesaj este unul care se adreseaza unui segment al societatii romanesti, si anume, cel interesat de mecanismele democratice. Pentru restul electoratului, ne trebuie si un mesaj care sa determine constientizarea importantei responsabilitatii fiecarui cetatean in raport cu destinul propriu, sau cel al familiei lui sau al comunitatii in care vietuieste. Statul nu poate da bani, el poate doar sa-ti creeze conditii oneste in care sa ti-i castigi singur.
    Si mai avem nevoie de un mesaj national. Din informatiile pe care le am din agricultura, suntem in vartejul global al celor care vand pamant si importam alimente. Din ce in ce mai multe firme straine cumpara teren agricol in Romania (din punct de vedere pedologic, pamant de inalta calitate), iar productia o livreaza in tarile de origine. Noul capitalism corporatist capata valente ingrijoratoare.

    @all

    Cris???

  13. Ieseanul spune:

    @Sorin Muncaciu
    Mai ramanea sa mentionezi rezolvarea coruptiei in 48 de ore si impuscarea pe stadioane a pedelistilor si a hotilor, si l-ai fi facut invidios pana si pe Vadim :)

  14. lorduljohn spune:

    @all

    Inginerie sociala prin intermediul retelelor de socializare!!

    http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/05/are-you-following-a-bot/8448/

  15. @
    vv
    In legatura cu “adaptarea fundamentelor” s-ar cere o discutie despre legi.
    Zicem ca legea este este norma careia i se supun lucrurile pentru a-si atinge scopul lor propriu.
    Da’ chiar si fara sa purtam o discutie propriu zisa putem sa dam cateva definitii si impartiri , din care sa rezulte ca ceea ce se poate ‘adapta’ prin vointa llibera este actiunea umana, nicidecum legea.
    Legea eterna este definita de magistru ca fiind:
    “ratio divinae sapientiae, secundum quod est directiva omnium actuum et motionum”
    Vasazica, legea eterna este impusa tuturor lucrurilor, celor rationale in mod liber, celor lipsite de ratiune in mod necesar.

    Destre legea naturala, acelasi Angelicus spune ca este “Prticipatio legis aeternae in rationali creatura.
    Adica, nu e altceva decat imprimarea luminii divine in noi, prin care deosebim ceea ce este bine, de ceea ce este rau.
    Observam insa ca legea naturala este imutabila in esenta ei, sieste imutabila atat “ab intrinseco” cat si “ab extrinseco”.
    Ab intrinseco deoarece conform simtului comun, minciuna este rau si nu poate sa fie bine, moartea bilogica este contrara vietii si nu poate corespunde scopului individului, etc
    Ab extrinseco deoarece nici Dumnezeu nici legislatorul nu pot face ca ceea ce este intrinsec rau sa nu mai fie rau.
    Vedeti deci ca legea naturala nu poate sa fie nici abrogata, nici nu ne putrem dispensa de ea, si nici nu suporta derogari.
    Asta zicea si Cicero:
    “huic legi nec abrogari fas est, neque derogari ex hac aliquid licet,, neque tota abrogari potest. Nec vero aut per Senatum aut per populum solvi hac lege possumus”

  16. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Daca stau sa ma gandesc n-ar avea nici-un interes sa plece. Ganditi-va numai ce comenzi uriase o avea fabrica de mobila a parintilor ei de la institutiile statului. Si observ ca e din ce mai panicata. Da niste raspunsuri taioase putinilor comentatori de pe blog, absolut gratuite si fara nici un argument.

  17. hermann spune:

    Vai, vai sunt de acord si cu Tudor si cu Antimarinari si cu experimentul expus de d-nul senator, nu despre astea 3 lucruri este vorba, cat despre epoca Tariceanu daca nu uitam la comentarile din arhiva o sa vedeti ca am identificat punctele slabe ale Guvernarii liberale, cat despre schimbari sunt bine venite, mai ales cele facute acum, insa vorbeam de modul in care se iau deciziile in PNL acum si cat de straini sunt cei din conducere si de cele mai multe ori se vad pusi in fata faptului implinit.
    Eu stiu foarte bine ca este o perioada experimentala si in ciuda a ceea ce aparent s-a luat din comenteriul meu, cunosc underground-ul miscarilor si stiu ca nu sunt facute chiar asa in voia lelii, insa intrebarea care se pune este daca nu ajunge cu experimentele si daca nu ajunge faptul ca deciziile “strategice” se iau in cafenele mici si nu trebuie sa deschidem partidul spre transparenta si opinie decizionala, pentru ca altfel pierdem toti oamenii de valoare si mai grav de atat, lumea nu va intelege ce se intampla, vor fugi toti de PNL, si atragem multe muste, exact cum am facut si in Guvernarea Tariceanu cu prefectii, directorii de deconcentrate etc, si atunci din nou leprele si jigodiile vor avea de castigat, iar noi vom asista ca albinele (asa cum am mai facut) cum altii ne mananca mierea, vai, vai…
    Si daca va mai amintiti de comentariile mele, haideti sa aducem din nou in discutie Guvernarea Blaga (care va urma) si ce facem sa ne pregatim pentru asta, iar experimentalul sper sa faca parte din aceasta strategie, desi lucrurile ar trebui facute in totul si cu totul alt mod, mai ales in partidul asta … zis si liberal????? Unde este eficienta, performanta si transparenta, lasand la o parte interesul imediat, cand se va construi in acest partid, iar daca nu suntem in stare in forma asta de organizare haideti sa separam atributiile in partid, unii sa se ocupe de astazi si de maine, iar altii de valorile si performanta de care avem nevoie pentru a ridica poporul asta blestemat, sau din cate vedem astazi, nu suntem altceva decat niste maimute, si facem exact ca ei (adica suntem toti o apa si-un pamant), iar oamenii si tara (adica noi) vom ramane in continuare in intunericul si mocirla damboviteana, uitati de lumea buna occidentala, mereu cu jugul pe noi!
    Haideti sa nu fim naivi sa privim aceste comentarii mai in serios, mai in substrat si sa nu mai raspundem ca la gradinita, pentru ca eu consider ca pe acest blog cel putin vorbim intre oameni de anumit nivel si nu trebuie sa ne raspundem unul, celuilalt in termeni puerili…

    • @ hermann

      unii au impresia ca modularea partidelor politice la poporul roman se face prin campania electorala. Eu zic ca aceasta modulare se face prin guvernare. Mai bine nu castigi alegerile, decat sa te faci de ras dupa aceea.

  18. tiberiu spune:

    @VV
    Cu tot respectul dar Constitutia nu poate tine loc de acord politic pentru guvernare.Esential este sa fie stabilite acorduri de colaborare pe chestiuni electorale,pe chestiuni de repartizare a portofoliilor in caz de guvernare si cateva puncte principale privind guvernarea (politica fiscala si salariala), insanatosirea climatului public, complectarera Constitutiei astfel incat sa devina mai putin vulnerabila in fata nor peronaje malefice ca TB, oreformare a statului si a justitiei eradicarea coruptiei etc.
    Exista colective de lucru pe aceste teme ? care este stadiul lor ?
    Ce se intampla cu ratificarea juridica a USL ,doar e clar ca TB va pune bete in roate ? Cel putin din afara pare ca nu se face nimic in acest sens.La ora stat USL este o “fantoma” fara forma si continut.IN felul acesta nu are nici o sansa. Oamenii nu vor vota o “fantoma”.

    • @ tiberiu

      La astea tot lucram, la acordurile electorale. Dar eu vorbeam de mesaj, adica de acordul fin al viziunilor, nu de acordul politic in general, care este institutional, nu doar strategic.

  19. Kronstadt an der Graft spune:

    Personal sunt destul de sceptic de trăinicia colaborării dintre PNL şi PSD după eventuala preluare a puterii. Să nu uităm că portocaliştii de astăzi s-au desprins tot din FSN. Parcă erau numiţi lupii tineri, ce premoniţie grozavă!
    Mai bine s-ar face un acord de conduită între cele două partide privind regulile pe care urmează să le respecte fiecare înainte, în timpul şi după desfăşurarea alegerilor. Oricum, cotonogeala a început deja, firav ce-i drept dar concret. Să fim serioşi.

  20. PAPASTRATOS spune:

    Carei categorii sociale va adresati cand puneti semnul de egal intre platforma USL si Constitutie ? Cam care este, dupa parerea dvs., procentul din populatie (cu drept de vot) care nu are habar de Constitutie ?
    Nu uitati ca suntem contemporani cu un Guvern care la toate problemele (ilegalitatile savarsite) are un singur argument (raspuns) si anume: “SI CARE ESTE PROBLEMA ?”

    • @ PAPASTRATOS

      Eu zic ca acest mesaj are cei mai multi alegatori cu putinta. Fireste, o sa gasesti mesaje adecvate, n-o sa arati, pur si simplu, Constitutia.

  21. cris spune:

    @ VV, @ LordulJohn

    Multumesc de grija. Nici n-am murit nici n-am disparut. Am avut saptamini foarte grele, as spune cele mai grele de cind lucrez, ca numar de garzi, de pacienti, si ore lucrate. Continui sa va citesc chiar daca nu scriu, si nu e vorba de timp – numai cei care nu fac nimic nu au timp -, ci de capacitatea de a mai face si altceva in timpul liber decit sa-mi trag sufletul. Cum am ajuns la limita suportabilitatii, adica mai rau nu se poate, sper ca urmatoarele saptamini vor fi cit de cit mai bune – se numeste optimism, nu?

  22. antimarinari spune:

    @hermann

    maestre , pueril sau nu , vrem sau nu vrem ,eu sunt de acord ca in anumite momente ale vietii “democratia nu poate fi decat ierarhica “.
    si da, daca vrei, in aceste momente , avand in vedere ceea ce va urma , scopurile scuza chiar orice mijloace .
    C u piratii nu te bati avand in maini o carte de filozofie si o biblie/constitutie , ci de bati avand un pistol intr-o mana si o sabie in cealalta .
    Gandeste-te ca ei pentru a-si apara privilegiile , resursele si mai ales , libertatea de care se bucura acum , vor fi in stare de orice .
    2012 cred ca va fi cel mai dur an electoral si nu numai.

  23. antimarinari spune:

    @cris says:

    “Multumesc de grija. Nici n-am murit nici n-am disparut. Am avut saptamini foarte grele, as spune cele mai grele de cind lucrez, ca numar de garzi, de pacienti, si ore lucrate…”

    Poate au aflat baietii cu ochii albastrii de tine si ca sa-ti “inchida ” gura (mana de pe tasta), au grija sa-ti trimita pacienti in plus .

    :)

  24. emi spune:

    Modernizarea si completarea Constitutiei, astfel incat democratia noastra firava sa poata fi mai bine protejata, este intr-adevar un “numitor comun” pentru USL. Un alt numitor comun ar putea fi un Cod al muncii echilibrat. Eu nu as uita nici drepturile la educatie si la sanatate, care au fost crunt calcate in picioare in 2010. Pe scurt, drepturile la demnitate si respect din partea executivului, care au fost grav tavalite in ultimul an, pot fi obiective comune USL. Si sa nu uitam respectul fata de Lege.

  25. emi spune:

    Ieri am fost la o Ambasada (nu spun care, probabil practica este aceeasi peste tot) sa fac acte notariale. Pentru bonuri de ordine programul incepea la ora sapte. Eu am ajuns acolo la 6,45 si deja se dadeau bonuri de ordine si desi in fata mea erau maxim 10 persoane, eu am primit numarul 25. Nestiind ce sa fac cu cererea completata, m-am asezat din nou la rand. Domnul functionar m-a vazut si mi-a precizat ca la 9 trebuie sa revin cu cererea si ca am timp de o cafea. Imaginandu-mi ca omul este foarte amabil, i-am multumit si am pornit hai-hui prin oras, sa-mi “clatesc” ochii cu superbele cladiri vechi. La ora 9 cand am revenit, am observat ca inca se mai dadeau bonuri dar multe dintre ele aveau numar de ordine mai mic de 25. Atunci am inteles ca amabilitatea functionarului era de fapt teama ca am sa-i descopar mica “afacere”. Pana si la bonuri de ordine ciubucul este la putere…

  26. Piticul Prono spune:

    Platforma politica a USL este destul de incerta. Cam toat lumea se intreaba, pe buna dreptate, care sunt masurile economice CONCRETE care vor fi luate, care va fi nivelul de fiscalitate, etc. Si nu in ultimul rand cat de solida este uniunea. Va atasez un link la site-ul oficial PSD http://www.psd.ro/prezentare.pdf semnata de preseidntele PSD, Victor Ponta, plina de referiri la “politica gresita a dreptei” si la “Politicile economice aventuriste si amatoriste al PDL PNL”. Pentru un bizon simplu, cu net, nu prea semanati a alianta, sincer. Poate ii atrage cineva atentia Dlui Ponta ca pune in aceeas oala cei pe teoretic prieteni si teoretic dusmani. Oricum, prezentarea e foarte buna, trebuie sa ai capul limpede sa iti dai seama unde exagereaza si unde nu.

    • @ Piticul Porno

      Inteleg ca USL va prezenta pe 27 mai platforma economica. Nu am fost consultat in legatura ca asta, asa ca nu stiu ce scrie acolo. Cat despre domnii Ponta si Nastase, ei si-au facut un obicei in a critica politicile de dreapta. O sa avem cu ce ne distra in saptamana viitoare cu declaratiile lor privind guvernarea pnl.

    • @ Piticul Prono

      Am semnalat aceste atacurti ale lui Ponta si Nastase. Va trebui sa raspund singur la ele, pentru ca PNL, cand e de laudat cu ce-am facut, se lauda, cand e de aparat, se ascunde.

  27. emi spune:

    Am avut bonuri cu litera si cifra. Literele erau A sau B (cred ca la A erau documentele personale ca pasaport, permis conducere, certificat de nastere si cu B actele notariale). Deci pot spune ca in “realitate” am primit numarul 50. La 9 au inceput sa primeasca actele iar mie mi-a venit randul pe la 11.30. Pentru cineva sosit la Ambasada la 10 si care a intrat la rand la 10.30 probabil a meritat. Oricum trebuie sa recunosc: nici nu mi-a trecut prin cap sa dau spaga pentru ca eram emotionata ca ma aflu intr-un loc atat de serios si important. Urata spaga mi-a stricat momentul si ziua…

  28. Piticul Prono spune:

    Sunt Prono, d ela loz in plic, nu porno. Piticul Porno e altul, care XXX toata tara,sa vedem daca ghiciti! Am citi cu atentie textul: sunt niste masuri fiscale moderate, sa vedem ce va iesi din asta. Trebuie insa sa aiba mare grija cu cota progresiva la impozitul pe venit, multi dintre “impozabili” au credite, sa nu dea cu roatele in sus tot sistemul bancar. Am remarcat si eu ca Adrian Nastase are cateva idei fixe, desi e un tip inteligent.