PROGRAM DE URGENTA AL PNL PENTRU IESIREA DIN CRIZA SI RELUAREA CRESTERII ECONOMICE

 

 Anul 2010 este un an crucial in evolutia viitoare a Romaniei.

 O guvernare eficienta este obligata sa adopte masuri de reforma institutionala si de modernizare a marilor sisteme publice (educatie, sanatate, pensii, ordine publica s.a.), insotite de programe investitionale adecvate, care sa stopeze declinul economic si sa asigure, incepand cu anul viitor, reluarea cresterii economice. Dimpotriva, o guvernare lipsita de vointa politica si de pricepere cum este cea actuala va crea haos administrativ, va adanci deficitele si va creste datoria publica, ajungandu-se chiar la blocaje in functionarea statului.

Criza romaneasca este marcata, in primul rand, de reducerea dramatica a produsului intern brut, precum si de scaderea brutala a nivelului de trai. Dupa primul trimestru al anului 2010, economia romaneasca continua sa fie in recesiune. Aceasta contractie este insotita de dublarea numarului de someri. Influenta directa a cresterii somajului asupra bugetului ajutorului de somaj va fi, in 2010, cu 1 miliard de euro mai mare decat in 2008. Costul somajului asupra bugetului consolidat va fi de peste 2,5 miliarde de  euro.

 

Anul 2010 inregistreaza recorduri fara precedent in ceea ce priveste deficitul bugetar, care in trimestrul I 2010 este, in termeni nominali, cel mai mare, pentru aceasta perioada a anului, din intreaga istorie a Romaniei, de cca 2 miliarde de euro. Fara masuri rapide si severe de ajustare, deficitul bugetului consolidat va depasi, la sfarsitul anului 2010  9% din PIB (11 miliarde de euro).

 

Datoria publica a crescut de la 21,7% din PIB in 2008 (fata de 22% in 2004), la peste 30% din PIB in 2009 si risca sa ajunga la peste 36% din PIB in 2010, ceea ce ar insemna o crestere de peste 20 miliarde de euro. Aceasta ar duce, practic, la o dublare a datoriei cumulate in toata perioada tranzitiei. Faptul ca aceasta crestere uriasa a datoriei publice are loc in conditii de recesiune face ca ea sa devina nesustenabila.

 

Situatia economica si dezechilibrele bugetar-fiscale au reluat, pe fundalul scaderii dramatice a investitiilor straine, trendul crescator al deficitului de cont curent si al volatilitatii cursului de schimb, cu tendinta de slabire a monedei nationale.

 

Aceste realitati impun la intrebarea “Ce-i de facut?” un raspuns imediat, dar nu pripit, ci eficient. Lipsit de responsabilitate si de viziune si coplesit de panica, Guvernul, in frunte cu primul sau ministru en-titre Traian Basescu, a anuntat un pachet de masuri care prevede, in principal, reducerea in termeni nominali a veniturilor salariale ale bugetarilor cu 25%, precum si reducerea pensiilor si ajutoarelor sociale cu 15%. Pachetul cuprinde, de asemenea, o serie de masuri de crestere a fiscalitatii. Toate acestea vor duce la scaderea veniturilor a peste 9 milioane de cetateni romani, pentru majoritatea lor dincolo de pragul de suportabilitate, la scaderea consumului, cu influenta negativa asupra sectorului privat, precum si la cresterea somajului.

 

Acest asa-zis program va vlagui si mai mult economia, afectata de lipsa oricaror masuri anticriza in cursul anului 2009, va crea dezordine sociala si va agrava declinul economic. In aceste conditii, in scurt timp vom asista la noi masuri de ajustare a dezechilibrelor bugetare, facand de neevitat o majorare a impozitelor directe si a taxei pe valoarea adaugata, situatie de neacceptat, in opinia Partidului National Liberal,  pentru cetatenii Romaniei.

 

Iata de ce Partidul National Liberal respinge acest pachet de masuri ca fiind un raspuns inadecvat la provocarile realitatii. O reducere mecanica, fara discernamant, a cheltuielilor salariale si sociale ale bugetului, nu poate fi o masura inteleapta.

Partidul Naţional Liberal consideră că actualul impas poate fi depăşit printr-o acţiune de ansamblu pe trei direcţii: stimularea investitiilor, cresterea veniturilor bugetare si redimensionarea rolului statului.

 

Partidul National Liberal propune un Program de Urgenta pentru iesirea din actuala criza si reluarea cresterii economice. Acest program isi propune ca orizont de timp imediat incadrarea in tintele stabilite in Acordul revizuit cu Fondul Monetar International, in conditiile in care nu sunt abandonate masurile reformatoare. Prin Programul PNL sunt propuse masuri ferme de modernizare a sistemelor publice si de crestere a rolului activ, stimulator, al bugetului. Aceasta asumare strategica pentru anul 2010 creeaza premisele ca anul 2011 sa devina anul relansarii economice, oferind conditii pentru ameliorarea nivelului de trai al populatiei.

 

In consecinta, obiectivele asumate de PNL prin Programul de Urgenta sunt urmatoarele:

 

A)   Crearea unui cadru favorabil mediului economic şi promovarea unor măsuri sectoriale cu efect de antrenare a economiei;

B)   Reducerea cheltuielilor publice prin restructurarea cheltuielilor bugetare si redimensionarea rolului statului si nu prin reducerea salariilor  si pensiilor bugetare. Se va avea in vedere incadrarea in tinta de deficit convenita cu FMI, de 6,8% din PIB pentru anul 2010 ;

 

C)   Cresterea veniturilor bugetare precum si reducerea  evaziunii fiscal;

 

D)   Eficientizarea sistemului de management si control pentru cresterea absorbtiei fondurilor europene.

 

 

 

 

 

PACHETUL DE MASURI IMEDIATE PROPUSE DE PNL

 

A.Crearea unui cadru favorabil mediului de afaceri

 

In viziunea liberala, sustinerea mediului de afaceri reprezinta singura  solutie pentru relansarea economica, pentru crearea locurilor de munca, pentru consolidarea bugetar-fiscala si pentru ameliorarea nivelului de trai.  Politicile publice trebuie sa asigure un cadru predictibil  si adecvat relansarii economice. Un parteneriat onest intre un Guvern responsabil si mediul privat contribuie la prosperitate si pace sociala.

 

a)   Mentinerea actualului sistem fiscal. Aceasta inseamna, in primul rand, mentinerea cotei unice de 16%, care a constituit unul din principalele motoare ale dezvoltarii economice in perioada 2005 – 2008, fiind considerata de mediul de afaceri drept cea mai importanta masura fiscala luata in perioada de tranzitie. Suntem, de asemenea, impotriva cresterii cotei standard de TVA de 19%. Orice majorare de TVA va conduce la scaderea consumului, va pune in pericol atingerea tintei de inflatie si va afecta categoriile cele mai sarace ale populatiei, aflate deja la limita suportabilitatii;

b)   Anularea impozitului minim, masura care a lovit, mai ales, micii intreprinzatori, antrenand un mare numar de radieri, lichidari ori suspendari de IMM-uri (aproape 200 000 in 2009);

c)   Reducerea TVA pentru constructiile si tranzactiile de locuinte noi la 5%, pentru stimularea industriei constructiilor si a pietei imobiliare;

d)   Reasezarea redeventelor si taxelor de concesiune, ceea  ce ar putea dubla veniturile statutui din aceste surse;

e)   Introducerea taxarii inverse pentru produsele agro-alimentare si pentru lucrarile de constructii – montaj, cu efect in ceea ce  priveste reducerea evaziunii fiscale;

f)    Reducerea  integrala a cotelor de contributii sociale pentru intreaga perioada a anului 2010, pentru angajatorii care creeaza locuri de munca si angajeaza persoane aflate de peste trei luni in somaj. In anul 2011 reducerea cotelor de contributii sociale se va  situa la un nivel de 50%;

g)   Scutirea de impozitare a dividendelor care vor fi reinvestite si care conduc la crearea de noi locuri de munca;

h)   Achitarea obligatiilor in termen de maxim 30 de zile de la data scadentei, de catre toate institutiile din administratia centrala si locala catre furnizori. Acest set de masuri va fi insotit de un mecanism de compensare in cadrul aceluiasi buget precum si de emiterea unui “certificat de garantare” de catre institutiile publice debitoare, pentru asigurarea finantarii de catre institutiile bancare;

i)     Capitalizarea CEC BANK, marind astfel resursele de creditare utilizate la finantarea cu prioritate a IMM-urilor;

j)     Capitalizarea EXIMBANK, pentru promovarea exporturilor si diversificarea instrumentelor de asigurare si garantare a operatiunilor de export;

k)  Aplicarea unui program de sustinere a pietei de capital;

l)     Instituirea, in colaborare cu Banca Nationala a Romaniei, a unui mecanism de atragere, prin sistemul bancar romanesc, de linii de finantare de la institutiile financiare internationale cu destinatia creditarii intreprinderilor mici si mijlocii;

m) Asumarea angajamentului politic ca totalul cheltuielilor de investitii sa fie mai mare decat deficitul bugetului consolidat. Astfel va exista garantia ca imprumuturile sunt indreptate exclusiv catre investitii, creind astfel resursele de rambursare a lor.

Cresterea deficitului bugetar se va face exclusiv pentru:

 

-      investitii publice in infrastructura;

-      cofinantarea fondurilor europene;

-      parteneriat public privat;

-      capitalizarea institutiilor financiare ale statului, inclusiv a fondurilor de garantare;

-      imbunatatirea managementului IMM-urilor;

-      ajutor de stat pentru mari proiecte investitionale.

 

B. Reforma cheltuielilor publice

 

Orice reforma trebuie sa inceapa cu reforma statului. In viziunea liberala, reforma statului inseamna reformarea principalelor sisteme publice.  Aceasta reforma nu se face prin reducerea mecanica, nediferentiata a cheltuielilor publice, ci prin redimensionarea rolului statului si restructurare bugetara.

 

 

a)   Reducerea aparatului birocratic.

Restructurarea administratiei publice centrale prin:

-      Reducerea numarului de ministere in functie de tipul politicilor publice pe care le realizeaza;

-      Reducerea, in continuare, a numarului de agentii care trebuie sa urmareasca, pe de o parte, tipul de activitate pe care o presteaza ( autorizare, reglementare, control etc.), iar, pe de alta parte, sa respecte principiul autonomiei functionale sau independentei, si evitarea conflictului de interese;

-      Reducerea aparatului prefecturilor la care se vor pastra, in principal,  atributii in domeniul controlului  de legalitate al actelor administratiei locale;

-      Unificarea Caselor nationale de asigurari de sanatate.

Restructurarea administratiei publice locale prin:

 

-      generalizarea standardelor de costuri si de personal in scopul reducerii poverii administrative;

-      desfiintarea structurilor deconcentrate in majoritatea domeniilor. Astfel, inspectoratele si directiile judetene din domeniile educatiei, sanatatii, culturii, agriculturii etc. vor fi desfiintate si atributiile lor vor fi transferate autoritatilor locale;

-      Utilizarea fondului de rulment al autoritatilor publice locale numai pentru investitiile in curs ( masura temporara 2010 – 2011).

 

b)   Reducerea cheltuielilor bugetare si stoparea risipei, prin ajustarea unor capitole de cheltuieli:

-      Reducerea cu 50% a cheltuielilor prevazute in legea bugetara cu:

o  Achizitii de imobile, dotari independente;

o  Elaborarea studiilor de prefezabilitate si de fezabilitate;

o  Deplasari, detasari, transferuri;

-      Reducerea cu 25% a cheltuielilor prevazute in bugetul de stat cu bunuri si servicii (protocol, carburanti, posta, telecomunicatii)

-      Instituirea prin lege a obligativitatii realizarii de catre autoritatile publice locale de investitii, in primul rand in domenii prioritare (alimentare cu apa si canalizare, tratarea apelor uzate, transport, sanatate si educatie); orice investitie va fi aprobata numai dupa finalizarea celor din domeniile mentionate (mai ales in situatiile in care acestea reprezinta angajamente ale Romaniei fata de UE);

 

-      Instituirea obligativitatii ca institutiile publice centrale si locale sa elaboreze proiectele de investitii cu respectarea cerintelor aplicabile proiectelor finantate din fondurile europene, cuprinzand in finantarea acestora in mod obligatoriu si o cota parte de finantare europeana;

-      Organizarea de licitatii la nivel central pentru obiectivele de investitii, bunuri si servicii pentru toate structurile din subordine sau in coordonare, masura ce va avea ca efect reducerea cu cca 30% a cheltuielilor la nivelului bugetului consolidate;

-      Plata prin card a pensiilor in mediul urban, pentru reducerea cheltuielilor postale

-      Modificarea cadrului legislativ referitor la achizitiile publice in ceea ce priveste:

 

o       posibilitatea semnarii contractelor de achizitii publice odata cu decizia autoritatii contractante de atribuire a contractelor (dupa expirarea termenului legal de contestare si solutionarea acestora de catre autoritatea contractanta);

 

o       infiintarea in cadrul Curtilor de Apel, a unor complete de judecata specializate in domeniul achizitiilor publice, sprijinite de un corp de experti acreditati in domeniul achizitiilor publice; instituirea unui sistem de amenzi aplicabile autoritatilor contractante in cazul in care decizia acestora se invalideaza de catre instanta;

 

o       in vederea eliminarii ofertelor sub/supraevaluate, stabilirea si impunerea unui algoritm de eliminare a preturilor neobisnuit de scazute/mari ;

 

o       definirea clara a modului in care se pot modifica contractele de achizitii.

 

c)   Redimensionarea rolului statului prin reducerea atributiilor sale si transferarea acestora catre mediul privat prin:

-      Scoaterea din sfera de cuprindere bugetara a unor institutii de autorizare si certificare, cu pastrarea acestora sub controlul autoritatilor de reglementare;

-      Crearea Camerelor agricole si transferarea atributiilor specifice ale statului catre acestea;

-      Stimularea privatizarii in domenii precum educatia, sanatatea, cercetarea.

 

C. Cresterea veniturilor bugetare si reducerea  evaziunii fiscal

 

O politica eficienta in acest domeniu poate oferi resurse considerabile imbunatatirii executiei bugetare. Conformarea voluntara a scazut de la 83% in 2008 la 72% in 2009. Fiecare procent de crestere a conformarii voluntare asigura un plus de jumatate de milliard de euro la veniturile bugetare.

 

Masurile imediate pe care le propune Partidul National Liberal in acest domeniu sunt:

 

a)   Introducerea unor bonificatii de 5% din valoarea obligatiilor fiscale pentru contribuabilii care isi platesc taxele la termen;

b)   Reducerea majorarilor de intarziere la plata obligatiilor fiscale la 0,02% pe zi, corelat cu nivelul anual al dobanzii de referinta al Bancii Nationale a Romaniei;

c)   Continuarea procesului de informatizare al ANAF si finalizarea centralizarii bazelor de date si interconectarea sistemelor IT cu cele ale caselor de asigurari sociale (pensii si sanatate);

d)   Reforma structurilor de control si inspectie fiscala din subordinea ANAF (inspectie fiscala, garda financiara, antifrauda si supraveghere vamala), prin unificarea acestora intr-o singura structura de control antifrauda, eliminand suprapunerile in verificarea contribuabililor precum si interpretarea si aplicarea diferita a legislatiei fiscale;

e)   Utilizarea brigazilor multilaterale de control din statele UE in ceea ce  priveste operatiunile de import intracomunitar cu bunuri;

f)     Utilizarea unor echipe internationale specializate in control vamal in zonele de risc de la frontiera cu tari nemembre ale Uniunii Europene;

g)   Elaborarea unui nou act normativ privind colectarea unificata a impozitului pe salarii si a contributiilor sociale precum si implementarea declaratiei unice.

 

 

D.  Eficientizarea sistemului de management si control pentru cresterea absorbtiei fondurilor europene, prin:

 

-      externalizarea unor functii atribuite in prezent administratiei publice centrale, in baza prevederilor actelor normative europene (ex. functia de plata);

-      asigurarea transferului de fonduri in mod direct, de la nivel central catre contractori, evitand astfel un circuit financiar prelungit;

-      acordarea avansului pentru IMM-uri se va realiza fara obligatia prezentarii garantiei de avans, dar cu obligatia efectuarii platilor din contul de avans doar pentru facturi aferente proiectului aprobat;

-      verificarile cheltuielilor pentru proiectele publice se vor realiza dupa efectuarea integrala a platilor, asigurand astfel un rulaj ridicat al fondurilor publice;

-      fondurile europene se vor derula fie prin trezoreria statului fie prin banci comerciale (la dobanda de piata), si nu prin Banca Nationala a Romaniei;

-      realizarea de analize economico-financiare pentru proiectele publice de investitii si acordarea contributiei bugetului de stat, in completare, in functie de capacitatea de cofinantare a beneficiarului final;

-      posibilitatea acordarii unui bonus financiar (cresterea contributiei publice nationale) pentru situatiile in care proiectele europene sunt finalizate in avans fata de termenele contractuale.

 

 

Aplicarea hotarata a acestui Program va asigura echilibrul finantelor publice, ajustarea deficitelor si relansarea economica. Programul nostru, spre deosebire de al celorlalte partide politice parlamentare, nu-si propune sa scada veniturile populatiei, asa cum propune PD-L,  si nici sa creasca fiscalitatea, asa cum doreste PSD. In aceste momente grele pentru Romania,PNL isi reafirma optiunile  de dreapta care constau in stimularea  initiativei private in slujba binelui public si in asezarea institutiei numite cetatean in centrul tuturor politicilor sale.

 

 

 

 

44 Responses to “PROGRAM DE URGENTA AL PNL PENTRU IESIREA DIN CRIZA SI RELUAREA CRESTERII ECONOMICE”

  1. Bibliotecaru spune:

    Va exista şi un pachet de iniţiative legislative în conformitate cu aceste intenţii?

    • @Bibliotecaru

      Acum am inceput formula extinsa a programului, inclusiv orizontul pe termen mediu. Initiativele, o parte le-am depus deja, dar nu au sanse sa treaca. Dar raspunsul e da, facem initiativele legislative.

  2. Din ce vad eu are legatura si cu ce ati postat tot aici acu mai mult de o saptamana pe aceeasi tema, are legatura si cu initiativele legislative ale PNL mai vechi si are legatura si cu primele masuri anti-criza, cele ale guvernului PNL sin octombrie-noiembrie 2008.

    Macar daca ar fi copiat actuala guvernare… nici sa copieze nu sunt in stare!

    • @Un blog cu atitudine

      Grupul care redacteaza documentele e cam acelasi. De data aceasta, dupa intalnirea cu sefii comisiilor, cand s-au centralizat ideile, grupul de redactare a Progr. de urgenta a fost format, sub coord. mea, din Daniel Chitoiu, Adrian Ciocanea si Eugen Nicolaescu.

  3. lorduljohn spune:

    @VV

    In sfarsit! In linii mari, e foarte bine.

  4. tibi spune:

    Asupra economicului actioneaza o multitudine de influente.Interne si externe,pozitive si negative,controlabile usor sau greu controlabile.Cu grade diferite de influenta.
    Momentan (si din pacate in crestere) influenta cea mai negativa asupra economicului o are politicul.
    Este utopie sa crezi ca poti determina prin metode economice sa schimbi sensibil in bine un sistem economic asupra caruia influenta politicului este in crestere si puternic negativa.
    Influenta politicului asupra economicului se manifesta in principal prin opozitia puternica a cvasituturor conducatorilor politici la marirea veniturilor si incasarilor la buget si la cheltuirea corecta a bugetelor.
    Pentru ca isi vad periclitate sursele fabuloase dar ilegale si imorale de venituri personale si pentru partide.
    Metoda principala de lupta impotriva acestei opozitii a conducatorilor politici este informarea cat mai completa si corecta a cetatenilor asupra activitatilor din entitatile administrative si politice de stat.Si in special asupra cheltuielilor facute de institutii.Opozitia conducatorilor la progres se face in special prin tainuirea si deturnarea informatiilor din institutii.
    1.Transparentizarea totala si detailata a tuturor cheltuielilor institutiilor este posibila,corecta si nu este ilegala.Este posibil si legal ca fiecare unitate de stat (minister,CJ,CL,prefectura, primarie, regie,agentie,inspectorat,scoala,spital,etc,etc) sa posteze pe site zilnic si detailat toate cheltuile din ziua precedenta (atat cu personalul cat si cu achizitiile de materiale si servicii).
    2.Alta posibilitate complementara de control eficient asupra conducatorilor este responsabilizarea obligatorie a acestora prin pierderea imperativa a functiei in cazul in care care nu recupereaza rapid de la cei vinovati prejudiciile suferite de institutii si stabilite de instante prin sentinte definitive.Sau nu intenteaza proces celor considerati vinovati pentru recuperarea acestora daca acestia nu isi recunosc vinovatia.Constatarea si recuperarea prejudiciilor aduse statului trebuie sa fie imprescriptibila.

    Nu exista nici un partid si nici un lider politic care sa considere ca este in interesul partidului sau in interesul lui ca aceste 2 idei sa fie macar analizate.

    • @ tibi

      Chiar zilnic nu merge, dar macar lunar ar trebui. Cand eram ministru am introdus lafoane obligatorii de cheltuieli In ultimele zece zile ale acelui an, cand a venit PD la guvernare, a fost chermeza, au praduit tot ce le-a iesit in cale.

  5. lorduljohn spune:

    @VV

    Iata comunicatul Minsterului Agriculturii (in paranteza comentariile mele)

    “Ca urmare a deciziei Guvernului de a reduce cheltuielile din sectorul public – începând cu luna iunie 2010 –, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a emis un ordin privind cuantumul reducerilor de cheltuieli pentru aparatul central.
    Astfel, se vor reduce cu 25% toate sumele alocate în anul 2010 pentru convorbiri telefonice, achiziţii de mobilier de birou, obiecte de inventar, consumabile/rechizite, deplasări interne şi externe, chirii. (la chirii cum vor face? vor cere renegocierea contractelor de inchiriere si daca nu vor reusi isi vor muta sediile?)
    De asemenea, MADR va reduce cheltuielile alocate pentru carburantul auto necesar deplasării cu autoturismele de serviciu ale ministrului şi secretarilor de stat, dar şi pentru autoturismele din parcul auto al instituţiei. Plafonul de consum se va diminua cu 100 litri/lună pentru fiecare autoturism. Pentru autoturismele utilizate în desfăşurarea activităţilor specifice, de control, gestiune economico-administrativă, consumul de carburant se va reduce cu 300 de litri lunar. (adica pentru cei de la Bucuresti care oricum stau in birouri se reduce cu 100 l, iar pentru cei din teritoriu care ar trebui sa controleze cu 300 l, pentru a-i umili si mai mult.)
    Estimăm că economia totală realizată la bugetul de stat va fi de circa 750.000 lei (adica 180000 EUR).

  6. Toni spune:

    Da, măsurile le ştim.
    Le aşteptăm cu sufletul la gură.
    Dar nu se va putea face absolut nimic cu scârba aia la Cotroceni. Asta e super-clar.
    Aşa că trebuie început cu suspendarea preş.-ului, urmată de referendum şi de alegeri preşidenţiale, eventual parlamentare, dacă nu se găseşte un consens de criză.
    Între timp, înscăunarea unui guvern care să aplice programul de
    urgenţă, mai precis să arunce colacul de salvare.
    Ăştia ar fi paşii făcuţi într-o democraţie consolidată.
    Dacă nici după dezastrul care urmează, mă refer la ieşirea oamenilor în stradă, ca să nu zic de intrarea lor în palate, politicienii nu se responsabilizează şi nu înţeleg să se solidarizeze cu poporul, vor urma nişte acţiuni care nu numai că nu au legătură cu democraţia, dar ar putea duce la desfiinţarea ei!
    În România, vreau să spun.
    Trezeşte-te, naţiune!
    Şi votanţii, şi votaţii, la fel!
    Că e groasă!
    P.S. Pentru UDMR-işti am o propunere:
    Deşteptă-te, maghiare!
    Pleacă de la guvernare,
    Să-l demitem împreună,
    Pentru viaţa noastră bună!
    Ighen?!
    Sau igen, nu sunt sigur…

    • @Toni

      De acord ca ar trebui suspendat presedintele. Dar cum s-o faci? Cand aveam Parlamentul de partea noastra, n-aveam strada. Acu, cand avem strada, nu avem parlament. Basescu ne scapa printre degete.

  7. Tiberiu C. spune:

    Buna ziua! Dl. Vosganian, gresesc undeva? Am analizat discursul presedintelui din data de 9 mai 2010 http://www.presidency.ro/index.php?_RID=det&tb=date&id=12089&_PRID=search si am descoperit ceva: din cheltuielile publice totale (buget consolidat), 70% le justifica ca fiind salarii, pensii, asistenta sociala si datoria publica din care doreste sa taie procente insemnate. Celelalte 30% unde sunt? De ce nu taie si de acolo, daca tot cheltuieli bugetare sunt?

    Extras cu datele prezentate de presedinte:

    ˝Primul şi cel mai important: reducerea cheltuielilor bugetului de stat – şi, aşa cum vă spuneam, fondul de salarii reprezintă circa 27% din bugetul de stat. Reducerea cheltuielilor sociale – şi, aşa cum vă spuneam, cheltuielile sociale, împreună cu fondul de pensii, reprezintă peste 35% din bugetul de stat. Şi o informaţie pe care la intervenţia de acum două zile nu v-am dat-o, dar v-o dau acum: un alt obiectiv este reducerea obligaţiilor de plată ale bugetului de stat. Ca să înţelegeţi mai bine, în acest an, ca urmare a datoriilor pe care România le-a contractat în 2007, 2008 şi parte din 2009, bugetul de stat trebuie să plătească 10,007 miliarde euro (notă: procentual = 8%). …Nu vor mai rămâne bani în buget pentru nimic. La cele 62 de procente, pe care le reprezintă salariile şi asistenţa socială, mai adăugaţi 10 miliarde şi veţi constata că depăşim 70 de procente din bugetul de stat numai pe consum.˝

    De aici începe enigma. A justificat 70% din buget, celelalte 30% procente nu le justifică exact, deşi tot cheltuieli bugetare sunt, fiind asimilate generic ALTOR CHELTUIELI bugetare, deci inteleg ca reprezinta cheltuieli pt. funcţionarea statului, achiziţii, investiţii etc.

    Rezumatul mie îmi iese astfel: Buget consolidat = 100%
    A. 27% fond de salarii;
    B. 35% cheltuieli sociale + fond de pensii;
    C. 8% (10 miliarde de euro): datoria publică scadentă;
    D. 30%: ALTE CHELTUIELI (intretinere aparat administrativ + clientelare, LICITATII TRUCATE + ACHIZITII + INVESTITII + + AFACERI CU STATUL).

    Oficial, toate cheltuielile acelea participa la deficitul bugetar, este clar.

    Dacă 8% înseamnă 10 mld. euro, mie îmi iese că acele ALTE CHELTUIELI înseamnă 37,5 mld. euro. La un deficit de 10% dintr-un PIB de 120 mld. euro, rezulta ca daca se taie 12 mld. de euro din acele ALTE CHELTUIELI, deficitul devine zero, functioneaza si statul si nu trebuie taiate nici pensii, nici salarii sau imprumut extern.

    Dvs. cum considerati, acele 30% reprezinta clar gaură la buget şi deficit. Dacă se taie din gaură, este vreo problemă?

    Si mai am o problema: guvernul actual foloseste obsesiv notiunea de INVESTITIE pt. a justifica acea gaură de 30%. Eu stiam ca INVESTITIA = alocare de capital in scopul obtinerii de profit pt. investitor, nu de pierderi, indiferent ca investeste statul sau privatul. La investitiile din bani publici nu se respecta definitia economica a investitiei? Cum sa existe investitii care sa adanceasca deficitul, de ce se mai fac atunci? E vorba despre clientela politica si afacerile cu statul?

    Multumesc! Ati avut un discurs super in Parlament!

  8. arin stanescu spune:

    Toate bune si frumoase dar,o peritonita nu se poate rezolva cu tratament medeicamentos ci cu interventie chirurgicala. Banii sunt necesari acum si nu peste cateva luni.

  9. arin stanescu spune:

    Toate bune si frumoase dar,o peritonita nu se poate rezolva cu tratament medeicamentos ci cu interventie chirurgicala. Banii sunt necesari acum si nu peste cateva luni.

    • @arin stanescu

      Dincolo de onoarea de a avea asa un oaspete in clubul nostru, trebuie observat ca o seama de masuri intra in vigoare imediat. De fapt, e nevoie ca exercitiul bugetar sa fie respectat pana la sfarsitul anului si nu pentru luna iunie. De aceea e loc pentru unele masuri institutionale.

  10. lorduljohn spune:

    @VV

    da, dar in momentul in care tu reduci consumul de carburant pentru masinile din minister cu 100 l si la masinile din teritoriu care fac inspectie si control, cu 300 l, ce semnal e asta?

    La Garda de Mediu le-au redus benzina cu 75% si le-au cerut sa dubleze numarul de controale. Las la o parte faptul ca un comisar de garda de mediu, la gradul maxim are venit lunar de 1500 lei, iar cei din aparatul central, care stau la birou au venituri de 2500 lunar.

    • @lorduljohn

      Nu ma baga in amanunte din astea. Tine de morala fiecarui minister, de modul in care isi respecta colaboratorii. Legat de salarii, e normal ca cel care are coordonarea sa castige mai mult decat cel care lucreaza pe teren.

  11. tibi spune:

    “Chiar zilnic nu merge,dar macar lunar ar trebui.”
    Dar zilnic de ce nu merge?
    Despre 2. inteleg ca ati considerat ca este o prostie.Nu Va schimbati parerea?

    Acest “ar trebui” nu Va determina sa introduceti macar 1. in progamul partidului?

    • @tibi

      Nici un minister nu poate, in zori,sa centralizeze toate actele contabile, facturile zilei precedente. Nici o dugheana nu poate sa faca asta, darmite un minister. In plus, trebuie o comparatie cu plafoanele bugetare si nimeni nu face plafoane zilnice.

  12. D/le Vosganian,
    Dincolo de analiza pertinenta pe care o faceti cred ca trebuie sa luati mai in serios in calcul o intelegere cu PSD. Nu cred ca in momentul de fata doar o abordare de dreapta ar salva Romania. Si nici ca totul poate fi rezolvat pe cont propriu. O deschidere din partea celor doua partide pentru pozitii comune cred ca ar fi mai eficienta…

    • @Pro Atitudine

      Sunt de acord ca, in subsidiar, sa avem in vedere sistemul de aliante. Cred chiar ca am putea sa avem in vedere o alianta politica, altminteri Basescu iar o sa joace tarantele si o sa puna prim ministru dupa cum vrea el. Trebuie, totusi, sa ne cristalizam imaginea si sa ne largim baza electorala. E prematur sa gandim acum o asemenea constructie. Daca lucrurile iau o intorsatura dramatica, la toamna ar trebui sa avem anticipate. Deci, cu cateva luni inainte se poate discuta.

  13. Barosanul spune:

    Domnule Vosganian,

    Felicitari pentru Elaborarea programului de Urgenta PNL.

    Poate ca Dv ati inclus si eu nu regasesc, dar consider ca STRINGENTA este revizuirea tuturor contractelor cu statul, listarea publica a tuturor actionarilor acestora si eventual infiintarea unor unitati guvernamentale care sa preia anumite contracte.

    Unitati care ulterior sa fie desfiintate la un anumit termen sau dupa caz privatizate prin licitatie publica deschisa.

    • @Barosanul

      Pe blog este scrisoarea pe care am trimis-o lui Boc privind contractele si finantarile, nu mi-a raspuns inca. Maine fac o declaratie publica in acest sens.

  14. Barosanul spune:

    Domnule Vosganian,
    V-am vazut ca ati luat parte la CES alaturi de Dl Antonescu.

    Am observat ca participantii au cazut in plasa Manipularii si Dezinformarii Basesciane si Guvernamentale.

    Adunarea unui grup de 35 de oameni intr-o camera fara spatiu adecvat, fara un protocol prealabil, cu televiziunile presente, cu participarea unor persoane care nu au avut ca scop decit creerea de focare de conflict gen Agaton, au fost premizele creeri de animozitati.
    Adica ETICHETARII adunari ca o SHLETCA ca PARVENITI.

    Ce parere aveti?

    Si vorbind de Agaton, imi lasa o impresie de Manipulator notoriu. Nu cumva a fost implicat in structuri securiste? Are stofa!

    • @Barosanul

      Noi ne-am facut datoria, mesajul nostru s-a auzit, nu cred ca sindicatele sunt de acord cu el. La ce te referi cand spui ca au cazut in plasa?

  15. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Am o mare dilema: Cat s-o fi adunat din impozitul minimal si cat s-o fi pierdut? Ca sef de comisie cred ca aveti ceva date. Eventual, intrebati-l si pe Dl Chitoiu , ca-i de meserie. In ce priveste programul, il mai analizez..Dar bine ca exista..

    • @un liberal optimist

      De adunat, s-a adunat cate ceva. Daca intri pe blog pe comentariul meu privind executia bugetara pe primul trim. 2010 gasesti cifrele. Dar impactul negativ este mult mai mare. Am scris in programul de urgenta ca in 2009 au falimentat sau s-au suspendat 200 000 de firme, de trei ori mai mult decat in 2008. O sa am zilele astea un raport detaliat, o sa-l postez pe blog.

  16. tibi spune:

    @Varujan Vosganian
    “Nici un minister nu poate, in zori,sa centralizeze toate actele contabile, facturile zilei precedente.”

    Orice plata trece (ar trebui sa treaca) prin calculator.Orice programator poate sa faca un program simplu prin care in momentul in care plata este aprobata si trecuta in calculator sa fie trecute automat si imediat intr-un centralizator datele necesare.Dar daca nu vreti zilnic -atunci la doua zile ar fi ok?

    Despre:

    “Despre 2. inteleg ca ati considerat ca este o prostie.Nu Va schimbati parerea?

    Acest “ar trebui” nu Va determina sa introduceti macar 1. in progamul partidului?”

    nimic?

    • @tibi

      Informatizarea sistemului nu a ajuns pana intr-acolo. Intr-o buna zi, daca programul de informatizare ( despre care scris si in Program) se termina, vom avea o astfel de situatie in timp real pentru toata economia, nu numai pentru buget. Ar trebui cam sase luni pentru asta.

  17. Toni spune:

    Aşa e, când fu Tică nu fu Tache.
    Nenorocirea e că până se întâlnesc ei, n-o să mai fie nici o picătură de tuş la “Găurică”!
    Parcă, totuşi, e mai uşor de convins o mână de parlamentari (unii deja încărcaţi de regrete!) că, dacă ne ia dracu’ pe toţi, nici lor n-o să le fie prea bine, decât o masă de oameni furioşi în mişcare să se oprească!
    Chiar şi ungurii înţeleg asta, nu e nevoie de translator!
    Repede, cât mai e deschis şi nu s-a furat încă tot!
    La “Găurică”…

  18. @VV
    Incep sa cred ca Basescu s-a pregatit din timp pentru aceasta situatie, si-a asigurat corzile cum se spune, de aceea cred ca el personal nu prea e in criza, noi suntem. El si-a asigurat servicii secrete aproape redundante, motivate suficient si o majoritate parlamentara care sa-l puna la adapost de orice surpriza neplacuta. Cu acest spate asigurat a iesit si a incercat, in micimea si nebunia lui, sa faca pe salvatorul acestei natii, salvator pentru ca, vezi doamne, a avut un curaj sinucigas dpdv politic de a impune astfel de masuri. Diabolic!

  19. @VV
    Cred ca pana la urma toate programele anticriza care s-au fcaut si se fac s-ar putea reduce la o singura masura, urgenta: sacrificarea nebunului. Dpdv politic, desigur. :-)

  20. Toni spune:

    Da, nebunul!

  21. Cristina spune:

    Intrebarea principala ramane: putem sa aplicam toate cele de mai sus, sau ramane doar pe hartie si se va aplica scaderea salariilor si pensiilor?

    • @Cristina

      Nu stiu inca daca propragul ramane doar pe hartie, depinde cum vor evolua lucrurile. Scaderile de salarii si pensii se vor legifera, dar nu cred ca oamenii vor rabda. In clipa asta e greu sa faci previziuni pentru Romania, tara e intr-un risc major.

  22. [...] This post was mentioned on Twitter by Blogulet de Tuiter. Blogulet de Tuiter said: PROGRAM DE URGENTA AL PNL PENTRU IESIREA DIN CRIZA SI RELUAREA CRESTERII ECONOMICE (vosganian.ro) http://bit.ly/9ilgk6 #Blogosfera [...]

  23. Cornel spune:

    Poetule, ce-ar fi sa o lasi mai moale cu economia? Nu-ti dai seama ca esti total pe langa?

    • @Cornel

      Ceea ce ma bucura la cei ca tine, Cornel, e ca pe masura ce ma dusmaniti mai tare, pe atat imi descoperiti calitati, ca sunt poet, romancier ori pianist. Dar, a propos, mi-ai citit macar poeziile? Ca lucrarile economice ma indoiesc…

  24. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Da, e bun programul. Daca va intreaba deontologii de ce nu ati aplicat unele masuri intre 2007-2008 raspundeti simplu: nu era criza. Dimpotriva economia se misca bine si nu era necesar sa bruiem economia si afacerile. In rest..ce sa zic? Super! In comparatie cu programul lui Ponta.. mai bine mergem la pescuit…

    • @un liberal optimist

      Era o eroare sa reduci TVA la constructii cand piata urca cu 40% pe an. Sau sa dai stimulente pentru angajari, cand somajul era zero in jumatate din judete.

  25. meli spune:

    Gata, am salvat postul..:)

  26. [...] ocupati (Pambuccian isi apara domeniul de interes dar n-are timp sa-mi raspunda pe tema, Vosganian se straduieste dar din ceva motiv nu-i bagat in seama, si-n afara de armeni s-ar zice ca noi nu mai avem pe nimeni [...]