“Principalul subiect al acestei conferințe de presă este acela de a da, din partea Uniunii Social-Liberale, mesajul răspicat că noi vom continua, prin toate procedurile legale, acțiunea de a reprezenta voința celor peste 8 milioane de români care au votat la referendumul din 29 iulie, din care aproape 7 milioane și jumătate și-au exprimat clar voința de a-l demite pe Traian Băsescu.
Așadar, suntem în continuare implicați total în această acțiune politică și românii care au votat pentru demiterea lui Traian Băsescu trebuie să știe că noi continuăm acțiunea de a-i reprezenta, astfel încât rezultatele finale ale referendumului să reflecte voința lor de o copleșitoare majoritate. Și exprimarea acestei voințe spune răspicat că Traian Băsescu trebuie să plece acasă.
Orice tentantivă de a justifica acest rezultat prin ipotetica voință a celor absenți este, în opinia noastră, doar o încercare disperată de a motiva o înfrângere. Această umilitoare biruință pe care o clamează cu tupeu susținătorii președintelui suspendat este doar un mod disperat de a justifica o înfrângere cu totul umilitoare.
Avem, de asemenea, un mesaj către partenerii noștri europeni. Se observă acum foarte limpede că propaganda deșănțată, declanșată acum câteva săptămâni privind realitățile politice românești se bazau pe neadevăruri și pe calomnierea propriei țări. Ipoteza unei lovituri de stat a fost, practic, ridiculizată, decât dacă încercăm să considerăm, ofensând o întreagă națiune, că lovitura de stat a fost organizată de Parlament și susținută de majoritatea copleșitoare a românilor.
De asemenea, toată propaganda privind fraudarea alegerilor este, la rândul ei, dezavuată de realități. Și în al treilea rând, asigurăm pe toți partenerii noștri europeni, pe toți partenerii noștri din întreaga lume, că Uniunea Social-Liberală dorește rezolvarea crizei politice din România și soluționarea chestiunii referendumului pe baze legale și prin respectarea atribuțiilor tuturor instituțiilor statului român. Așadar, mesajul pe care îl transmitem este un mesaj în spiritul european, cu respectarea principiilor fundamentale ale democrației și ale statului de drept.
Iar în spiritul acestor lucruri, dezavuăm categoric strategia fricii, amenințărilor, intimidării pe care Traian Băsescu, în ultima vreme, le răspândește. Această strategie menită să intimideze instituțiile care sunt menite să soluționeze criza politică și să dea o soluție referendumului din 29 iulie vine de fapt din teama lui Traian Băsescu și a susținătorilor săi privind validarea referendumului și demiterea președintelui suspendat. Această atitudine arată limpede că Traian Băsescu nu a învățat nimic din experiența ultimelor luni, nu a învățat nimic din blamul popular pe care l-a primit în 29 iulie și că el însuși compromite pentru viitor posibilitatea oricărei coabitări instituționale și a reintrării în normalitate.
Aș vrea acum să fac o referire cu privire la modul în care Curtea Constituțională, în opinia USL, ar trebui să-și întemeieze decizia, pe care cu siguranță o lăsăm la latitudinea demnității funcției de judecător și a demnității instituției Curții Constituționale.
Noi socotim că o decizie trebuie luată în corespondență cu realitățile societății românești. Curtea Constituțională trebuie să-și dea decizia cu referire la cvorumul indicat de lege, în condițiile în care acest cvorum trebuie să armonizeze datele INS, datele pe care le deține MAI privind persoanele care și-au pierdut temporar dreptul de vot din cauza expirării buletinelor care nu au fost reînnoite; de asemenea, de acord cu deciziile instanțelor judecătorești privind pierderea capacității de vot pentru diferite categorii de persoane, fie că e vorba de persoane care au pierdut dreptul de a vota în urma unei sentințe judecătorești derivând din aplicarea Codului Penal, fie că este vorba de persoane care nu au capacitatea acestui exercițiu de voință.
Curtea Constituțională trebuie să-și dea decizia abia după ce armonizează toate aceste informații. Orice decizie care s-ar da în baza unei Românii ipotetice, în baza unei Românii statistice, care nu este în concordanță cu România reală, ar putea să ducă la o concluzie riscantă pentru societatea românească, în care România reală să nu se simtă reprezentantă prin datele care întemeiază această decizie.
Noi spunem că decizia Curții Constituționale și procedurile pe care le va urma Parlamentul pentru aplicarea acestei decizii trebuie să ducă, pe de o parte, la o soluție juridică privind referendumul, dar pe de altă parte trebuie să ofere auspicii favorabile pentru încheierea crizei politice din România.
Orice soluție care nu pune de acord România statistică și România reală și care se bazează pe un cvorum excesiv, ipotetic, nu ar face decât să adâncească apoi criza politică, să ducă la o stare de ilegitimitate cronică pentru unele instituții ale statului, în primul rând pentru instituția prezidențială, și să tensioneze opinia publică.
Poate că mă veți întreba de ce abia acum pun în discuție datele INS, datele MAI și pe cele ale instanțelor judecătorești. Și eu vă spun că acum nu este târziu. Câtă vreme Curtea Constituțională nu și-a dat încă verdictul, evaluarea tuturor acestor date și armonizarea lor trebuie făcute. Dacă aș fi spus aceste lucruri după verdictul CCR, ați fi putut, pe bună dreptate, să îmi reproșați că e târziu. Astăzi, însă, nu este târziu și apelul pe care îl facem noi către judecătorii Curții Constituționale, cu tot respectul pentru această instituție, este aceea de a-și fundamenta decizia pe România reală. Iar România reală este cea care este reflectată de actele oficiale ale instituțiilor care dimensionează capacitatea de vot a românilor și evaluează numărul real al românilor care votează.
Eu vă mulțumesc și aștept întrebările dumneavoastră.”
Întrebări din partea reprezentanților mass-media
Jurnalist: De ce nu a fost organizat referendumul fiind luată în considerare România reală?
Varujan Vosganian: V-am dat răspunsul la această întrebare. Recensământul, pentru a putea fi desfășurat în condiții de legalitate, era necesar ca listele finale, datele secțiilor de votare să corespundă votului exprimat de cetățenii care au venit să voteze. Deci, din perspectiva legalității referendumului, listele au oferit această posibilitate. Acum este vorba de a o decizie de validare. În ce privește procedura de organizare a referendumului, cvorumul era o chestiune de natură tehnică. La decizia Curții Constituționale, cvorumul este un reper fundamental. De aceea, instituția care trebuie să pună de acord România reală cu România statistică în momentul în care decide este Curtea Constituțională. Indiferent de mărimea cvorumului, indiferent de relația dintre România reală și România statistică numărul votanților a fost de 8.300.000, din care 7.400.000 au spus DA. Acestea sunt rezultatele referendumului. Însă modul în care referendumul se clasează ca referendum validat sau invalidat obligă la suprapunerea până la identificare între România statistică și România reală. De aceea, v-am spus că declarația mea de astăzi este oportună, pentru că ea oferă suficient timp Curții Constituționale de a face acest lucru.
Jurnalist: Dacă lucrurile erau clarificate dinainte și nu mai exista problema cu 50 plus unu din 18 milioane atunci ….
Varujan Vosganian: Am să vă dau aici un răspuns pe care eu îl socotesc corect din punct de vedere instituțional. Eu reprezint aici Uniunea Social-Liberală și vorbesc în numele unor partide politice care s-au angajat într-un uriaș demers politic de a oferi românilor șansa de a-și spune punctul de vedere în legătură cu prestația președintelui Traian Băsescu. Dumneavoastră îmi puneți o întrebare care ține de tehnicitatea actului de guvernare. Probabil că cei de la Ministerul de Interne vă vor spune dacă în perioada actualului mandat guvernamental au avut sau nu timpul, dacă au avut această preocupare și dacă dispun de datele pe care să le poată oferi Curții Constituționale.
Jurnalist: Se impune o analiză la nivelul USL a rezultatului referendumului?
Varujan Vosganian: Există câțiva colegi de-ai noștri care au asumat rezultatele referendumului, știți probabil că primele declarații pe care le-am făcut au fost legate de faptul că populația României s-a mobilizat în mare măsură pentru acest vot. Dacă socotim că persoanele care nu au venit, urmând un boicot, au fost și ele implicate politic în acțiunea referendumului, putem socoti că persoanele care au participat, fie că au venit și au votat, fie că au refuzat prin boicot, constituie un număr foarte mare dintre cetățenii României. Pentru că nu putem socoti ca persoanele care au boicotat se numără printre absenți. Absenții sunt cei care în mod tradițional nu votează și aceștia sunt circa o treime dintre români, care nu au votat niciodată la alegeri, după 1990 și este în opinia mea imoral să pui asupra celor care nu au votat niciodată marca unei anumite opțiuni. Există și persoane care nu au venit pentru că nu erau hotărâte cum să voteze, iar persoanele care au fost implicate, fie în sensul că au venit, fie în sensul că au urmat un ordin politic sunt de aproape 60%, ceea ce, în opinia mea, în România reală, ne duc la un procent impresionant, care nu a fost niciodată atins în România după 1989.
În același timp însă, nu putem să nu asumăm faptul că există județe cu o largă reprezentativitate pentru Uniunea Social Liberală, de la care noi așteptam mai mult. Iar gestul lui Cristian Adomniței este un gest de onoare, pe care noi îl respectăm. Cu siguranță că domnul Adomniței rămâne în continuare unul din liderii Partidului Național Liberal, un om cu mari resurse, în care Partidul Național Liberal își pune mari speranțe, a fost însă un exemplu de onoare pe care el l-a dat. E drept că Moldova a avut o contribuție importantă, în același timp socotesc eu, că Moldova avea resurse mai mari pentru a contribui cu votanți la acest referendum.
Jurnalist: Vor urma și alte demisii?
Varujan Vosganian: Eu nu vreau acum și nici nu am toate datele necesare pentru a face acest lucru, deci nu vreau să fac acum un rechizitoriu, cu atât mai mult cu cât nu vreau să se lase sentimentul că acești lideri politici au demisionat pentru că socotesc că referendumul este o înfrângere pentru USL, pentru că nu este. Gestul lor este un gest înăuntrul PNL; nu este un gest înăuntrul al USL, care în acest fel își asumă un eșec pentru că pentru USL susținerea pe care a avut-o demersul său politic este cu mult mai mare decât numărul voturilor obținute și este un element încurajator pentru șansele noastre în alegerile parlamentare.
A fost doar un gest înăuntrul PNL, pe care noi l-am acceptat ca atare, dar pe care urmează să îl validăm în structurile noastre interne de partid. Înțeleg că există și colegi de-ai noștri, cum este președintele Consiliului Județean Botoșani, la Botoșani rezultatele au fost bune pe ansamblu, dar dânsul dorește să facă evaluare pe fiecare organizație și eu cred că este un demers salutar, care trebuie făcut și de către PNL, PSD și PC în întreaga țară. O analiză trebuie făcută și, de asemenea, cred eu, după validarea referendumului atât Guvernul, cât și USL trebuie să prezinte și un proiect pe termen scurt până la alegerile parlamentare, care să includă și relația instituțională cu celelalte structuri fundamentale ale statului.
Jurnalist: Credeți că se impune și o analiză la nivelul Ministerului de Interne?
Varujan Vosganian: Eu nu doresc să extind declarațiile mele și la prestația unora dintre membrii Guvernului, respect poziția lui Victor Ponta în calitate de prim-ministru și sunt convins că el va răspunde tuturor acestor întrebări, făcând la rândul său o evaluare înăuntrul Cabinetului.
Jurnalist: Cum vedeți declarația președintelui Băsescu, care a spus că și-a schimbat strategia după ce președintele interimar a promulgat legea referendumului?
Varujan Vosganian: Nu aș putea să spun despre strategia de campanie a președintelui decât că ea este în tonul declarațiilor sale și comportamentului său politic dintotdeauna. Un comportament politic imprevizibil, lipsit de calitatea cuvântului dat și călăuzindu-se, în mod conjunctural, doar pe opțiuni de moment, opțiuni de sondaj sau care să-l pună temporar într-o lumină favorabilă.
Că strategia asta a fost greșită o dovedesc rezultatele referendumului, singura acțiune care a avut un rezultat concret a fost boicotul, care însă pune sub semnul îndoielii modul în care președintele suspendat înțelege faptul că un președinte trebuie să fie un exemplu de conduită politică pentru cetățenii români.
Observați că toți ceilalți lideri politici, toate marile personalități, mergând chiar până la patriarhul României, și-au exercitat dreptul de vot, iar președintele nu a făcut-o. Că nu a făcut-o din motive anecdotice, supărat pe cineva care a votat într-un anumit fel, că nu a făcut-o din frică, socotind că dacă el se va duce la vot unii dintre susținătorii săi vor pune la îndoială sinceritatea boicotului, asta este o chestiune de natură personală care însă nu dezvinovățește pentru această incapacitate de a oferi un model de conduită românilor.
Niciodată, mai mult decât în perioada campaniei pentru referendum, Traian Băsescu nu a încălcat spiritul prin care trebuie să se exprime președintele unei țări. Dacă, prin absurd, nu ar fi fost suficiente motive pentru demiterea sa, această campanie pentru referendum le-a oferit, din păcate, cu prisosință.
Jurnalist: Se desfășoară în aceste momente la Guvern o ședință a liderilor USL?
Varujan Vosganian: Dacă era o ședință la nivelul liderilor USL, eu nu eram acum aici. Nu cunosc să fie așa ceva, cu atât mai mult cu cât, până cel puțin acum câteva minute, unii dintre liderii USL erau în discuții cu mine pentru a stabili punctajul acestei conferințe de presă, deci nu aveau această calitate a ubicuității, nu mergem noi cu triumfalismul până acolo.
Observați deosebirea de mesaj, mesajul USL, deși votul a fost copleșitor în favoarea opțiunii noastre, nu este un mesaj triumfalist, este un mesaj responsabil, noi dorim o soluție care să nu vicieze instituțiile statului, să nu caute să le compromită, să nu le intimideze, să nu le șantajeze, ci dimpotrivă, să le credibilizeze și să le consolideze.
Jurnalist: Ce comentarii puteți face în legătură cu această discuție legată de intenția lui Crin Antonescu de a demisiona dacă Traian Băsescu revine la Cotroceni?
Varujan Vosganian: În legătură cu asta am două răspunsuri, unul care ține de decizia în sine și altul care ține de momentul în care ne aflăm astăzi. Momentul în care ne aflăm astăzi ne spune că discuția privind o eventuală decizie a lui Crin Antonescu este prematură, pentru că o astfel de decizie nu poate fi luată sau supusă propriei conștiințe, decât după soluționarea finală a acestei crize politice, mă refer exclusiv la referendum, pentru că e posibil ca ecouri ale crizei politice să mai dăinuie după soluționarea acestui referendum. Deci, în acest moment, orice răspuns, orice comentariu este prematur.
În legătură cu chestiunea de fond, ea este de natură strict personală. Ea a fost de natură personală în momentul în care domnul Antonescu a făcut această declarație. Ea nu a fost rezultatul unei consultări în PNL și a unei decizii statutare în PNL. A fost o decizie personală, marcată de curaj și de sentimentul onoarei, menită să ridice miza acestei dezbateri naționale.
Așa cum a fost o decizie personală în acel moment, cred eu că trebuie să rămână o decizie personală și la sfârșit. Noi, colegii săi din PNL, nu-l vom influența în nici un fel în această decizie, dar noi sperăm, firește, ca ea să nu mai fie de actualitate după soluționarea referendumului prin validare.
Jurnalist: Ați spus că decizia Curții, dar și procedurile Parlamentului, ar trebui să ducă la încheierea crizei. Parlamentul poate să facă mai mult decât să ia act de decizia Curții privind validarea referendumului?
Varujan Vosganian: În acest moment, mi-e greu să răspund la această întrebare dintr-un motiv precis: nu știm cum va arăta decizia Curții Constituționale. Știm atât, că cele două instituții fundamentale ale democrației, Curtea Constituțională și Parlamentul, trebuie să dea o soluție finală chestiunii referendumului. Însă, cât anume din responsabilitatea acestei soluții va fi asumată de Curtea Constituțională și câtă va trebui completată de Parlament, rămâne să aflăm.
De aceea nu vă pot da un răspuns acum la această întrebare.
Jurnalist: Deci ar putea avea Parlamentul și alte pârghii dacă Curtea decide că referendumul e valid?
Varujan Vosganian: Pot doar să vă spun atât, câtă vreme nu am avut o discuție la nivelul grupurilor parlamentare pe acest subiect, că, până în clipa de față, nici eu și nici colegii mei din conducerea grupurilor parlamentare ale USL nu am pus în discuție negarea unei decizii a Curții Constituționale, răstălmăcirea ei și schimbarea ei în Parlament.
Așadar, nu am luat în discuție ca Parlamentul să reia chestiunea validării, dacă la nivelul Curții Constituționale se dă o decizie. Înțeleg că aceasta era întrebarea.
Jurnalist: Ce înseamnă exact formularea Parlamentul decide calea de urmat?
Varujan Vosganian:
Referendumul trebuie să dea câteva răspunsuri: 1. Dacă referendumul este valid sau nu. 2. În situația în care este valid, președintele este demis. În situația în care nu este valid, care sunt procedurile prin care președintele suspendat se reîntoarce la Palatul Cotroceni. Dintre acestea, o parte sunt în responsabilitatea integrală a Curții Constituționale. Altele vor fi decise de Parlament.
Jurnalist: Tehnic, ce trebuie sa facă judecătorii CCR, să ceara date de la MAI?
Varujan Vosganian: Tehnic, Curtea Constituțională, în clipa în care dă soluția, trebuie să dea această soluție având ca reper cvorumul. Curtea Constituțională trebuie să se încredințeze pe ea însăși și să încredințeze poporul român că, în momentul în care a stabilit cvorumul, a luat în calcul toate informațiile care să ducă la
stabilirea unui cvorum real.
E drept că avem câteva date inițiale ale Ministerului de Interne. Avem însă după aceea date suplimentare care necesită o reevaluare.
Jurnalist: Și dacă cere aceste date…
Varujan Vosganian: Curtea Constituțională, cum spuneam, trebuie să aibă ca reper un cvorum care să reflecte România reală. Dacă ne va ruga Curtea Constituțională să o sprijinim, o facem. Dacă nu ne va ruga, n-o vom face.
În ultima vreme, orice opțiune manifestată de cineva de la USL este imediat catalogată drept intimidare, drept șantaj, de aceea vreau să fiu foarte rezervat în această privință. Recomandarea pe care o fac este doar menită să aibă o consecință benefică pentru români, în sensul că să fie o decizie convingătoare, nu doar o decizie legală. Aș vrea ca această criză politică să ne învețe să punem alături legalitatea, legitimitatea și normalitatea.
Jurnalist: USL va pune la dispoziția Curții Constituționale aceste cifre sau doar Curtea …?
Varujan Vosganian: Noi vom pune la dispoziția Curții Constituționale orice informații și vom oferi Curții Constituționale orice susținere legală pe care ne-o va cere. Mă refer, firește, nu la partide, ci mă refer la instituțiile statului în care USL, prin reprezentații săi, este implicat.
Jurnalist: Referitor la documentul la care lucrează juriștii USL, la ce va face referire?
Varujan Vosganian: Din ceea ce v-am spus eu acum, dumneavoastră puteți trage concluzia că eu, în linii mari, am acoperit mai toată tematica inclusă în documentele pe care USL sau grupurile noastre parlamentare le pot înainte Curții Constituționale. Deci ele sunt incluse în tematica pe care v-am prezentat-o, atât în ceea ce privește dimensiunea statistică versus dimensiunea reală, atât în ceea ce privește calitatea constituțională a instigării românilor să nu meargă la vot, pentru că aici e vorba de instigare, nu de recomandare, atât în ceea ce privește condițiile generale de legalitate. Deci, tot ce v-am spus eu acoperă tematica documentelor noastre.
Jurnalist: Când va fi transmis acest document?
Varujan Vosganian:
Transmiterea acestui document se va face în concordanță cu modul în care Curtea Constituțională își va stabili propriile proceduri. Adică documentele noastre vor fi înainte în timpul oportun ca să nu fie decăzute din termen.
Eu vă mulțumesc foarte mult! Îmi manifest speranța că nu v-am dezamăgit.
@ tudor
ti-l dau pe server voinescu cotoi in locul lui Tony Grebla ?
@tudor
Am mers pe decizii centrale USL ,am strand din dinti si am acceptat.Daca zi la centru nu-i o parere comuna e vina noastra?
A se vedea diferite declaratii.
Sa se abtina si sa numeasca un lider ce face declaratii.
Asa opinia ca CCR e intimidata se rastrange.
@Filip G
De acord cu tine,sugeram doar ca acest aspect poate constitui o noua sursa de scandal marca Basescu.
@sorin gyorgyfalvi
multumesc frumos,
pastreaza i
sunt generos
plec la dunare
sa auzim de bine
dinspre ccr
sa nu fiti foarte mirati daca se va intimpla
@ sara
tu probabil ca esti o buna crestina
, eu nu sunt… daca cineva imi da o palma, nu stau sa-mi mai dea 10 ci ii zbor dintii in secunda 2… Probabil ca nu e frumos sa zbori dintii cuiva, e abominabil, dar asta e lumea in care traim. Tu probabil ca in timp ce facea basescu abuz dupa abuz erai o critica vehementa a actiunilor lui, sau ma-nsel ?
@ tudor
distractie placuta, poate cind te-ntorci o sa gasesti o tara dezbasificata…
@all
Nu se va intampla nimic surprinzator. Venerabilii de la CCR vor invalida referendumul cu 9 voturi pentru. Restul sunt speculatii si amagiri. Totul va decurge conform planului.
Haideti sa va spun o alta logica…
Sar peste faptul ca s-a pus un prag, cu toate ca nu exista nici in Bulgaria. Sar si peste faptul ca pragul nu e prevazut in Constitutie, si s-au trezit cei de la CCR sa puna un prag. Exista fel si fel de praguri, de doua treimi, de 75%, de 50%, de 5% pentru intrarea in Parlament… etc… Eu va intreb: de ce prag de 50% si nu unul de 40% sau de o treime ? Atunci cind a impus acest prag de 50% Curtea Constitutionala oare nu ar fi fost mai logica sa tina cont de faptul ca din totalul populatiei un procent X de cetateni sunt inactivi sau ca nu-si pot exercita dreptul de vot din motive obiective ? Nu ar fi fost mai logica oare daca ar fi socotit majoritatea simpla a CETATENILOR CARORA LI-I SE POATE ASIGURA DREPTUL LA VOT ?
@ Marius Bacau
eu cred ca tu suferi de sadism
@sorin
In nici un caz,doar ca nu am asteptari de la magistratii CCR. Au demonstrat deseori ca deciziile lor sunt influentate politic.
@ Marius Bacau
pai da, dar avem si noi vreo 4 pe-acolo…
iese decizie de 5 la 4
@sorin
Asta e matematic. In practica e nevoie de minim 6 la 3. Mi-e greu sa cred ca vreun maestru de asta propus de Basescu sau de PDL va vota pentru validarea referendumului. Ce se intampla daca e 5 la 4? Decizia CCR nu e valabila in acest caz.
sorin gyorgyfalvi
Nu stiu de ce-ti bati capul cu atatea intrebari. CCR e o echipa de papusi cu sfori.
Mie mi-a spus un om mai batran ca in vremea comunismului aproape toti absolventii de Drept erau ofiteri sau colaboratori la Secu. Si cred ca nici azi lucrurile nu stau diferit, dar acum se face o selectie mai riguroasa, fiindca sunt prea multi prosti licentiati in Drept.
Aspazia Cojocaru e din partea PSD, nu? Stiti ca initial a primit certificat de colaborare, apoi a facut recurs si s-a schimbat verdictul? Exact ca in cazul Voiculescu, de pilda.
@ Marius Bacau
stiam de aspazia cojocaru. Sa nu intelegi ca simpatizez cumva cu vreunul din CCR, dimpotriva. Am scris valuri de comenturi impotriva CCR asa cum e compusa acuma. Nimic din astea nu conteaza ACUM. Deciziile CCR din ultimii ani au fost luate cu 5 la 4, asta e un fapt. Faptul ca data trecuta s-a dat decizie cu 9 la 0 a fost NUMAI datorita faptului ca s-a pasat decizia la Parlament, au fost toti de acord ca nu trebuie sa se bage ei. S-au spalat pe miini cum s-ar zice. La fel se va petrece si de data asta.
@ Sorin
E logic ce spui tu,dar pentru a fi valida,decizia CCR in cazul de fata trebuie sa fie luata cu 2/3 din numarul magistratilor,respectiv cu 6 voturi .In situatia in care scorul deliberarilor este 5 la 4 decizia nu e valida potrivit legii de functionare a CCR. Ce se intampla atunci? Se reia votul?
Vad ca a plecat Tudor. Am citit CV-ul doamnei Gorghiu. Trebuia sa cad pe spate? Universitatea crestina Dimitrie Cantemir, dupa aceea cred ca a intrat in politica, si da-i cu licentele si cursurile de pregatire profesionala. Harnica, ce sa zic…
Dumneaei n-are Colegiul de Siguranta Nationala, ci Colegiul National de Aparare. Tot un drac!
@all
Din gandirea marelui Vasile Blaga
http://www.cotidianul.ro/blaga-usl-sa-accepte-ca-a-pierdut-la-referendum-190193/
Nu stiu , domnule Vosganian, treaba dumneavoastra, e tara voastra, nu mai este si tara mea. O sa fiu egoist , fiecare pentru el. Conduceti ce vreti si la revedere.
L-am vazut pe Blaga ieri in conf de presa. Cand ma gandesc ca unii naivi au crezut ca Blaga se va dezice de Basescu… S-au comportat toti ca niste soldati la ordinul comandantului suprem.
@ Marius Bacau
daca decizia ccr va fi cu 5 la 4, decizia finala merge la Parlament, asta tot zic de ieri seara….
Prin comparatie cu vasta si diversa pregatire profesionala a d-nei Gorghiu, uite ce scrie in CV-ul dlui Vosganian (de pe site-ul Comisiilor de specialitate PNL) la capitolul Educatie (4 randuri esentiale):
Doctor în Economie, Academia de Studii Economice, Bucureşti, 1998
Universitatea Bucureşti, Facultatea de Matematică, 1991
Academia de Studii Economice, Bucureşti, Facultatea de Comerţ, 1982
Liceul “Alexandru Ioan Cuza”, Focşani, Vrancea
@ VV
ambasada SUA iara se baga ca musca-n lapte, cica decizia CCR nu trebuie sa fie influentata de nimeni, dar ca… regulile privind referendumul au fost stabilite clar INAINTE de referendum. In traducere, au tinut sa stie CCR ca ei tin cu basescu. Daca basescu va fi demis in final, eu zic ca USL trebuie sa ceara schimbarea lui Vitanstein ala, pe motivul amestecului in treburile interne ale statului. SUA si UE trebuie invatate sa-si vada de treaba lor, aici NOI CETATENII DECIDEM, si mai bine zis AM DECIS CA BASESCU SA PLECE. Punct.
@VV
Trebuia ceruta la CCR anularea cvorumului de 50% inainte de referendum , imediat dupa ce basescu si PD au chemat la boicotul al carui scop decalarat era invalidarea referendumului prin sabotarea atingerii cvorumului stabilit de CCR.Boicotul era de fapt indreptat nemojlocit impotriva deciziei CCR a cvorumului.
Acceptand referendumul cu cvorum USL a aceptat tacit acest joc murdar antidemocratic.
E un non sens electoral cvorum+boicot asta inseamna ca acceptam ca o minoritate sa poata avea castig de cauza intr-un referendum numai prin neprezentarea la urne.Cu alte cuvinte este fix dictatura minoritatii absenteiste iar nu a majoritatii exprimata prin vot care este insasi baza democratiei.
Bineinteles mai bine mai tarziu decat niciodata sa ne cerem drepturile celor care au votat in proprortie covarsitoare DA ,dar cred ca sunteti de acord ca intr-o relatie contractuala toate conditionarile se stabilesc de la bun inceput si nu post factum la “spartul targului”
@VV
In actualele conditii de haos institutional datorat sabotajului electoral basist se impune ca REFERENDUMUL SA FIE REPETAT FARA CVORUM. Aceasta este singura cale de a obtine un rezultat democratic si credibil al vointei cetatenilor,care sa clarifice raporturile de forte politice.
Parlamentul are obligatia de a lua aceasta decizie.Sunt convins ca UE si SUA vor accepta acum aceasta solutie si ele fiind interesate in calmarea si stabilizarea situatiei.
@ tiberiu
Si eu zic ca referendumul ar fi trebuit facut fara cvorum. dar de repetat, nu cred ca se v a putea.
@VV
In situatia in care CCR nu ia o decizie clara validare /invalidare si arunca pisica moarta la Parlament, nu va veti putea asuma alta solutie decat repetarea referendumului. Referendumul a fost viciat de boicot si ca atare nu poate fi concludent pentru a lua o decizie.Basescu a sintetizat situatia :”n-am castigat dar nici ei n-au castigat”.Este un fel de meci 0-0, fara un castigator detasat politic.Ambele parti au castigat si au pierdut intr-o masura.
SINGURA SOLUTIE ESTE REPETAREA FARA CVORUM si sunt convins ca toata lumea,inclusiv Barossso va fi acum de acord.
@ tiberiu
Sunt de acord cu repetarea fara cvorum. Chiar am spus asta azi la Realit Tv.
Din recomandarile comisiei din Venetia in privinta referendumului din Montenegru. Vedeti din documentul comisiei din Venetia ca a respinge ideea de cvorum in sine nu are nici o sansa. Sansa este insa altundeva, in modul in care se asigura cvorumul – vedeti mai jos, si in procentul de voturi exprimate.
http://www.venice.coe.int/docs/2005/CDL-AD(2005)041-e.asp
“40. In the light of the Commission’s knowledge of the practice in many countries, and in the absence of any compelling evidence of international requirements to the contrary, the Commission concludes that the requirement in the present Referendum Law (namely, that the result of a referendum may be decided by a simple majority of those voting in the referendum, provided that at least 50% of the electorate have voted) is not inconsistent with international standards. The Commission would oppose any proposal to simply remove the requirement that at least 50% of the electorate have voted. However, in order that the result of a referendum should command more respect, the Commission considers that the political forces in Montenegro may wish to agree to change the present rules for the proposed referendum, either by adopting a higher percentage rate for participation, or by requiring support for the decision by a percentage of the electorate to be defined.. A change of this kind would certainly be consistent with international standards and would help to ensure greater legitimacy for the outcome.”
Deci in cazul nostru exista amindoua conditiile recomandate de Comisia din Venetia in cazul cvorumului: 50% +1 pentru validare, si existenta unei majoritati a votantilor care si-au exprimat nu care si-au tacut votul.
(legea 3/2000 art 5: Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente si
Legea 131/2012 Art. 10. – Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca, in urma desfasurarii referendumului, propunerea a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.”
Suntem in coada de peste adica: se poate spune de catre ccr ca referendumul nu este valabil. Nu se poate spune insa ca demiterea presedintelui a fost respinsa, este respinsa daca in urma referendumului majoritatea voturilor exprimate este impotriva demiterii )
Realitatea spune ca prima conditie nu s-ar fi asigurat, pe liste electorale aiurite (biata comisie venetiana nu putea sa prevada asemenea frauda si imaginatia bolnava a lui basescu) si prin ce veti citi mai jos, Dar a doua conditie( suportul pentru decizie de catre un procentaj majoritar din voturile exprimate) este indeplinita.
@ cris
Oricum am intoarce-o, o solutie pe situatia existenta e pasibila de controverse.
@VV
Iata ca Dana Grecu il ia la pasa scurta pe D-l Nicolaescu pentru ce on USL nu s-a analizat problema numarului real de votanti pe liste inaintea referendumului si el da din colt in colt.De ce nu au cautat datele INS dupa referendum si nu inainte este o intrebare legitima?
Amatorism este o apreciere favorabila, ca sa nu suspicionez altceva…
Cu referire la unele comentarii, eu propun sa hotarasca Parlamentul, demiterea lui Basescu. E mult mai simplu si nu ne costa atatia bani .Si dupa aceea, ramanem noi de noi, peste tot si facem ce vrem cu jucaria numita Romania.
@VV
Daca maine mai multe persoane npotabile ar difuza aceasta solutie poate aude de ea si CCR si o propun ei parlamentului.
Cred ca si judecatorii CCR sunt in incurcatura sa nu cada pe ei magareata.
Aoleu, s-a intors Anca. Eu plec din nou.
Inca n-am iertat-o pentru jignirile aduse Cristinei.
@ aurel ian
Am spus-o de mai multe ori: din cvorum trebuie scazuti cei cu interdictie judecatoreasca.
@ aurel ian
Lasa-ne cu Zegrean.. Ai vazut ce activitate stiintifica are?