De ce ar vota profesorii cu PDL?

Mă întreb, aşadar, ce argumente poate găsi un profesor pentru a vota PDL? Unele ar putea fi iraţionale, cum ar fi să-i admiri pe liderii acestui partid ca pe nişte actori de cinema. Să admitem că mai sunt şi astfel de cazuri, deşi într-o ţară răvăşită şi cu facturile la utilităţi îngrămădindu-se, ameninţător, pe noptieră, mă gândesc, totuşi, că e greu să votezi cu Emil Boc pe post de Florin Piersic.

 

Să ne gândim, acum, la argumentele de ordin raţional. Adică la cele care ţin de nădejdile profesorilor, de traiul lor de zi cu zi,  la modul în care unii şi alţii din clasa  politică s-au raportat la toate acestea.

În anul 2004,  atât de idilizat de alde Ialomiţianu şi Gherghina, veniturile profesorilor erau  de mizerie. Media veniturilor nete era în jur 7 milioane ROL. În perioada 2005  – 2008, în timpul guvernării liberale, veniturile nete nominale ale  profesorilor au crescut de la simplu la dublu. Dacă scădem rata inflaţiei, în  cei patru ani veniturile nete ale profesorilor au crescut cu vreo 60% ceea ce,  să recunoaştem, este o adevărată performanţă. Ea s-a bazat, însă, pe o  realitate economică a acelei perioade: la rândul său produsul intern brut a  crescut în termeni nominali de la simplu la dublu (de la cca 260 mld lei la 504  mld lei) iar, în euro, chiar cu mai mult, datorită şi cursului de schimb, de la  60 mld la 135 mld.

 

Profesorii au  vrut chiar mai mult şi nu putem să-i condamnăm pentru asta. Românii au avut  atâtea decenii de viaţă netrăită şi atunci când au simţit că se poate, au  dorit, pentru ei şi pentru copiii lor, să recupereze cât mai mult şi dintr-o  dată.

 

Aşadar,  profesorii au crezut nu în cei care şi-au respectat promisiunile, care au  sporit alocările pentru educaţie, au investit în şcoli şi au dublat salariile  în patru ani, ci în cei care i-au minţiti, care le-au promis dublarea acestora  în doar un an, prin creşterea  peste  noapte cu 50%. Dacă acea lege s-ar fi aplicat, în anul 2008, într-adevăr,  salariile s-ar fi dublat. Răcneau liderii PDL la noi: „Dacă Guvernul liberal  n-are bani să plătească salariile majorate, să plece! Noi vom aplica majorarea  din prima zi!”. Li se alătura preşedintele României: „ Am promulgat legea  privind creşterea salariilor profesorilor ca legitimă şi cred că revendicări  similare din partea medicilor, funcţionarilor publici şi poliţiştilor sunt la  fel de legitime!” Şi atunci sindicatele profesorilor au întrerupt pentru o zi  cursurile, au pus pozele noastre – predilecţia a fost pentru mine, vă rog să-mi  fie iertată lipsa de modestie – în chenar negru prin şcoli şi au votat, cu mic  şi mare, pentru cei care le-au promis câte în lună şi în stele.

 

Să vedem ce s-a  întâmplat din decembrie 2008 încoace:

- Cei  care le-au promis că de a doua zi or să le mărească salariile s-au râzgândit la  fel de brusc. Mai mult decât atât, au împroşcat cu noroi  Guvernul liberal, cel care dublase salariile  în patru ani. După ce, înainte de alegeri, ne acuzau că dăm prea puţin, acum,  când a venit rândul lor, ne acuzau că am dat prea mult.

-  Ca în  bancul cu bicicleta de la Radio Erevan, Guvernul PDL nu doar că nu a acordat  profesorilor sporul de 50%, dar, în termeni reali, le-a luat alţi 50%.

- Veniturile  salariale au scăzut, în termeni nominali, cu 25% în august 2010. Dacă adăugăm  la aceasta inflaţia, scăderea peste noapte, numai în 2010,  fost de cca 40%.

-  Profesorii  au pierdut cel de-al treisprezecelea salariu;

-  Profesorii  au pierdut prima de concediu;

-  Profesorii  au pierdut sporul de 100 de euro pentru achiziţionarea de carte şi de software;

-  Profesorii  au pierdut sporul pentru mediu rural, diurnele de deplasare se dau din ani în  paşti. Lista tuturor acestor drepturi pierdute ar putea continua.

-  Profesorii  au fost batjocoriţi în fel şi chip prin modul în care a fost organizată  activitatea didactică. Bacalaureatul anului 2011 va intra în partea cea  mai  neagră şi mai ruşinoasă a istoriei  României;

-  Profesorii  au fost insultaţi permanent de liderii politici ai PDL. Să ne amintim de  conversaţia dintre Traian Băsescu şi profesoara pe care preşedintele o trata,  de-a dreptul, ca pe o prostituată;

-  Profesorilor  nu li se oferă nici o garanţie pentru un viitor mai bun, în ce priveşte  veniturile şi condiţia lor profesională.

-  Investiţiile  în infrastructura şcolară sunt la pământ. Ca procent în PIB (cifră, cum  observaţi, secretă la nivel guvernamental) alocările pentru educaţie scad la  sub 3%.

-  Siguranţa  locului de muncă este periclitată. În ultimii trei ani, din învăţământul  preuniversitar au dispărut cca 40 000 de locuri de muncă, mai ales din rândul  categoriilor celor mai vulnerabile: suplinitori, cadre didactice din mediul  rural.;

-  Autonomia  universitară este ameninţată;

-  Profesorii  sunt intimidaţi cu concedierea dacă se asociază în mişcări de protest.  Nicicând, de la comunism încoace, învăţământul românesc nu a fost mai  politizat.

-  Alocările  pentru componenta de cercetare, care erau la 0,7% din PIB  în bugetul anului 2008, scad până la sutimi  de procent.

 

Ce fac profesorii în această situaţie?  La nivel de societate civilă, nimic. Sindicatele profesorilor sunt  destructurate, profesorii, la nivel de categorie profesională, sunt umiliţi,  speriaţi şi resemnaţi.

Dar la nivelul conştiinţei individuale? Cum poate un profesor, după ce  citeşte tot ce scrie în pagina asta, să mai dea, prin vot, încă patru ani din  viaţa sa pentru a fi guvernat de PDL? Cât priveşte argumentul că nici cu alţii  n-o să fie mai bine, acesta este infirmat, cum se vede chiar în aceste rânduri.  Dacă le-a fost mai bine pe parcursul altor guvenări, nu văd de ce acest lucru  nu s-ar repeta, în condiţiile în care acei guvernanţi i-ar respecta cum se  cuvine. Nu toţi am minţit. Nu suntem toţi la fel.

161 Responses to “De ce ar vota profesorii cu PDL?”

  1. Tiberiu spune:

    @VV
    Luati aminte la mesajele pline de miez al d-lui Daniel Malaelea.Cu toata darzenia activistilor PNL ei nu vor mai putea rezista la infint presiunilor la care sunt supusi.Trebuie sa radicalizati actiunile parlamentare astfel incat sa incurajati populatia.Cand voi vedea la stirile zilnice scandal, imbranceli si pumni schimbati in plenul parlamerntului atunci voi sti ca opozitia iese din somnolenta si menfich-ism. Cu sistemul “rilu-rilu-crocodilu” nu se ajunge nicaieri cu canaliile pediste.De motiuni de cenzura fara nici o sansa sanse si facute ca sa fie facute ne-am saturat cu toti.

  2. PAPASTRATOS spune:

    LA MULTI ANI, D-le Senator !
    Un An Nou cu sanatate, multe impliniri si fara tente portocalii !

  3. tiberiu spune:

    @VV
    @Daniel Malaelea
    @colateral
    Sunt profesor si inteleg f.bine situatia invatamantului desi nu locuiesc in Ro.Faptul ca nu exista un sindicat unic al profesorilor sau max.trei (unul pentru invatamantul prescolar si primar,unul pentru invatamantul mediu si unul pentru invatamantul superior)face ca forta sindicala sa fie inexistenta si profesorii sunt prada usoara abuzurilor de orice fel din partea conducerii scolilor, a ministerului si guvernului.
    USL ar trebuie sa srijine constituirea unor sindicate profesorale puternice(in special al invatamantului mediu) care vor deveni o bariera imposibil de trecut pentru politica mizerabilelor canalii pediste.

  4. Kronstadt an der Graft spune:

    @Daniel Malaelea
    Domnule profesor, vă văd combativ şi corect, aşa cum îi stă bine unui liberal, de aceea îmi permit nişte opinii. Cunosc sistemul educaţionel destul de bine şi pot spune că orice om cinstit din România ar trebui să-şi pună mâinile în cap de groază pentru halul în care acesta a ajuns astăzi. Personal consider corpul profesoral ca fiind structura cea mai de preţ a unei societăţi, indicatorul de civilizaţie al unei naţiuni, dar constat cu durere că în acest moment acest indicator arată o societate bolnavă şi inertă. Am putea spune că mulţi dintre copiii din sistemul de învăţământ, dacă nu chiar cei mai mulţi, sunt îndrumaţi la nivel de suplinitori, pentru că ştiu că de-a lungul ultimilor ani foarte mulţi profesori valoroşi şi cu har au fost nevoiţi să plece spre alte meserii, fiindcă nu li s-a respectat valoarea. Şi mai e şi moda îmbogăţirilor cu orice preţ.
    Unde este spiritul de sacrificiu pe care îl aveau profesorii de odinioară de la ţară, care nu trăiau în condiţii de lux dar care n-ar fi dat catedra pentru nimic în lume? Am cunoscut astăzi o masă profesorală formată din simpli funcţionari publici, care îşi exercită meseria automat şi fără sentiment, preocupaţi să bifeze orele pentru a-şi lua leafa întragă, permanent nemulţumiţi şi fără tragere de inimă. Numeri pe degete adevăraţii dascăli ai unei localităţi mai răsărite, admiraţi de părinţi şi recunoscuţi de autorităţi.
    Din cauza asta nivelul de civilizaţie a românilor este în prăbuşire vizibilă, dovadă fiind cireada de vedete confecţionate la televiziuni şi prin ziare, şi nivelul suburban de dialog din politică şi din viaţa publică în general. Putem constata că în general românii sunt cu şapte ani mai tineri decât vârsta din certificatele de naştere. Nu mai vorbesc de moralitatea sub orice critică, de care ar trebui să se ocupe şi biserica, alt factor hotărâtor în evoluţia unei societăţi.
    Ceea ce ne trebuie astăzi nouă românilor este o renaştere morală masivă, care ar fi trebuit să apară după 89, dar care nu se întrevede nici măcar acum. Iar în miezul acestei renaşteri morale ar trebui să fie preoţii şi dascălii. Oare când va veni şi vremea aceea?

  5. Sfarma -Piatra spune:

    @ VARUJAN VOSGANIAN

    Dom’le ministru, va urez dumneavoastra si familiei LA MULTI ANI !!!
    Si pe 31 decembrie 2012, sa vorbim LA TRECUT despre Basescu,Boc,Udrea,Oprea,Igas si toata adunatura aia de raufacatori !!! :)

  6. Kronstadt an der Graft spune:
    decembrie 31, 2011 la 1:46 pm

    ,,Am cunoscut astăzi o masă profesorală formată din simpli funcţionari publici, care îşi exercită meseria automat şi fără sentiment, preocupaţi să bifeze orele pentru a-şi lua leafa întragă, permanent nemulţumiţi şi fără tragere de inimă.”

    V-ati gandit ca aceasta poate fi ultima forma de protest, cea mai greu sesizabila dar si cea care lasa cele mai grele si ireparabile urmari? Sa dai doar pentru cat esti platit? De cat sacrificiu poate fi capabil cineva intr-o viata? Si e corect sa sacrifici propriii copii pentru copiii altora? Cred ca la cum se manifesta profesorii in clipa de fata nu putem spune despre ei ca sunt lipsiti de pragmatism. Este un protest surd si care, din pacate, nu aduce beneficii nimanui. Dar ce beneficii ar aduce o atitudine de ,,domnul Trandafir” care da totul primind foarte putin? Credeti ca sistemul de educatie din Romania ar fi mai sanatos cu asemenea atitudini? Eu, personal, ma indoiesc.

  7. Intr-o societate in care toti ar pune binele comun inaintea celui personal, convinsi fiind ca aceasta este sursa progresului, o atitudine de ,,domnul Trandafir” ar fi de inteles si de apreciat. Dar in Romania de azi (si de ieri chiar) aceasta atitudine a adus deservicii acestei categorii sociale. Au tot sperat ca va veni o vreme cand efortul si sacrificiile lor vor fi apreciate just si au ajuns in situatia in care nici macar ei insisi nu se mai respecta.

  8. Tiberiu, multumesc pentru aprecieri si pentru urari. Cred ca un dascal ar trebui sa fie lider de opinie. Cred ca dascalii ar trebui sa le predea elevilor lectii de demnitate, de curaj, de atitudine civica, dar eu inteleg mai bine decat oricine de ce nu se intampla acest lucru. La catedra, in actiunile cu tinerii, pe bloguri eu asa fac. Profesorii au fost pastrati intotdeauna intr-o stare de umilinta. Profesorii nu voteaza PNL, pentru ca inteleg faptul ca PNL nu-i reprezinta. EU am auzit colegi liberali spunand ca liberalii nu-i reprezinta pe profesori, ci pe oamenii de afaceri si micii intreprinzatori. Asa a fost in trecut, dar acum PNL trebuie sa reprezinte mase si interese socio-profesionale mai largi. La multi ani, Tiberiu!

  9. Buddha spune:

    vv
    Maestre, de data asta vreau sa va fac urarile din timp: La multi ani pentru 2012 si sper ca acest nou an sa va aduca numai izbanda, cum bine le-ati urat dvs tinerilor din Piata Universitatii!

    all
    La multi ani, dragii mei!

  10. @Kronstadt an der Graft
    Sa stiti ca in scolile si liceele din orase 95% dintrte dascali sunt titulari, iar 60-70% au gradul didactic I. Suplinitorii calificati au exact acelesi studii si aceleasi grade didactice ca si titularii, doar ca nu au avut posibilitatea ocuparii unui post prin concurs. Desi legea spune ca pentru titularizare este necesara obtinerea notei 7,00 la concursul de titularizare, de fapt cu 9,30(cazul unei prietene), pentru ca nu exista posturi didactice libere, se poate obtine o jumatate de norma la un colegiu tehnic. Suplinitori necalificati la orase exista doar printre educatoare.
    Tinerii Romaniei sunt neinstruiti si needucati pentru ca in Romania nimeni nu a mai dorit ca ei sa fie instruiti si educati. De 20 de ani se observa cu ochiul liber ca scoala romaneasca se indreapta spre dezastru si nimeni nu face nimic. Toti(cu unele exceptii)au subfinantat sistemul, toti i-au umilit pe dascali, toti au incurajat frauda la examenele nationale, toti i-au tolerat in functii pe inspectorii si directorii interesati doar sa-si umple buzunarul. Nu ar trebui sa fie posibil ca si astazi, in vremuri de criza, in timp ce majoritatea dascalilor supravietuieste cu greu, multi dintre cei care conduc sistemul de invatamant sa-si sporeasca vizibil averea, fara sa aiba afaceri sau alte surse de venit. Ce inseamna acest lucru? Inseamna ca scolile din Romania inca produc, dar produc doar pentru unii.

  11. un liberal optimist spune:

    @All,
    Datorita nevestei mele am cunoscut si cunosc multi profesori, invatatori si personal auxiliar. Ei bine, n-am avut impresia ca sunt niste functionari. Chiar acum, dupa cataclismul lui basescu. Si, chiar pun pasiune in ce fac, pregatesc elevii pentru activitati extrascolare, participa ei insisi la tot felul de activitati. Din ce mai aud sunt si nechemati printre ei. Dar in ce profesie nu se intampla acest fenomen….

  12. un liberal optimist spune:

    Si pe timpul meu erau profesori si invatatori cu har si fara..Dupa cum iti era norocul..

  13. un liberal optimist spune:

    @Daniel Malaelea,
    @All,
    Observ ca tot o dati dupa prun si va feriti sa-i spuneti Maestrului adevarul gol golut. Vrei voturi, gandeste programe de dezvoltare economica, pentru a putea finanta prioritatile nationale. Obama asa a castigat alegerile: educatie si sanatate, rezolvarea crizei si a saraciei.La primele doua a reusit sa miste ceva(nu suficent). Cu urmatoarele i-a fost mai greu. Dovada ca are acum 38%.Daca economia va incepe sa miste va mai urca. Daca nu ,nu. Nu poti castiga alegerile cu doctrina drobului de sare. Cum sa promit asa ceva; daca vine FMI si-mi da peste mana?!

  14. Cred ca PNL ar trebui sa gaseasca mai multe teme de dezbatere publica legate de invatamant. Profesorii ar vedea ca nu sunt singuri. Parintii ar aprecia ca un partid se preocupa mai mult decat celelalte de viitorul copiilor lor. Noi , la Comisia de Educatie a PNL Bucuresti si la Filiala PNL Sector 5 unde activez, organizam numeroase activitati cultural-educative dedicate dascalilor, tinerilor, parintilor (dezbateri pe tema violentei in familie si in scoala, competitii sportive, concursuri de poezie, de desene, concerte, oferim excursii si bilete gratuite la teatru tinerilor etc. ) Suntem o mana de oameni, dar suntem inimosi si daruiti profesiei. Avem si marele noroc ca avem aproape oameni politici remarcabili care ne dau tot sprijinul si aici îi numesc pe domnii Andrei Chiliman si Crin Halaicu, la sectorul 1 si doamna Alina Gorghiu, la sectorul 5

  15. La multi ani, domnule Varujan Vosganian! La multi ani, prieteni! Sa va dea sanatate si fericire in noul an!

  16. tiberiu spune:

    @Daniel Malaelea
    Dat fiind ca avem preocupari comune mi-ar face placere sa tinem legatura si sa facem schimb de informatii si experienta.
    Imi puteti scrie pe adresa tiberiuretu@yahoo.com

  17. Tiberiu, cu mare placere. Eu cred ca este nevoie de mai multa implicare. Trebuie sa discutam si sa gasim impreuna solutii. De multi ani ma straduiesc sa-mi apropii colegii de breasla si sa propunem proiecte pentru viitor. Noi suntem cinstiti si avem intentii bune, in timp ce multi altii, ma refer si la liderii de sindicat, au facut-o pentru interesul personal. Te rog sa citesti si cele doua bloguri ale mele
    http://ocdpnl5.blogspot.com/ si http://danielmalaelea-media.blogspot.com/

  18. cris spune:

    @ Corina Chiriac

    Gindesc cam asa: Reactia profesorilor, virulenta in a-si cere un salariu mai mare , a fost o reactie sanatoasa, care vine din libertate, din democratie (cu nimic altfel decit manifestarile din alte tari care sunt luate acum drept comparatie), nimic anormal. Dar aceasta dorinta de mai bine, absolut fireasca, si curaj legat si de o atmosfera democratica, a fost exploatat la maxim de pd – mi-e greu sa cred ca oamenii pd nu ar fi fost in scoli inca din acel timp deja in pozitii cheie sau ulterior “rasplatiti” cu pozitii cheie. Sunt tehnici clasice de manipulare a maselor. Ce se intimpla acum ca reactie iar e ceva de asteptat – iar tehnici clasice de manipulare, domnitul prin frica si santaj marca pd-unpr cu iz securisto stalinist – iar nimic nou sub soare.

    Nici profesorii nu trebuie singularizati – in povestea lui colateral ce m-a ingrozit nu e doar “infierarea” ci mai ales reactia parintilor, doamne, iar tehnica de manipulare a maselor.

    As spune ca tehnica principala in aceste cazuri este ce se numeste Judas goat, tzapul iuda: cind oile sunt duse la abator, fireste simt mirosul singelui si se sperie, nu vor sa mearga mai departe. Se foloseste atunci un tzap, care ia “conducerea”, bine dresat intra pe culoarul catre abator si oile, cuminti, il urmeaza; la momentul oportun, tzapul este scos de pe culoar si rasplatit, oile…. Similar se actioneaza peste tot, la nivelul oricarei categorii sociale, ca vorbesti de militari, de medici, de pensionari, de alte sindicate – un soi de Gleichschaltung al manipularii catre o diversitate de categorii si niveluri sociale – nici nu le trebuie multi oameni, asemenea actiuni necesita doar citiva bine plasati, mult mai putini decit ne-am inchipui. Ce sa spun? ca e o tara condusa de caprari? – cum ii spuneam lui Tiberiu, crima majora impotriva acestei natii de douazeci de ani, si dusa la extrem acum, este divide et impera, tzapul ispasitor si capra vecinului. Adaug si tzapul iuda. Prea multe capre tehnic vorbind….dar pe de alta parte ce ar trebui sa dea curaj este ca totusi, raportat la numarul de oameni-considerati de ei oi-, sunt extrem de putine si ca reversul este la fel de adevarat: e nevoie de putini oameni sa aprinda scinteia, cum zici tu.

  19. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Ehhei, Maestre, greu pricepeti! Pai nu trebuie sa va angajati pentru cei 50% si restul. Trebuie doar sa dati inapoi ce-au furat excrocii de la pd si de la unguri si de la minoritati(+unpr) din buzunarul celor mai amarati romani(aia care au ca angajator statul). Pai daca pe aia ii platim decent n-o sa mai vedeti coruptie, bani cheltuiti pe prostii, amenzi stresante, care scad increderea in autoritati etc. Pai daca USL face un gest minor de regandire a bugetelor central si locale, o sa constatati ca in cel putin un an creste pibul cu 100%.Fac pariu cu DVoastra pe ce vreti. Ideea este ca nu trebuie sa mai folositi cifrele oficiale, asa cum v-ati laudat. Cercetati si alte cifre si o sa vedeti ce bine se va inchide bugetul central si cele locale.Altfel, romanii vor sta cu ochii sfoara pe OTV toata noaptea visand la prostiile lui DD si al unuia Mocanu din USA( ar trebui cercetat cine-i individul-noroc ca noaptea trecuta ,fiind racit si neputand sa adorm, am vazut toata idiotenia!).
    Gata cu critica! Va urez Dvoastra, Maestrul nostru, tuturor prietenilor si neprietenilor acest blog minunat, precum si USL-ului un nou an plin de optimism si de realizari pentru natiune ca si pentru fiecare cetatean contributor la pib!

  20. @VV

    La multi ani 2012, domnule senator!
    Sanatate, intelepciune, putere si curaj sa aveti in noul an!

  21. tiberiu spune:

    Un An bun tuturor blogerilor si familiilor voastre !
    Sa inchinam un pahar si pentru victoria USL !

  22. @all friends

    Va doresc sa aveti un an mai bun, cu bucurii si impliniri, pace si lumina!
    LA MULTI ANI!

  23. Domnule Vosganian, si pe mine ma pune pe ganduri faptul ca nu avem comisii de specialitate la nivelul USL. Dar eu am luat deja legatura cu fostul coleg de liceu, gorjeanul Mugurel Surupaceanu si el mi-a promis ca ma ajuta sa stabilim intalniri de lucru intre noi si comisia de specialitate a PSD Bucuresti.
    Eu scriu de vreo 3 ani pe blogurile politicienilor liberali, chiar si pe blogul dv, dar nu intervin in discutii pe probleme care ma depasesc. In general, dv, scrieti despre probleme de economie, finante, domeniu la care nu ma pricep, desi am absovlit Liceul Economic din Targu-Jiu. Dar am mers mai departe in domenii diferite-Istorie si Drept la Universitatea Bucuresti.

  24. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Sigur ca da, FMI este o adunatura de smecheri care primeste niste bani fara garantie , ii imprumuta la plesneala si dupa ce functionarul care a incheiat contractul cu un guvern corupt pleaca in alt post ,fericit, fara sa mai dea socoteala. Ce ramane dupa, sa se descurce guvernele urmatoare. FMi nu functioneaza ca o banca normala. Deja Japonia doreste un FMI asiatic. De ce ? E limpede.
    De altfel, toate acordurile cu FMI si BM au fost catastrofale pentru Ro din cauza guvernelor corupte.
    In fond, ce-ar impiedeca USL sa declare toate acordurile incheiate de basescu cu FMI imorale si ilegale? Credeti ca va pati ceva? Va spun eu:nimic. Nici ei nu stiu nimic despre economia romaneasca. Lui blegul de Tanasescu ii va expira mandatul anul viitor. Ce-a facut el ,a fost o rusine nationala.
    Spuneti lucrurie astea poporului roman si aveti curaj!
    Inca o data La Multi Ani!

  25. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Asta-i bine! Ati pornit calculatorul cu modelul matematic si, iata, v-a iesit! Fiti mai darz anul viitor; convingeti-va confratii politici ca chiar cu bani putini se pot rezolva multe enigme nationale. Cum credeti ca se descurca bugetarul cu 5-6 milioane, salariatul privat asisderea , pensionarul cu pana la 10( grevat si de factura medicamentelor)? Simplu: ei n-au clienti politici, sponsori, obligatii internationale, relatii la gaze, curent etc. Unii chiar isi calculeaza bugete multianuale. Dati-le perspectiva asta si luati 80% garantat!

  26. un liberal optimist spune:

    @VV,
    Nu radeti! Sa vedeti povara promisiunilor minimale. Dupa primii ghiocein ai revenirii economice, o sa vedeti sindicatele in strada! Dae nu-i o problema; daca luati aceste minimalae masuri la inceput de mandat; dupa,ii puteti juca pe degete,pe toti. Garantat 80%! Saebatori fericite, Maestre!

  27. Un coleg de breasla, Adrian, comenteaza, pe blogul meu, postarea domnului Vosganian, pe care am preluat-o, dupa ce i-am cerut permisiunea:

    ,,Excelenta aceasta radiografie care incape pe A4 cu corp de litera 14. Am spus asta pentru ca ar putea fi pusa la avizierile din scoli daca au “Coltul sindicatului”; daca nu au acest “Colt…” or sa sara in sus trepadusii pedelisti cu acuzatia ca se face politica in scoli. Oricum, d-l L.M.Pop ar trebui sa introduca pe blogul sau acest articol, avand foarte mare audienta, “de la vladica la opinca”. Un singur lucru as avea de comentat/dezvoltat: destructurarea sindicatelor. Acest guvern de ticalosi a incalcat grosolan si penal principiile statului de drept prin neexecutarea sentintelor judecatoresti apoi au dat ceeace impropriu se numeste Legea dialogului social prin care au blocat practic activitatea actualelor sindicate.”

  28. @VV
    @Daniel Malaelea

    O lovitura foarte concreta si precisa au dat sindicatelor prin interzicerea retinerii directe din salariu a contributiei pentru sindicat. Liderii sunt nevoiti sa faca noi liste de adeziuni si sa gaseasca modalitati de a aduna acesti bani. Vor pierde multi membri in aceasta invalmaseala, aceasta masura nu are alta finalitate decat risipirea inutila a unor energii si, asa cum spuneti si mai sus, destructurarea miscarii sindicale.

  29. @VV

    Si apropo de sindicatul de la Iasi: s-au facut alegeri recent si noul lider este un profesor care isi stapaneste cu greu inclinatiile liberale, :-) incercand sa fie apolitic asa cum ii cere functia. Dar dincolo de acest aspect, face treaba buna si combate bine.

  30. @VV, @all

    Am primit pe mail, acum ceva timp, un material pe care il supun atentiei dvs. Este, din punctul meu de vedere, cea mai eficienta forma de actiune sindicala. Poate colegii din Bucuresti il cunosc mai bine pe acest domn profesor pentru care eu, personal am toata stima pentru felul in care reprezinta interesele invatamantului romannesc.

    Grupa sindicală a S.S.I.B. din Lic. Teoretic “Nicolae Iorga”-București

    INFORMARE
    Către: Parlamentul României
    În atenția: Doamnelor și Domnilor Senatori și Deputați

    Cadrele didactice membre ale SINDICATULUI SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT – BUCUREȘTI din LICEUL TEORETIC “NICOLAE IORGA” doresc să vă aducă la cunoștință nemulțumirile lor în privința deciziilor cel puțin discutabile ale conducerii M.E.C.T.S. referitoare la testele de evaluare ințială, foaia de parcurs și alte activități care cumulate duc timpul de lucru săptămânal al unui profesor la un număr de ore ce depășește cu mult norma de 40 de ore pe săptămână prevăzută în Legea Educației Naționale.

    Dorim ca specialiștii în educație ai M.E.C.T.S. să normeze pe baze științifice toate activitățile desfășurate de un cadru didactic și apoi să ne demonstreze personal, activând la catedră, că ele pot fi realizate în 40 de ore pe săptămână. Este ușor să faci școală pe hârtie, dar este mult mai greu să o faci în realitate.

    1) Testele de evaluare inițială comandate de M.E.C.T.S. sunt inutile din mai multe motive:
    - elevii pe care îi evaluăm sunt în mare parte elevii noștri pe care noi deja i-am evaluat în anul școlar trecut. Un singur test nu are cum să-i evalueze mai bine decât cele 10 teste din anul școlar anterior. Elevii claselor a IX-a au susținut un examen de evaluare națională. Contestă domnul ministru obiectivitatea acelui examen?
    -subiectele nu sunt unice la nivel național. Prin urmare elevii nu pot fi clasificați , școlile nu pot fi ierarhizate,iar elevii, profesorii și părinții nu pot să realizeze care este nivelul real de pregătire al beneficiarilor educației raportat la competențele evaluate de examenele naționale.
    -modelele de teste nu acoperă întreaga programă școlară (uneori nici măcar nu o respectă).
    -structura testelor la clasele IX-XII nu are nicio legătură cu structura subiectelor de la examenul de bacalaureat. La clasa a XII-a se evaluează doar o mică parte din materia clasei a XI-a. Prin urmare testul este complet inutil, neputând să evalueze nivelul de pregătire al elevilor pentru bacalaureat.
    - din momentul în care au aflat că notele obținute la aceste teste nu se trec în catalog, mulți elevi nu au mai fost interesați de recapitulări.
    -aceste teste ar fi extrem de utile dacă s-ar susține doar la începutul claselor a VIII-a și a XII-a, dar în alte condiții:
    - susținerea testelor doar la disciplinele de examen național
    - cu subiecte unice la nivel național
    - cu subiecte asemănătoare ca structură, grad de dificultate și timp de lucru cu cele de la examenele naționale
    - cu subiecte care să evalueze competențele dobândite în clasele V-VIII și respectiv IX-XII
    - discutarea rezultatelor cu elevii și părinții elevilor și informarea lor asupra nivelului de pregătire al elevilor
    - stabilirea măsurilor de remediere a rezultatelor de către specialiștii în educație din M.E.C.T.S. împreună cu profesorii, elevii și părinții acestora, fără ca aceste măsuri să implice muncă suplimentară neplătită din partea profesorilor. În caz contrar aceste măsuri ar conduce la discriminări în rândul profesorilor: cei care au elevi mai slabi ar munci mai
    mult decât cei care au elevi mai buni; cei care predau discipline de examen ar munci mai mult decât cei care predau discipline la care nu se susțin examene naționale, în condițiile în care toți ar fi plătiți la fel.
    De asemenea dorim ca acești specialiști să ne demonstreze practic că aceste măsuri pot fi implementate la clasă cu succes, lucrând ei înșiși cu cei mai slabi elevi din sistem. Noi vom fi fericiți să învățăm de la ei și să ne perfecționăm.

    2) Depășirea cu mult a normei de lucru de 40 de ore pe săptămână conduce la epuizarea psihică a cadrelor didactice cu efecte devastatoarea asupra calității actului educațional.
    Spre exemplu un profesor care predă la 12 clase are de corectat 360 de teste ( a câte 3-4 pagini fiecare ). Chiar dacă ai citi aceste teste ca pe un roman de 1000-1500 de pagini nu ai reuși să le parcurgi într-o săptămână. Corectarea în mod serios a unui astfel de test durează în jur de 15 minute. Prin urmare acest profesor ar trebui să aloce 90 de ore doar pentru corectarea testelor (și asta într-o singură săptămână!!!!!).
    Discutarea fiecărui test în parte cu părinții fiecărui elev va necesita cel puțin 5-10 minute, adică în total 30-60 de ore. Când își va pregăti acest profesor lecțiile? Ce putere va mai avea el să își realizeze lecțile în clasă? Când va mai participa la cursurile de formare și perfecționare? Cum și când va realiza celelalte atribuții pe care le are ca profesor?
    În plus, având în vedere că au trecut aproape 4 săptămâni din primul semestru, pentru a asigura notarea ritmică, acest profesor trebuie să administreze proprile teste la clasele la care predă (testele de evaluare ințială nu se trec în catalog).
    De asemenea atragem atenția că aceste teste de evaluare inițială nu apar în fișa postului.

    3) Am constatat că în ultimii doi ani volumul de muncă s-a dublat în condițile în care veniturile noastre ( și mai ales puterea de cumpărare) s-au înjumătățit. Prin urmare suntem plătiți de patru ori mai puțin decât pe timpul celorlalte guvernări.

    Dorim ca specialiștii în educație ai M.E.C.T.S. să normeze pe baze științifice toate activitățile desfășurate de un cadru didactic și apoi să ne demonstreze personal, activând la catedră, că ele pot fi realizate în 40 de ore pe săptămână. Este ușor să faci școală pe hârtie, dar este mult mai greu să o faci în realitate.

    4) Aceste teste conduc la supraîncărcarea elevilor ( 3-4 teste pe zi câteva zile la rând), obosirea lor inutilă și surmenaj care vor duce în final la rezultate din ce în ce mai slabe în activitatea de învățare (deja efectele se văd la clasă).

    5) Aceste teste și în general modul în care M.E.C.T.S. gândește programele și metodele de remediere a rezultatelor elevilor conduc la o discriminare gravă în rândul profesorilor.
    Deși sunt plătiți la fel unii profesori nu au fost obligați să susțină teste (la disciplinele respective nu s-au susținut teste), alții au susținut teste la 4-5 clase, iar alții la 12-15 clase (unii chiar la 18 clase).

    Deși au același salariu
    - profesorii care au elevi mai slabi trebuie să muncească mai mult decât cei care au elevi mai buni
    - profesorii care predau discipline de examen național trebuie să muncească mai mult decât ceilalți, mai ales în cazul anilor terminali.
    În nicio altă țară civilizată și democrată din lume nu se întâmplă așa ceva.
    De ce nu procedăm ca în alte țări unde
    - orele de pregătire pentru examenele naționale sunt cuprinse în planul cadru
    - orele de pregătire suplimentară cu elevii se plătesc
    - programele de învățare remedială și educația diferențiată se realizează de către corpul de experți ai ministerului care patronează educația.
    Am fi fericiți ca activitățile și rezultatele acestor experți să fie înregistrate video și noi să învățăm de la ei și să ne perfecționăm. Pentru că dorința noastră cea mai mare este să fim profesori cât mai buni, dar nu pe hârtie, ci în realitate.
    Este ușor să faci școală pe hârtie, dar este mult mai greu să o faci în realitate.
    6) De la începutul anului școlar 2011-2012, pentru a răspunde cerințelor M.E.C.T.S. și I.S.M.B., am fost obligați să muncim de foarte multe ori 10-12 ore pe zi, uneori chiar și sâmbăta și duminica, depășind cu mult norma de lucru de 40 de ore pe săptămână.

    Exemplu personal:
    Număr de ore lucrate pe săptămână:
    - 18 ore norma didactică
    - 1 oră de consilere a elevilor
    - 1 oră de consultații cu părinții
    - 12 ore de pregătire a lecțiilor (cel puțin). Uneori chiar 18 sau 20 de ore. Debutanții se pregătesc cel puțin 20-24 de ore.
    - 2 ore alte activități în școală (completarea condicilor, proceselor verbale și altor documente)
    - 10 ore realizarea subiectelor și corectarea tezelor și testelor administrate la clasă pentru evaluarea corespunzătoare și asigurarea notării ritmice ( 20 – 22 teste în 15 săptămâni înseamnă un test și ceva pe săptămână)
    - 15 ore/săptămână cursuri de formare și perfecționare – obligatorii prin Legea Educației Naționale, art.245, alineatul (6) – plătite de mine
    TOTAL = 59 de ore pe săptămână (cu o pregătire minimală a lecțiilor)

    La acestea se adaugă:
    - alcătuirea și modificarea orarului (doar eu) (100-200 de ore pe an – neplătite)
    - completarea portofoliului profesorului, portofoliului dirigintelui, caietului dirigintelui, completarea catalogului, completarea planificărilor, completarea fișelor psihopedagogice ale elevilor, alcătuirea diverselor raportări cerute de minister și inspectorate, completarea proceselor verbale etc. (100-150 ore pe an)
    -participarea la olimpiade, concursuri școlare și alte examene (20-100 de ore pe an
    - consilii profesorale – cel puțin unul pe lună 4-5 ore (2-3 consilii la sfârșitul fiecărui semestru)
    - serviciul pe școală 4 ore o dată pe lună (toți ceilalți profesori)
    - ședința cu părinții 4 ore o dată pe lună
    - activități extrașcolare 4-6 ore pe săptămâna
    - activități în cadrul comisiilor din școală 1-2 ore pe săptămână
    - activități metodice și ședințe de catedră 1-2 ore pe săptămână
    - pregătirea temelor și examenelor pentru cursurile de perfecționare 2-3 ore pe săptămână
    - încheierea situației școlare și alcătuirea rapoartelor (20-40 de ore pe an)
    - susținerea examenelor de corigență, de încheiere a situației școlare sau de diferențe 10-30 de ore anual
    - comunicare cu părinții elevilor în plus față de orele de consultații, de ședințe și de lectorate 20-50 ore anual
    - alte activități inițiate de către inspectoratele școlare și M.EC.T.S. (acțiuni, întâlniri, simpozioane, consfătuiri, etc.) 50-100 de ore anual

    Dacă mai adăugăm și cererile ministerului și inspectoratelor de a lucra suplimentar și diferențiat cu elevii slabi și cu elevii buni care se pregătesc pentru concursurile școlare, precum și cu toți elevii care se pregătesc pentru examenele naționale 3-4 ore pe săptămână (pe care trebuie să le pregătim în mod special, deci 7-8 ore pe săptămână) vom obține o medie de 80-90 de ore pe săptămână (mult peste cele 16 ore menționate de domnul președinte Traian Băsescu). Se preconizează că în viitorul apropiat vom întocmi grafice de evoluție și portofolii pentru fiecare elev, asta însemnând încă 200-400 de ore de muncă în plus pe an.
    Am dori, dacă se poate, să aduceți aceste lucruri la cunoștință domnului ministru Daniel Petru Funeriu.
    De asemenea vă rog respectuos să îl informați pe domnul ministru că, având în vedere că celelalte activități specifice postului depășesc cu mult norma de lucru de 40 de ore pe săptămână, eu, profesorul de matematică Adrian-Dan Enache, nu voi putea termina de corectat testele de evaluare inițială și nu voi putea alcătui raportarea rezultatelor până în februarie-martie 2012. Dacă domnul ministru mă degrevează total de celelalte activități pot termina corectarea și raportarea într-o săptămână.

    Liderul grupei sindicale a S.S.I.B. din
    Liceul Teoretic “Nicolae Iorga” din București
    Prof. Adrian-Dan Enache

    P.S. În plus ni se cer toate raportările în format electronic, fără a primi bani pentru calculatoare personale , licențe de Windows, licențe de MS Office și de alte programe necesare unui învățământ modern. De asemenea avem nevoie de bani pentru copiatoare personale, hârtie și consumabile. Nu putem să lucrăm toți 80 de profesori și învățători în școală cu un singur copiator și un singur calculator la care avem acces (pe care îl folosesc și elevii, deci îl putem folosi doar în afara orelor de curs). Probabil că parcurile, telegondolele, fântânile arteziene, locurile de joacă pentru bătrâni la sate, bordurile, sălile de sport și terenurile de fotbal construite în pantă sunt mult mai importante decât nevoile învățământului românesc.

  31. @Corina Chiriac
    Domnul Enache, pentru ca a elaborat de capul dumnealui acest material, fara incuviintarea liderilor federatiei sindicale din care facea parte, a fost nevoit sa-si dea demisia din acea federatie. Acum este colegul meu in SIP Sector 1, afiliat la FSLI. Este unul dintre putinii lideri de sindicat curajosi, pe care-i cunosc.

  32. Domnule Vosganian, ma bucur ca incet-incet reusim sa-i apropiem pe colegii mei de breasla de blogurile liberalilor. Este important ca ei sa capete incredere in noi. liberalii.

  33. tiberiu spune:

    @Corina Chiriac
    Memoriul adresat de profesori Parlamentului este bine argumentat ,dar… reprezinta o actiune moarta din fasa, pentru ca acelasi memoriu se incheie cu urmatoarea asertiune extrem de pertinenta :

    “Probabil că parcurile, telegondolele, fântânile arteziene, locurile de joacă pentru bătrâni la sate, bordurile, sălile de sport și terenurile de fotbal construite în pantă sunt mult mai importante decât nevoile învățământului românesc”

    Sunt absolut de acord cu concluzia memoriului cu o mica observatie ;in loc de “probabil” trebuia folosit termenul “Cu ceritutine”.In aceste conditii actiunea domnilor si doamnelor profesori care au redactat memoriul pare total lipsita de sens.Cu CERTITUDINE guvernul Basescu(Boc este o simpla paiata), care s-a declarat interesat de promotii de ospatari si tinichigii(categorii profesionale care nu necesita pregatire scolara superioara) NU este interesat de cresterea nivelului de invatamant ci dimpotriva. Asadar plangerile de acest gen nu numai ca sunt inutile, dar vor fi cu siguranta obiectul bascaliei guvernantilor.
    E grav ca profesorii nu inteleg inca aceste lucruri elemntare.Este ca si cum pagubitii fac o plangere bandei de hoti care i-au jefuit. Recunoaste ca e ridicol !

  34. tiberiu spune:

    @Daniel Malaelea
    Incercati sa gasiti sprijin pentru formarea unui Sindicat National al Profesorilor de Liceu clasele 9-12. Acesta reprezinta focarul de interes public al invatamantului si de aceea numai concentararea intr-o singura organizatie sindicala a tuturor cadrelor didactice de care depinde pregatirea bacaaureatului poate contracara politiciele dstructive promovate de guvernul Basescu.
    Cititi va rog postarea mea adresata lui @Corina Chiriac despre plangerea adresata Parlamentului.Toti profesorii(si nu numai )trebuie sa inteleaga ca fara acest Sindicat National amintit mai sus cadrele didactice vor continuas sa fie biete victime ale sistemului.Forta profesorilor este Baclaureatul.Trebuie jucat in forta.

  35. Adrian spune:

    @Daniel Malaelea. Practica veche la FEN. In 2003 eram, cu propria personalitate juridica la SIP Galati/FEN. Un an intreg am incercat sa lamuresc conducerea SIP Galati/FEN ca suntem furati la salarii prin metodologia elaborata de minister privind calcularea sporurilor. Statutul personalului didactic prevedea altceva decat metodologia. C. Ciosu a incercat sa ma discrediteze, sa ma intimideze, sa ma santajeze. La sfarsitul anului 2003 am deschis la Galati un proces pe care l-am castigat chiar impotriva demersurilor lui Ciosu care prezenta pe toate canalele media din Galati “argumente” precum ca nu am dreptate. Desigur ca se urmarea influentarea judecatorilor prin media; “argumente” de la un “mare” lider de sindicat, nu?! Daca as fi pierdut procesul, as fi fost pus la stalpul infamiei. Dar, spre cinstea lor, judecatorii nu s-au lasat influentati, mi-au “stors” toate argumentele si au gasit ca am dreptate, cu “riscul” ca se creea un antecedent pentru intreaga tara. Cum au reactionat Catalin Croitoru si C. Ciosu? M-au exclus din SIP Galati/FEN. A fost “paguba-n ciuperci” pentru ca am fost afiliat in FSLI iar sindicatul care avea atunci fix 27 de membri are acum cca. 1000 de membri, veniti de la FEN fara sa trag pe nimeni de maneca. (E vorba de diferentele salariale calculate pentru perioada 2001-2004 si acordate de guvernul liberal in martie 2006)

  36. @tiberiu

    Eficienta acestui demers este mai mult faptul ca trezeste constiinta adormita a multor profesori care muncesc ca niste roboti, nu-si cunosc drepturile si nu stiu sa si le apere. Desi e adresata parlamentului, impactul cel mai important este in scoli. Miscarea sindicala nu poate avea succes cata vreme oamenii pe care ii reprezinta sunt inerti si fara atitudine.

    @daniel malaelea

    Nu stiu nimic despre acest domn, imi pare rau sa aflu ca a avut de suferit punand degetul pe rana dar, asa cum ii spuneam si lui @tiberiu, impactul este foarte puternic in scoli, deschide minti si ochi care nu vedeau decat superficial. Cred ca misiunea dansului e departe de a se fi terminat.

  37. Adrian spune:

    Reproduc prin doua fragmente ceeace am comentat pe blogul lui Daniel Malaelea cu privire la radiografia facuta de d-l Varujan Vosganian. O fac in speranta ca d-l senator isi va exprima un punct de vedere.
    “Sindicatele FSLI nu au depus armele. Avem organizate in tara zeci de audieri publice in care se demasca prevederile dictatoriale din asa-zisa Lege a dialogului social. Pe suportul depozitiilor “martorilor” s-au intocmit proiecte de lege pentru modificarea LDS. Un astfel de proiect de lege ar trebui promovat de parlamentari, colegi ai domnului Vosganian, in dezbaterea parlamentului. Personal, am depus un astfel de proiect de lege la parlamentari PNL si PSD din Galati si Braila. (Proiectul de lege il are si d-l L.M. Pop.) Dar colegii d-lui Vosganian au alte preocupari, iluzorii, irealizabile (cum ar fi demiterea lui Basescu). Adevarata demitere a lui Basescu si a actualei puteri s-ar produce, indiferent de votul majoritar, numai in urma promovarii acestui proiect de lege in dezbaterea parlamentului: daca ar fi votat s-ar produce o fisura majora in mecanismul de vot al actualei puteri; daca nu ar fi votat, intreaga populatie salarizata (de ce nu, si pensionata, plus somerii) ar intelege ca la alegerile din acest an actualele partide de la putere nu mai merita nici un vot. O mostra de audiere publica se poate vedea si pe http://youtu.be/F_6_SleI8GU ,
    http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/ ,
    http://www.ziaruldevrancea.ro/social/73200-“legea-blochează-dialogul-social-între-angajator-şi-angajat”.html
    ………….
    Voi mai lucra pe proiectul de lege pentru modificarea Legii dialogului social folosind sugestiile din depozitiile depuse la audierile publice de la Focsani, Constanta, Cluj etc. Vor face presiuni Alina Gorghiu si Varujan Vosganian pentru promovarea acestuia in dezbaterea parlamentului? Pe mine, Victor Paul Dobre (Galati) si Ion Rotaru (Braila) m-au dezamagit. Ciprian Nica (Vrancea) a promis ca va face acest lucru dupa ce va prelua puterea (sugerand astfel sa-i votam noi mai intai pentru a prelua puterea). Ma indoiesc ca va mai face ceva “dupa” pentru ca LDS este excelenta pentru orice guvernare. Daca Alina Gorghiu si Vosganian vor face acest lucru cat mai repede, garantez ca vor avea o priza la electorat foarte puternica (pentru intregul partid).”

  38. Poate ca si polticienii vor intelege ca exista si printre dascali oameni care si-au pastrat demnitatea, oameni care pot fi modele de urmat in societate si lideri de opinie. Nici noi nu suntem toti la fel. Ma bucur ca dragii mei colegi de breasla vad macar in unii dintre politicienii liberali posibili camarazi de lupta.

    • @ Daniel Malaelea

      Fireste ca sunt multi dascali care si-au pastrat demnitatea. Exista multi romani care si-au pastrat demnitatea. Curajul si demnitatea trebuie, insa, sa mearga impreuna.

  39. Adrian Enache este un om curajos. Acum suntem colegi in acelasi sindicat. Poate vin impreuna cu el la o discutie cu dv.

  40. @adrian

    Sunteti autorul materialului pe care l-am postat mai sus, d-l profesor Adrian Dan Enache?

  41. @ Corina
    Nu este el. Autorul materialului este un profesor bucurestean, foat lider important al FSII ,,Spiru Haret” si actual membru simplu al Adunarii Generale a Liderilor SIP Sector 1 din FSLI. Cam asa stau lucrurile in miscarea sindicala. Cand un lider mai mic ridica prea mult capul si are glasul puternic , atunci este tras pe linie moarta.

  42. Adrian spune:

    Domnule Vosganian, proiectul de lege se afla la d-l deputat Paul Victor Dobre si la d-l senator Ion Rotaru. Acum prelucrez materialele/depozitiile din urma audierii publice de la Focsani pentru a aduce completari si imbunatatiri proiectului de lege.
    @Corina Chiriac: Nu. Sunt presedinte FSLI Galati. Mai multe se pot afla pe una din cele 3 adrese din materialul pe care l-am semnat; mai rapid pe adresa ziarului din Vrancea, mai complex de pe materialul video postat pe You-Tube.

  43. Adrian spune:

    @Tiberiu: “formarea unui Sindicat National al Profesorilor de Liceu clasele 9-12″ ar insemna scindarea in continuare a miscarii sindicale. S-a mai incercat cu educatoarele, apoi cu invatatorii/invatatoarele. FSLI are o structura puternica, inclusiv un departament pentru invatamantul liceal; in vara lui 2011, in urma recensamantului avea 64% din totalul salariatilor din invatamantul preuniversitar. Are lideri de mare caracter, profesori de liceu, devotati miscarii sindicale; nu are figuranti; cel putin asa i-am perceput eu, ca sociolog.

  44. tiberiu spune:

    @Adrian
    Formarea unui astfel de sindicat nu ar insemna o scindare ci o dimpotriva reorganizare si o comasare a fortelor profesorale in cea mai puternica pavaza a intereselor acestui grup profesional.La ora actuala miscarea sindicala este divizata.
    Deoarece bacalaureatul este principala tinta finala a procesului de invatamant,profesorii de liceu clasele 9-12 de care depinde in primul rand atingerea acestui deziderat trebuie sa-si uneaasca fortele si sa conditioneze munca lor de satisfacerea unor conditii de munca si de salarizare corespunzatoare.
    Anul trecut s-a incercat o boicotare fara rezultat a bacalaureatului tocamai pentru ca profesorii de liceu nu sunt dispersati in organizatii sindicale diferite.
    Oportun ar fi sa se constituie trei sindicate profesorale nationale:
    1)Sindicatul invatamantului primar si gimnazial-clasa 1-8
    2)Sindicatul profesorilor de liceu clasa 9-12
    3)Sindicatul profesorilor din invatamantul post liceeal su universitar
    Grevele trebuie declansate de la inceputul anului scolar si nu la sfarsitul lui.Numai asa se pot obtine rezultate in miscarea sindicala din invatamant.

  45. Domnule Vosganian, ca sa intelegeti cum stau lucrurile in miscarea sindicala, va dau un exemplu din cariera mea de lider sindical. Eram vicepresedinte ales al unui sindicat de sector. Cu trei ani in urma, atunci cand liderul de sindicat se pensionase, am candidat la functie de Presedinte al sindicatului respectiv. Cu chiu, cu vai, am reusit sa fiu ales doar unul dintre vicepresedinti. Presedintele pensionar, devenit Presedinte de Onoare a sustinut o colega pentru functia de Presedinte al sind si ea a castigat. De fapt, conducea tot cea care fusese conducator pana atunci. Cum am coabitat eu cu ei timp de 3 ani va imaginati. Mai aveam 1 an pana imi expira mandatul. In februarie 2009, am protestat impotriva proiectului de Plan Cadru propus de dna Andronescu , care urmarea scoaterea istoriei ca disciplina de studiu la clasa a 12-a in liceele tehnologice. Atunci m-a remarcat, pe bloguri, forumuri, Alina Gorghiu si mi-a propus sa colaboram. Am salvat impreuna istoria si am ramas foarte buni colaboratori, iar dupa 1 an am devenit colegi de filiala. Dupa cateva luni in care am colaborat doar eu cu Alina, am stabilit si niste intalniri ale sindicatului respectiv cu Alina si presedintele Camerei Deputatilor de la vremea aceea. In urma uneia dintre aceste intalniri, pe blogul Alinei am comentat rezultatele intalnirii. Am fost critic la adresa colegilor mei sau doar asa au fost interpretate comentariile, nici acum nu pot sa spun cu exactitate. Cert e ca in urma acelor comentarii, am fost judecat in cel mai pur stil stalinist in 3 sedinte care au avut loc in urmatoarele 3 saptamani. Mi s-a cerut demisia, dar eu nu mi-am dat-o. Alina m-a incurajat sa nu mi-o dau si nu am cedat. Dar nu am mai candidat si am decis sa intru in PNL. Pana atunci, am fost alaturi de Alina si alti liberali doar ca simpatizant. Am vrut sa inchei o etapa si sa incep o alta.In sindicatele noastre, exemplu este si cazul domnului Enache, nu trebuie sa ai opinii contradictorii cu acelea ale sefului unic.

  46. Adrian spune:

    Domnule Varujan Vosganian, nu stiu. Eu nu sunt focsanean dar am realizat la Focsani adunarea publica in colaborare cu liderul FSLI din Vrancea. Stiu ca liderul din Vrancea a invitat toate personalitatile politice din Vrancea, inclusiv pe prefect. O explicatie ar fi ca pe 9 si 10 decembrie a fost la Galati d-l Tariceanu. Noi am avut programata adunarea publica pentru 10 dec., comunicata pe mai multe canale media inca de la inceputul lui noiembrie, despre vizita d-lui Tariceanu am aflat de la d-l P.V. Dobre la sfarsitul lui noiembrie si nu am mai putut sa o amanam. Daca dvs ati fost cu d-l Tariceanu, asta o fi cauza.

  47. Domnule Vosganian, stiu acest lucru,pentru ca eram in interiorul miscaruii sindicale.Nu cred ca mai este o legatura atat de stransa. Oricum, sindicatele sunt pe cale de disparitie.Se retrag multi membri.

  48. Adrian spune:

    1) Domnule Vosganian, PSD a controlat numai doua sindicate din invatamant: FEN si “Spiru Haret”, cel cu Izvoranu. Dar cele doua sindicate aveau impreuna cca. 35% din personalul din invatamant. Al 3-lea sindicat, FSLI, cu cca. 64% din personalul din invatamant nu a fost controlat nici de PSD nici de alt partid. Noi (FSLI) am avut discutii amiabile cu reprezentantii tuturor partidelor politice dar se pare ca cel mai bine ne-am inteles cu Andrei Marga si cu Cristian Adomnitei. Nu intamplator, cele mai mari cresteri salariale si cele mai multe drepturi s-au acordat in invatamant in timpul celor doi.
    2) Imi pare rau ca nu am avut posibilitatea sa va invit la audierea publica de la Focsani. Poate ati fi venit! Am avut o participare de invidiat si depozitii de calitate: pertinente, riguroase, la obiect. Intreaga audiere publica e buna de pus in rama. Martor este filmul postat pe You Tube. Se poate accesa cu: audiere publica; Focsani; Legeadialoguluisocial; adrianandrasescu, emiltudor, SebastianSoimu etc. Cu asta demonstram si faptul ca in ciuda vointei actualei puteri, sindicatele nu mor. Pentru ca nu mor caii cand vor cainii.

  49. Adrian spune:

    @Daniel Malaelea: Nu cred ca “sindicatele sunt pe cale de disparitie”. Pleaca multi membri de sindicat dar poate fi vorba doar de miscari de trupe. Sau, ceeace spune d-l Vosganian: “intram intr-o alta dimensiune” (dimensiune, ca termen filosofic). Oamenii sunt intr-adevar dezinformati, derutati, debusolati, manipulati, infricosati dar, fiind vorba de invatamant, sper sa ajunga cat mai repede la “mintea cea de pe urma” si cea buna. Oamenii au cel putin nevoie de o informare corecta pe care nu o vor obtine de la director. Iar la un avocat, cea mai simpla informatie se da numai dupa ce se taie o chitanta.