Cateva consideratiuni privind executia bugetara pe trim I 2010

Iata concluziile care vor fi exemplificate prin cifre in prezentul comentariu:

a) Exercitiul bugetar pe trim I 2010 arata mai rau decat cel din trim I 2009;

b) Deficitul bugetului general consolidat pentru aceasta perioada este cel mai mare, in termeni nominali, inregistrat vreodata in Romania;

c) Nivelul si structura veniturilor bugetare sunt influentate negativ de somaj, de reducerea, in termeni reali, a veniturilor populatiei si de contractia pietelor;

d) Cheltuielile de capital inregistreaza o adevarata prabusire;

e) Cheltuielile bugetului ajutorului de somaj vor fi, in 2010, cu un milliard de euro mai mari decat in 2008!

f) Costul actualelor politici bugetare pentru generatiile viitoare: in timp ce din ianuarie 2009 si pana acum, produsul intern brut s-a contractat cu aproape 10%, datoria publica a crescut cu 50 miliarde lei!

g) Daca aceasta politica bugetar-fiscala continua, Romania risca sa dubleze in 2009-2010 datoria publica acumulata de toate guvernele post-decembriste in aproape douazeci de ani.

h) Analiza executiei bugetare arata ca trimestrul I nu numai nu marcheaza momentul relansarii economice, dar continua, de fapt, recesiunea economica si adanceste criza romaneasca.

 

Iata acum si cifrele:

1.Deficitul bugetului consolidat din trim. I, de 8,2 miliarde de lei, este, in termeni nominali,  cel mai mare pe care l-a avut vreodata Romania pentru aceasta perioada a anului. Prin comparatie, in aceeasi perioada, in anul 2009 deficitul bugetului general consolidat a fost de 7,9 miliarde de lei iar in anul 2008 s-a inregistrat chiar un excedent de 600 de milioane de lei.

Faptul ca atingerea acestui trist record este insotita de declaratii triumfaliste, cum ca Romania s-a incadrat in tinta agreata cu Fondul Monetar International, este nedumeritoare. Chiar asa, sa fi asumat Fondul Monetar International ca procesul de consolidare fiscala se poate realiza prin atingerea unor triste recorduri privind cresterea deficitului bugetar?

2. Chiar si aceasta declaratie privind incadrarea “matematica” in tintele agreate cu Fondul Monetar International ascunde, totusi, o alta realitate. Tinta pentru trim I era de 8,25 miliarde lei, deficitul s-a oprit ”la milimetru”, la 8,22 miliarde lei!

Aceasta precizie a Ministerului Finantelor e cel putin suspecta si ea nu poate pacali pe nimeni. Pentru a analiza corectitudinea, in fapt, a acestor afirmatii, sa intram putin in structura bugetului general consolidat. El este, in mare, format din bugetul administratiei centrale (buget de stat, bugetele de asigurari sociale – pensii, somaj, sanatate.) bugetul administratiei locale si cel al institutiilor cu venituri proprii ( ca de pilda, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor etc., etc.)

Avand in vedere modul in care se formeaza veniturile primariilor (mare parte a taxelor locale, de pilda, se plateste in primul trimestru), bugetele locale inregistreaza, pentru aceasta perioada excedente. Aceste excedente, insa, spre finele anului, datorita necesitatilor de plata, se transforma in deficite. Pe primul trimestru 2010 bugetele locale inregistreaza un excedent de 1,8 miliarde de lei. Acest excedent nu are nici o relevanta , caci se va pierde pe parcursul anului, dat fiind asimetria incasarii veniturilor primariilor. Singurul lui merit este ca, reducand iluzoriu deficitul administratiei centrale, da imaginea falsa a unui deficit bugetar consolidat mai mic. Acelasi lucru se poate spune si despre institutiile cu venituri proprii al caror excedent scade, ca procent in PIB, catre finele anului. In aceste conditii putem spune ca deficitul real, cel care necesita finantare prin imprumuturi – adica ceea ce ne doare mai mult – este de peste 10 miliarde de lei, adica cca 2% din PIB, ceea ce este enorm pentru aceasta perioada a anului.

Sa adaugam la aceasta faptul ca baza de calcul a procentelor, adica nivelul PIB, este nereal. Prognoza de 539 mld lei nu mai e de mult socotita posibila. Ea e supraevaluata cu cel putin 10 mld lei. In aceste conditii, mentinerea, ca numitor al calculului procentelor, o cifra exagerata a PIB, face ca procentele invocate de Guvern privind deficitul bugetar ori datoria publica sa fie, in realitate, mai mari.

Daca adaugam si faptul ca numeroase plati catre terti sunt amanate, cu pretul cresterii arieratelor, putem evalua mai corect “precizia” Guvernului in ce priveste atingerea tintei de deficit bugetar.

3.Deosebit de alarmanta este evolutia veniturilor bugetului consolidat. Desi Comisia Nationala de Prognoza daduse in luna ianuarie a.c., de comun accord cu FMI, cu CE si cu BNR, o crestere nominala a PIB in 2010 de la 495 miliarde lei in 2009, la 539 miliarde lei, in ce priveste veniturile asistam la o scadere in termeni nominali, de la 38 miliarde de lei in 2009 la 37,5 miliarde lei in 2010. (scadere cu aproape 5% in termeni reali, iar ca pondere in PIB de la 7,6% la 7%).

4. Veniturile bugetului consolidat, in structura, arata ca suntem inca departe de “fundul sacului”. Somajul, reducerea veniturilor populatiei si, in consecinta, reducerea capacitatii de absorbtie a pietelor fac ravagii in bugetul Romaniei. Fata de aceeasi perioada a anului trecut , in termeni nominali, veniturile din impozitul pe salarii se reduc cu 9,5%, cele din contributiile la asigurari sociale cu 5,2% iar cele din TVA cu nu mai putin de 11,5%. Adaugati la acestea rata anualizata a inflatiei, de 4,2% si veti avea o imagine a contractiei economice si veti intelege de ce suntem indreptatiti sa socotim ca  in trim I 2010 criza economica continua sa se agraveze si probabil ca cifrele vor arata ca produsul intern brut a continuat sa scada.

5. Faptul ca avem o crestere in ce priveste veniturile din impozitul pe profit (8,9%) si din accize (5,9%) ar putea sa fie un fapt datator de speranta.  De fapt, aceste cresteri nu s-au datorat ameliorarii activitatii ecomice ori a sporirii consumului, ci cresterii impozitelor si taxelor, fie ca e vorba de impozitul minim, de schimbarea regimului deductibilitatii unor costuri productive ori de cresterea unor accize. Din pacate, cresterile de impozite, mai ales pentru intreprinzatori, au adus cu sine scaderi de venituri pentru alte categorii de impozite, mai ales prin cresterea somajului, astfel incat pe ansamblul bugetului, efectul lor a fost mai degraba negativ.

6. Cheltuielile inregistreaza o usoara scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut, dar –atentie! – scaderea veniturilor este mai pronuntata, ceea ce explica de ce deficitul bugetului consolidat este mai mare in 2010 decat in 2009. In timp ce veniturile scad cu 1,4%, cheltuielile scad cu numai 0,5%.

7. Scaderea cheltuielilor nu este deloc un subiect de mandrie pentru actualul Guvern. Reducerile nu sunt rezultatul cresterii eficientei politicilor publice ori al restructurarii administrative. Scaderea cheltuielilor s-a realizat exclusiv prin reducerea veniturilor personalului bugetar ( si nu prin redimensionarea acestuia) precum si prin reducerea drastica a cheltuielilor investitionale. Cheltuielile de capital s-au prabusit, pur si simplu, in primul trimestru al acestui an, coborand de la 3,8 miliarde de lei in 2009 la 2,45 miliarde de lei in 2010. In termeni reali cheltuielile de capital sunt cu peste 40% mai mici decat in 2009 si la aproape jumatate fata de 2008.

In acest context, declaratiile lui Sebastian Vladescu, ministrul finantelor,  potrivit carora exisa resurse ca in acest an investitiile sa atinga 10 mld euro pot fi considerate doar vorbe goale. Tot asa cum anul trecut ni s-a spus ca banii de la FMI nu vor fi utilizati la buget, apoi ca vor fi utilizati la buget, dar numai pentru investitii, ca sa aflam pana la urma ca vor fi utilizati chiar pentru plata unor obligatii fundamentale ale statului, cum ar fi salariile si pensile.

8. Deosebit de ingrijoratoare este cresterea cheltuielilor datorate somajului.  In mod direct, prin bugetul asigurarilor de somaj, cheltuielile au ajuns pe trim I 2010 la 1,16 miliarde de lei, fata de 477 milioane de lei in 2009. Pe intreg anul 2010, urmand prognozele FMI, cheltuielile directe pentru somaj vor ajunge la cca 1,3 miliarde de euro, ceea ce inseamna cu un milliard de euro mai mult decat in 2008 si cu 3 mld de lei mai mult decat in 2009!!!

9. Se pune acum intrebarea: cat ne costa toate acestea? Ce vor plati romanii din cauza lipsei de fermitate si de realism a acestui Guvern?

Raspunsul il gasim chiar pe site-ul Ministerului Fnantelor Publice, la rubrica privind datoria publica. Iata, mai intai, care este bilantul anului 2009. Desi produsul intern brut scade de la 504 mld lei in 2008 la 491 mld lei in 2009, datoria publica creste, in aceeasi perioada, de la 109 mld lei la 148 mld lei!

In luna ianuarie, dat fiind ca nu am avut inca o lege a bugetului pe anul in curs adoptata de Parlament, iar cheltuielile bugetare au, fost, din acest motiv, mai reduse, am asistat la o ameliorare a datoriei publice, care a scazut la 144 mld lei. Ea a explodat, insa, in februarie, urcand la 155 miliarde lei si, desi nu avem date despre luna martie, dat fiind ca executia bugetara merge atat de prost,  ne putem astepta ca ea sa fi crescut din nou.

E posibil ca, avand in vedere proiectiile bugetare, datoria publica sa creasca, in anul 2010, pana la o limita intre 180 mld lei si 200 mld lei, ceea ce inseamna ca in numai doi ani Guvernul Boc ar putea dubla datoria public pe care au facut-o, in aproape douazeci de ani, toate guvernele de pana acum ale tranzitiei. Aspectul dramatic al chestiunii este ca aceasta crestere nu are ca rezultat dezvoltarea economica ce sa ofere in viitor resurse pentru plata datoriei, ci doar supravietuirea intr-o perioada de criza a unei administratii haotice.

10. Toate aceste date ne conduc la concluzia ca declaratiile potrivit carora anul 2010 va incepe sub semnul relansarii economice au fost hazardate. Trim. I 2010 continua recesiunea anului trecut. In acest fel, anul 2010 va fi, mai degraba, un an al stagnarii economice, al cronicizarii crizei care din globala risca sa ramana doar romaneasca

 .

51 Responses to “Cateva consideratiuni privind executia bugetara pe trim I 2010”

  1. Alin B. m.PNLsect.6 spune:

    Cum facem să putem utiliza astfel de analize pe termen mai lung?
    Cum fac să trimit un e-mail ACUM tuturor cunoştinţelor mele cu un link către această postare?
    Ne-ar trebui o ARENĂ de dezbateri, care să conţină o bibliotecă…. (“… şi Cartagina trebuie….”)
    Alin

  2. Atitudini spune:

    In adevarul era azi un articol care avea titlul “România iese din recesiune, dar nu şi din criză”.

    Dar in interior termenii erau cu “va iesi”, cu “este posibil” si termenul era pentru a doua jumatate a anului. Dar nici asta nu e sigur.

    Uitandu-ma pe cifrele de mai sus imi dau seama ca sansele sunt nule.

    Daca mai adaug si altele pe care le stiu (de exemplu, desi se vorbeste de reducerea cheltuielilor bugetare – mai ales cu salariile – la sectorul 6 tocmai au fost acordate sporuri de pana la 60% pentru toti angajatii primariei) imi dau seama ca ne ducem in cap cu brio!

    Ce variante avem, in afara de a comunica pe toate caile aceste probleme si a forta prin orice mijloace democratice o schimbare de politica si de regim?

  3. Toni spune:

    This is it.
    Asta s-a spus la moartea lui Michael Jackson, asta se poate spune şi la moartea economiei româneşti.
    Sau nu?!
    Ar fi interesant de aflat cine ce mai poate face ceva, că de spus se tot spune…

  4. Rares Manescu spune:

    Felicitari Varujan pentru efortul realizarii acestei analize. Nu stiu insa daca mai era nevoie, de inca o confirmare a dezastrului in care se gaseste economia romaneasca. Dovezile situatiei economice dezastroase se observa cu ochiul liber …oamenii raman fara slujbe, salariile sunt diminuate, se inchid lunar mii de afaceri,etc. Este normal sa se intample asa in conditiile in care din ianuarie 2009, nu a fost luata nici o masura de stimulare economica, ba dimpotriva Guvernul se pregateste cu sarg sa mareasca taxele si impozitele adica sa mai aplice o lovitura intreprinzatorilor care au mai ramasa si care fac eforturi disperate sa se mentina pe linia de plutire…

  5. Deceneu spune:

    Dle. Vosganian sunteti foarte explicit cand analizati fenomenele destul de evaziv in ce priveste cauzele (limitandu-va sa acuzati icompetenta guvernului) si nu am vazut solutii ale PNL la situatia actuala.
    Efectele in economie au o inertie in raport cu cauzele de la cel putin unu doi ani la mai multi.
    In situatia asta sa nu va mire ca desi criticati guvernul lumea nu prea va crediteaza cu sperante.

    • @Deceneu

      Ai optzeci de pagini de solutii chiar pe blog (postare in luna aprilie). Sa spui ca avem criza azi pentru ca am avut crestere ieri e o tampenie, iarta-ma. Sau crezi ca o ducem rau pentru ca s-au majorat pensiile la “imensul” nivel de 175 euro/luna? Cam cati ani veti da vina pe PNL pentru prostiile facute de PD?

  6. Deceneu spune:

    Revin cu o critica a strategiei PNL.
    Eu am scris imediat dupa alegeri ca PNL-ul ar trebui sa sustina prin vot toate masurile guvernului Boc, chiar daca le critica public, si sa impiedice prin vot orice tentativa de erodare a democratieie vizata de Basescu-Boc.
    In ideea asta nu ar fi recomandat sa introduceti motiuni de cenzura si nici sa votati motiunile introduse de PSD.

    Exista riscul ca PD, observand ca situatia se degradeaza, sa-si doreasca sa se distanteze de guvernare, propunand un premier independent dar loial Presedintelui si sa retraga greii din PD de la guvernare, ca sa nu plateasca efectele politicii din 2009.
    Asa cum scriam mai sus, efectele au inertie, si ele se vor manifesta cu maxima amploare in 2011.
    Recomandarea mea este sa nu acceptati o alianta la guvernare fara premier PNL, si nici o alianta cu PSD-ul, pentru ca “tirul” Presedintelui ar fi necrutator.
    Puteti sa sustineti din opozitie un guvern minoritar PD-L.

    Cineva afirma ca obiectivul unui partid este sa guverneze.
    E falsa afirmatia. Este o afirmatie valabila pentru “lipitorile bugetare”.
    Obiectivul unui partid este sa-si puna in aplicare politicile, de la guvernare sau din opozitie.

  7. un liberal optimist spune:

    Felicitari Domnule Vosganian!
    De astfel de analize avem nevoie! “Critica” pe care ati perceput-o
    ca fiind critica, si nu era, se referea tocmai la aceste aspecte de expunere. O astfel de analiza e cristal!
    Mai fac o prognoza cu voia Dumneavoastra: cu cat va creste deficitul bugetar in trimestrul doi ( sau trei) dupa ce pleaca delegatia FMI? Va dati seama ce foame o fi pe la sponsorii puterii actuale?

    • @un liberal optimist

      Tema e ca nu numai deficitul e problema. Avem deficit de 2% pe primul trim, dar daca te gandesti la situatia din sanatate, de pilda, iti dai seama ca mergand la absurd poti sa faci deficitul 0, dar sa nu mai investesti nimic, sa intrerupi curentul la ministere etc. Asa cum merg lucrurile, deficitul ar putea fi mai mare ca anul trecut, ceea ce e un dezastru.

  8. Barosanul spune:

    Domnule Vosganian,

    Mai devreme ii spuneam lui Cris o ipoteza reala mascata cu un fel de ironie, despre modalitatea de iesire din criza intrevazuta de guvernul Basescu-Udrea-Videanu-Boc.

    Datele prezentate de Dumneavoastra imi intareste convigere in aceasta ipoteza. Anume iesirea Romaniei din Criza prin reducerea la jumatate a numarului de pensionari.

    Cum intrevad eu asa ceva?

    Unu ridicarea preturilor la medicamente (multi nu isi vor mai permite), introducerea co-platii (multi nu se vor mai consulta) si scaderea standardului in unitatile medicale de stat (multi vor fi indirect asistati ‘ SA IASA DIN SISTEM’ – afirmatie ministrul de finate Vladescu)

    Doi marirea virstei de pensionare – politica expresa a guvernului BOC. Se va reduce numarul celor care ies la pensie si se va incuraja PINA LA FORTARE, economica cel putin daca nu si legislativa, de re-integrare in munca. Actualmente existing pirghiile ca atunci cind o persoana munceste la stat (momentan) sa piarda dreptul la pensie.

    Fapt ”Guvernul va evalua situatia tuturor spitalelor la nivel national, iar unitatile care nu indeplinesc conditiile de functionare specifice vor fi eventual transformate in camine de batrani” (Boc B1TV 26 apr 2010, iar azilele de barini in morga e concluzia LOGICA.

    Sunt in floare afacerile Imobiliare cu Cimitire. Cica vin vremuri propice.

    Fapt ”Anul acesta sunt mai multi bani pentru Administratia cimitirelor. 14 milioane de euro pentru amenajari, curatenie, paza si… din nou cadastru.” (pt Bucuresti) Ziarul finaciar 29-05-2009

    ”Fostul sef al Administratiei Cimitirelor si Crematoriilor Umane, Viorel Popa, a fost numit de Adriean Videanu director adjunct la Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, din cadrul Ministerului Economiei.
    Conform ultimei sale declaratii de avere, postata pe site-ul Ministerului Economiei in februarie, Popa nu are nicio firma, dar are venituri de 35.000 de lei si 9.000 de euro pentru tot anul 2008, patru terenuri, cinci case, bijuterii in valoare de 10.000 de euro si obiecte de arta si de cult de 20.000 de euro.

    In decembrie 2008, el a mai vandut si un apartament pentru 92.000 de euro, iar anul trecut a deschis un depozit la o banca, unde tine 70.000 de euro.” Stire 30-apr-2010

    Stiu ca o sa imi spuneti ca e o viziune sumbra ca nu o sa se ajunga NICI O DATA acolo etc.
    Amintiti-va ca nimeni nu intrevadea intoarcerea la o Dictatura dupa 89!

    Analizati Putianismul si observati comportamentul Basescian care usor usor copiaza modelul pentru re-integrarea Romaniei in Oligarhia Rusa. Revolutia portocalie din Ucraina a fost copiata la indigo si implemetata in Romania, iar acum s-a trecut la stagiul 2, copierea si implementarea Putianismului.

    Va rog sa analizati atent!

    Iar Cris avea perfecta dreptate in ironia ei ”Da, dar vor fi cimitire cu borduri marmosin, parcari de lux si festivaluri ale placintei brand udrea, coasa marca boc, si multa, multa hirtie igienica basescu.”

    • @Barosanul

      Glumele macabre sunt, totusi, semn al situatiei grele in care ne aflam. Cu spunea Jonahtan Swift, care vedea iesirea din criza din Scotia prin transformarea copiilor orfani scotieni in conserve de carne pentru Anglia. Dar stii bine ca asta nu poate ramane decat in conversatiile noastre de blog, oamenii au nevoie de altceva.

  9. [...] În acelaşi timp, execuţia bugetară pentru ultimul trimestru, analizată de Vosganian, arată aşa. [...]

  10. Razvan Mironescu spune:

    Problemele macro economice expuse cu o precizie remarcabila aici , se transpun la nivelul IMM-urilor printr-un blocaj financiar urias , care implicit duce la neachitarea sau achitarea cu mari sacrificii a datoriilor bugetare , in detrimentul partenerilor de afaceri , imposibilitatea cresterii salariilor , in conditiile in care reducand personalul incarcarea celor ramasi a crescut si nu in ultimul rand o lipsa de perspectiva demotivanta si dezolanta . desi ar putea avea unele efecte nedorite pe termen scurt , pe termen mediu si lung ar putea fi o solutie plata TVA la incasarea creantelor si scutirea de plata a penalizarilor de intariziere cu conditia achitarii integrale a debitelor la buget . Daca tot a scazut consumul pe toate segmentele , macar asta sa fie gura de oxigen care sa tina in viata firmele de dau de lucru la milioane de romani .

    • @Razvan Mironescu

      Lipsa de onestitate a guvernului Boc fata de firme e fara precedent. Numai pe returnarea de TVA sunt 400 milioane de euro intarzieri. O suma mult mai mare constituie intarziere pe plata facturilor.

  11. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Si nu numai atat. Am umblat pe la unele institutii medicale ( obligat de o problema speciala a unui membru din familie)-din Bucuresti, nu din Vascautii din Vale! Anunturi gen: – incepand cu 30 aprilie urmatoarele servicii medicale vor avea urmatoarele costuri ( amuzant e ca nu sunt cifre rotunde, ceva de genul 99.4, 98.9, 104,7 etc) sau, incepand cu 30 aprilie, unitatea noastra nu mai efectueaza urmatoarele analize..) Cris care din cate stiu e din bransa poate sa ne dea mai multe detalii…

  12. Toni spune:

    Pe blog e bine, şi mai bine ar la cunoştinţa cetăţenilor disperaţi.
    Oricum, ăştia care le accesăm suntem convinşi…
    Nu că n-ar conta, dar nu la noi trebuie să ajungă. La noi au ajuns deja…
    Oricum, excelentă treabă!
    So far, so good.
    What’s next?!

  13. MARIN spune:

    Domnule VARUJAN VOSGANIAN,
    Ce pacat ca nu inteleg si cei care guverneaza continutul analizei facuta de dvs.
    Ce pacat ca dupa o perioada de BINE trasata de guverbarea liberala, ne indreptam catre un dezastru ce va fi pomenit de genereatii si generatii de acum inaunte.

    Mai nou am aflat ca d-l BOC si suita sa au dat dispozitii la toate ministerele sa-si reevalueze bugetele pe trei ani (2010-2012), reevaluari ce se vor a fi tabu. Oamenii acestia chiar nu stiu ca exista o legislatie care impune o planificare strategica institutionala ce cuprinde inclusiv planificarea bugetara pe programe ?

  14. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Atitudini vorbea de Adevarul ,nu de Romania Libera! Socrul meu, un fervent cititor de RL de pe timpul comunismului, isi face abonament anual , o asteapta cu nerabdare, se face c-o citeste, mi-o inmaneaza dupa 5 minute ,iar eu o arunc la tomberon. Cand il intreb de ce naiba isi cheltuie pensia pe prostia asta de gazeta, nu raspunde, ofteaza, iar cand mai petrecem si noi la un mic si-o bere imi explica faptul ca aceasta gazeta i-a intretinut speranta si pe timpul comunismului si dupa.. O tempora, o mores! Imi aduc aminte ca bunicul meu prin anii ’60 era abonat si la Scanteia si la RL. Intrebandu-l de ce, imi raspundea: ” Bai nepoate, tu crezi ca ,comunistii astia sunt infailibili? Trebuie sa scape si ei un adevar pe undeva…”

  15. Nu vreau un guvern mai bun! Vreau unul mai…uman! Cu oameni, nu cu figuranţi!!!

    Un guvern care să ştie ce înseamnă suflet. Care cunoaşte noţiunea de sinceritate…Care nu are numai culoare, ci şi …pudoare!

    M-am săturat de aceleaşi figuri care odată la patru ani (unii chiar mai repede) îşi schimbă uniformele, dar şi…”principiile”. M-am săturat de lachei care nu au convingeri personale, nici pic de omenie, nici măcar atunci când se prefac. Care vor să ne comunice idei şi rostesc nerozii… Şi, în timp ce ne confiscă prezentul, ne ucid şi viitorul!

    Acesta era doar o parte din manifestul meu de 1 MAI. Se potriveste de minune cu situatia descrisa de DVS.

  16. Barosanul spune:

    Domnule Vosganian,

    Acept ca Dv ca politician poate ca nu va puteti exprima gindurile reale.

    Din punctul meu de vedere situatia din tara nu o vada ca o gluma macabra.

    Reale sunt faptele:

    Cresterea preturilor la medicamente, Introducerea co-platii la consulatii medicale, Scaderea standardului in unitatile medicale de stat, Asomarea micilor producatori (multi in fact pensionari in mediul rural).

    Concluzia o EXTERMIARE CALCULATA a pensionarilor, cu efecte secundare, iesirea din criza.

    • @Barosanul

      Nu cred ca se poate vorbi de o asasinare in masa calculata. Acest guvern e prea descumpanit ca sa calculeze ceva, inclusiv exterminarile in masa.

  17. Deceneu spune:

    @V V Sau crezi ca o ducem rau pentru ca s-au majorat pensiile la “imensul” nivel de 175 euro/luna? Cam cati ani veti da vina pe PNL pentru prostiile facute de PD?”

    Eu nu acuz PNL-ul de dezechilibre, pentru ca sunt constient ca aceste dezechilibre sunt rezultatul masurilor de 20 de ani, si masurile de crestere a pensilor luate de PNL, au fost si consecinta presiunii populismului din fosta opozitie.
    Eu constat ca nu s-au luat masuri de stimulare a afacerilor in nici o guvernare. De cresterea consumului au profitat capitalurile straine. Liberalii aveau o politica “prin noi insine” pe care au neglijat-o sau chiar au abandonat-o.

    PS Masurile din cel 80 de pagini ar trebui sa fie asumate de PNL si popularizate de toti cei care apar in mass-media.

    • @Deceneu

      Ce spui e o aiureala. Intre 2005 si 2008 au fost luate numeroase masuri de stimulare economica. Impozitul pe profit s-a redus de la 25% la 16%, contributiile au scazut cu zece puncte procentuale, impozitul pe venit a scazut de la o medie de 23,7% (pe cote procentuale) la 16% etc.etc. PIB a crescut de la 60 mld euro la 135 mld euro in patru ani. Vorbim sa ne aflam in treaba…

  18. un liberal optimist spune:

    @Deceneu,
    Daca spui ca nu ti-au mers afacerile in perioada 2006-2008, ar insemna sa-l injuri pe Dumnezeu nu pe Tariceanu&Vosganian!

  19. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Va rog explicati-i lui astral.ro unde naiba sunt alea 3 mld e. Am vazut ca toti va intreaba, nimeni nu va lasa sa le raspundeti si tot taraim chestiunea asta de vre-un an si jumatate. Pun pariu ca n-o sa va lase nimeni s-o explicati?.E cea mai buna scuza pentru pd si psd ca n-au reusit sa faca nimic, in afara sa bage”sula in coasta” prin perioada 2007-2008.

    • @un liberal optimist

      Am tot explicat, inclusiv de la tribuna parlamentului. Am postat si pe blog raspunsul pe care i l-am dat lui Boc pe tema asta. Iti imaginezi ca dupa sacosa cu carnati aa lui Remes, daca as fi furat 3 mld euro, eram numai bun sa impart catusele cu Tariceanu. Dar e o chestie politica si o tot dau intruna./

  20. cris spune:

    @ Barosanul

    Ai dreptate – e exterminare. Dar si VV are dreptate, e necontrolata, dumnealor isi controleaza numai propriile buzunare, restul poate sa se scufunde in haos si mocirla. Neoabsolutism stil Louis XV: Apres moi le deluge.

    Ca tot vorbim de post boc, chiar o sa mai ramina ceva dupa potopul lui BB XV? Apropos, se pare ca celebra fraza a fost spusa de madame de Pompadour nu de Louis XV; tot te suparai pe inexactitatile mele legate de papusele, vezi, ma supun, iata-ne si la curtea francofona, vom fi avind si noi o madam Nuti Udrea Pompadur de Plescoi (“oi” se citeste “oa”).

    • @cris

      Mai ramane, cris, intotdeauna mai ramane ceva, chiar si dupa ciuma neagra a ramas. Problema e ca pana sa ajungem unde am fost o sa treaca timp. Acum nu suntem nici macar invartiti in cerc, ci pe o spirala cu varful in jos.

  21. Deceneu spune:

    Stimularea consumului si cursul valutar scazut, la care s-au adaugat creditele cu buletinul amanetand viitorul, au facilitat importul de bunuri de consum.
    Nu s-au stimulat micile afaceri reducand birocratia, scutindu-le de impozit in primii ani, si nici nu s-a practicat scutirea de impozit reinvestit pentru firmele de productie si servcii.
    Masurile stimulative au fost unitare si investitile s-au orientat spre sectoarele cu vitezea de rotatie mare, adica spre comert.
    Nu ati avut politici pentru stimularea agriculturii si a turismului.
    Ati privit economia foarte simplist ca o piata care se regleaza singura, ca taranul care lasa cultura sa se descurce cu buruienile si cu daunatorii.

    • @Deceneu

      Termina cu tampeniile astea. Uite-te cat era productia de automobile, productia de otel ori industria chimica, sa nu mai vorbim de constructiile industriale. Am coborat impozitul pe profit de la 25% la 16%, nu ti-o fi fost destul? Sa te rogi sa mai prinzi in viata asta o perioada ca cea din 2007-2008.

  22. tibi spune:

    Cateva consideratiuni privind unele (principale) cauze ale acestei situatii actuale.

    Deficitul Romaniei pe 2006 a fost de 7,47 miliarde RON (adica statul a cheltuit in 2006 cu 7,47 miliarde RON mai mult decat a incasat).

    Deficitul Romaniei pe 2007 a fost de 10,43 miliarde RON (adica statul a cheltuit in 2007 cu 10,43 miliarde RON decat a incasat). Adica statul a avut pe 2007 o crestere a deficitului nominal cu 40% fata de 2006.

    Deficitul Romaniei pe 2008 a fost de 27,93 miliarde RON.
    Adica statul a avut pe 2008 o crestere a deficitului nominal cu 167% fata de 2007.

    • @tibi

      In doua zile am sa postez bilantul Guvernarii Tariceanu, in acesti termeni, ca sa fie clar pentru toata lumea. Din deficitl pe 2008, 3,6 miliarde de lei sunt despagubiri in actiuni la Fondul Proprietatea (daca evaluarile erau gata despagubeam si 10 miliarde de lei), deci fara cheltuire de bani, iar alte 3,8 milarde de lei sunt excedentele din 2006-2007 cheltuite in 2008 de administratiile locale. Daca scazi, ramai cu 19, 9 miliarde lei. In 2009 deficitul a fost de aproape 40 miliarde lei. Buna dimineata!

  23. tibi spune:

    Alte cateva consideratiuni privind alte (principale) cauze ale situatiei actuale.

    Numar mediu de salariati (mii persoane):

    administratie publica si aparare: 1977-130;2004-155;2005-167;2006-175;2007-198;decembrie 2008-217,5
    invatamant: 1977-423;2004-381,2005-381,2006-383,2007-394;decembrie 2008-403,9
    sanatate si asistenta sociala:1977-321;204-306;2005-321;2006-328;2007-343;decembrie 2008-377,5

    • @tibi

      Lucrurile nu se explica si de aceea apar astfel de reacti. Eu, din pacate, imi bat gura de pomana. La sanatate avem chiar si acum prea putin personal. La invatamant , de asemenea, Numai educatori ne-ar mai trebui vreo 20 000. In administratie a trebuit sa creem departamente care se refereau la statutul de tara UE. Directii de afaceri europene in ministere, un deparatament de afaceri europene (am avut cu Anca Boagiu chiar si un minister), politie comunitara, intarirea frontierelor neUE, structura APIA pentru absorbtia fondurilor din agricultura. Administratia centrala are vreo 30 de mii de oameni in ministere si ceva peste o suta de mii in structurile descentralizate iar administratia locala preo 60 000 de oameni. O fi mult, o fi putin. Dar oricat ai stoarce, mai multe de 5-10 000 de oameni nu poti da afara. Decat daca injumatatesti ministerele ca numar.

  24. [...] Varujan Vosganian Postat in Varujan Vosganian, bancruta de stat, capitalism, capitalism de stat, colaps economic, [...]

  25. cris spune:

    @ Tibi

    E bine ca ai gasit aceste numere, dar mi-e teama ca doar numarul brut nu poate spune multe. Ai vazut ca din raportul UE noi avem 170 doctori/100.000 locuitori, fata de 380/100000 in Austria. Din pacate nu dau date comparative si la numarul de asistente de exemplu, unde banuiesc stam inca si mai prost. Iar a compara nivelul medicinei din 77 cu cel din 2008 este alta poveste – ai vrea cel putin sa raportezi la numar de paturi spitalicesti sau numar de pacienti vazuti pe an, pentru ca a raporta la cresterea in complexitate a actului medical in 30 de ani este inca si mai greu.

    O sa incerc sa vad daca gasesc date comparative la cresterea numarului de personal in medicina pe 30 de ani in alte tari si ti le scriu.

  26. subdomain dns spune:

    ohh god. :)). oare de ce…

  27. catering spune:

    salutare ,sper sa nu fiu offtopic dar parerea mea este ca ar trebui sa ei in considerare si varianta in care nu ai dreptate legat de subiectul acesta delicat

  28. Vosganian spune:

    Vosganian…

    [...] something about vosganian[...]…

  29. @astralro

    Banii din privatizari sunt la locul lor. Poti fi folositi oricand pentru investitii. Culmea, totusi, nu te deranjeaza ca datoria publica a crescut cu 18 miliarde de euro?!? Iar produsul intern brut a scazut in termeni reali cu 14 miliarde euro?!? Pe ce lume traiesti?

  30. @astralro

    Daca te uiti la cat au cheltuit partidele in campaniile electorale ale anului 2009 si cine e partidul care a avut destui bani sa plateasca, cred ca conturi PD.