Cotidianul.ro: Genocidul împotriva armenilor, comemorat la Bucureşti

Pe 24 aprilie va fi comemorat genocidul săvârşit împotriva armenilor în 1915, în cadul unei slujbe de pomenire ţinută la Catedrala Armeană din Bucureşti. Genocidul armean rămâne, la aproape o sută de ani, un subiect de dispută politică între Turcia, Armenia şi statele occidentale.

Cu ocazia Zilei Comemorării Genocidului săvârşit împotriva armenilor în 1915 se va oficia, pe data de 24 aprilie, la ora 13.00, la Catedrala Armeană din Bucureşti, o slujbă de pomenire pentru sufletele celor 1.500.000 de armeni ucişi de autorităţile Imperiului Otoman în timpul Primului Război Mondial. În aceeaşi zi, la ora 14.00, în Piaţa Roma va a vea loc o manifestare prilejuită de Ziua Comemorării Genocidului săvârşit împotriva poporului Armean, se arată într-un comunicat al Uniunii Armenilor din România.

Recunoaşterea genocidului împotriva armenilor este considerată faptă penală în Turcia. Ankara consideră că nu mai mult de 500.000 de armeni şi-au pierdut viaţa in perioada 1915-1918, ca victime colaterale ale tulburărilor ce au premers căderii Imperiului Otoman. Beneficiind de o diaspora impresionantă (din totalul de 12 milioane de armeni, circa 8 milioane trăiesc peste hotare), Armenia susţine însă că au fost ucişi 1,5 milioane de armeni, în cadrul unui genocid programat.

În 1915, armata armeană, ajutată de Franţa, a iniţiat o revoltă împotriva noi puteri republicane din Turcia, deţinută de Junii Turci. Folosindu-se de acest pretext, guvernul turc a executat 300 de membri ai elitei armene, iar în anii care au urmat peste un miluion de armeni au murit în timpul masacrelor şi deportărilor populaţiei din Anatolia către deserturile Orientului Mijlociu.

În 2007, Camera Reprezentanţilor de la Washington a adoptat o rezoluţie care recunoaşte genocidul comis de Turcia otomană împotriva armenilor, în 1915-1918. Cu un an mai devreme, în Franţa a fost adoptat un text similar, la fel şi în Suedia.

Cutremurul s-a produs însă în ianuarie anul acesta, când Adunarea Naţională a Franţei a votat o lege care incriminează negarea genocidelor împotriva evreilor şi armenilor. Turcia a replicat prin retragerea ambasadorului la Paris. “De acum încolo, valorile europene sunt ameninţate. Dacă fiecare parlament va adopta judecăţi asupra istoriei şi le va aplica, în Europa va începe o nouă perioadă a Inchiziţiei”, a spus Davutoglu, ministrul de Externe de la Ankara. Ankara consideră că legea care pedpseşte negarea genocidului comis de Imperiul Otoman împotriva armenilor este una oportunistă, preşedintele Nicolas Sarkozy dorind astfel să-şi asigure voturile comunităţii armene din Franţa, care numără circa 600.000 de persoane.

Ulterior, Consiliul Constituţional al Franţei a declarat ca neconstituţională legea care incriminează negarea genocidului armean din 1915, a cărei adoptare a provocat o criză diplomatică între Paris şi Ankara. Consiliul a apreciat că legea, susţinută de preşedintele Nicolas Sarkozy, aduce atingere „libertăţii de exprimare şi de comunicare”.


180 Responses to “Cotidianul.ro: Genocidul împotriva armenilor, comemorat la Bucureşti”

  1. sorin gyorgyfalvi spune:

    @ lordul john

    nu te contrazic, dar alea sunt exemplele din filme, si cred ca nu se aplica la marea majoritate.

  2. sorin gyorgyfalvi spune:

    @ lordul john

    sau… poate trebuie sa acceptam faptul ca noi TOTI omanenii suntem rai in esenta, exceptiile fiind intaritura de la regula.

  3. Mihai ANDREI spune:

    @ lordul john & sorin
    greşeala e că înţelegem prin situaţii limită doar pe acelea dramatice. Hai să ne uităm în jurul nostru la micuţele, cotidienele situaţii limită (limita depinde de punctul de rupere al fiecăruia) şi la răspunsul omenirii, funcţie de gradul de civilizaţie/cultură al comunităţii respective. La război toţi reacţionează la fel, să nu ne uităm doar la extreme.

  4. lordul john spune:

    @sorin

    Omul nu e rau prin definitie. Mircea Vulcanescu, in situatie limita a reactionat uman.

    @Mihai Andrei

    de acord, punctul de rupere depinde de educatie si de setul de valori caruia te subsumezi.

  5. lordul john spune:

    @VV

    E de-a dreptul stupid! De ce ar fi o lege care incrimneaza negarea genocidului armean un atact la libertatea de expresie, iar o lege care neaga genocidul evreiesc?

    • @ lordul john

      Ai pus intrebarea corecta. De ce negarea holocaustului e pedepsita, iar negarea genocidului armean e o ingradire a libertatii de expresie? Curtea constitutionala franceza nu raspunde la asta.

  6. un liberal optimist spune:

    @all,
    Vorbim aiurea despre genocidul evreiesc in Romania. Nu a fost o operatiune de stat. S-a intamplat in cateva luni in care Statul roman parea sa fie in disolutie. Pe langa criminalii economici din perioada ’29-34 au mai picat ca fraerii , evreii si tziganii.Exact cum e, prin mileniul 3, secolul 1, deceniul 1 smecheria cu genocidul “minoritatii romane” in raport cu FMI, basescu si pdl.

  7. Mihai ANDREI spune:

    @ un liberal optimist
    Faci o distincţie cam subtilă. Prefectul de Iaşi şi comandantul garnizoanei Iaşi erau reprezentanţii statului şi n-au fost trimişi în faţa plutonului de execuţie deşi au organizat operaţiuni abominabile. Culmea e că un fost jandarm care mi-a relatat câte ceva despre acele episoade, mărunt participant la aceste fapte atroce, era cam antisemit de felul lui, şi tot a fost îngrozit de trenurile morţii Iaşi – Hârlău şi retur (de câte ori era nevoie până mureau toţi “pasagerii” înghesuiţi în acele vagoane de marfă, nu doar fără apă, dar aproape şi fără aer).

    • @ Mihai Andrei

      E corect ce spui despre masacrele impotriva evreilor. Ele nu pot fi scuzate. Am invatat la scoala despre uciderea comunistului Constantin David. Nu s-a spus adevarul, el a fost ucis pentru ca era evreu, nu entru ca era comunist. Comunistii au fost aparati de temnicerii de la Jilava in celulele H, atunci cand legionarii au venit si au ucis pe Iamandi si pe altii.

  8. sorin gyorgyfalvi spune:

    @ Mihai Andrei
    @ un liberal optimist

    dupa parerea mea nu exista nicio scuza daca esti intr-un anume post si primesti un ordin sa execut ceva impotriva convingerilor tale. Daca le executi, esti vinovat. Punct. Nu te tine nimeni cu forta intr-un post. Daca structura din care faci parte executa treburi in care tu nu crezi, ai optiunea de a pleca pe n motive: boala, mutare in alt oras, etc… La fel cum nu gasesc vreo scuza pentru portocalii care au votat pe baza de ridicarea de mina a lui Toader, acel Toader care timpul va dovedi ca e in pozitia care e datorita implicatiei pina in maduva oaselor in obtinerea de foloase materiale in dosarul Flota de care e acuzat basescu. Toti astia se bazeaza pe prescriptia faptelor, dar istoria nu se prescrie niciodata.

  9. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    @sorin,
    Pe cand eram de-o schioapa, auzeam fosti veterani romani(nu din armata, cred ca de la jandarmii vechi) care se laudau cu crimele savarsite pe teritoriul fostei Unuini Sovietice. N-am chef sa reproduc ce-am auzit de la ei prin copilarie. Desi , presupun , fiind monitorizati, nu li s-a intamplat nimic. Atat de mare era pe atunci ura fata de fosta Uniune Sovietica..

  10. cris spune:

    @ Mihai, @ LordulJohn

    Nu cred ca omul este rau in esenta, cred insa ca are capacitatea de a alege, ori tocmai aici este supus influentelor sau chiar manipularilor factorilor care ii determina decizia, ca vorbesti de educatie ori prejudecati, de influentele mediului imediat si sistemului in care se afla. Potentialul spre rau da, poate fi crescut, intr-adins, dar nu este o necesitate sa-l urmezi. Alegerea este a ta si partea ta de asumare – sunt conditii in care aceasta asumare este chiar pe viata si pe moarte, din nefericire nu doar a ta ci de multe ori pe viata altora care depind de tine. E usor sa judeci pe altii, din confortul nostru cotidian putem judeca pe oricine…..pina cind suntem noi insine pusi in acea situatie limita.

  11. un liberal optimist spune:

    @All,
    Si mai retin ceva care m-a cutremurat:O berlineza se confesa unui reporter, cam asa: “Preferam sute de rusi pe burta mea, decat sutele de tone de bombe ale Aliatilor in capul meu”.

  12. un liberal optimist spune:

    @All,
    Haideti sa ne pregatim pentru Real- Bayern! Sa vedem viitorul fotbalului:arta sau K1?!

  13. cris spune:

    @ un liberal optimist

    citeste marturiile tortionarilor din Rwanda si te vei cutremura si mai rau.

  14. un liberal optimist spune:

    @cris,
    Deja sunt cutremurat! Acele biete copile distruse, prin spitale etc. Stiu si ma cutremur. Berlinezele macar se bucurau de sex civilizat, in comparatie cu maimutele din Africa(na’ c’am comis-o!).

  15. Mihai ANDREI spune:

    @ cris
    1. N-ai atras atenţia, dar eu nici n-am folosit cuvântul “rău” – omul e pur şi simplu un prădător. Poate cei pe care noi îi apreciem ca “buni” sunt, de fapt, ca nişte persoane cu handicap, li s-a atrofiat un organ al supravieţuirii în cadrul haitei …
    2. Ce spui tu e esenţa înţelepciunii întru convieţuire socială – omenirea ar fi mai bună dacă ne-am gândi un minut pe zi mai curând la propriile noastre greşeli decât la ale altora.

  16. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    N-ai niciun farmec cand te erijezi in filozof! Cel mai bine iti sta cand emiti idei geniale!

  17. Mihai ANDREI spune:

    @ cris
    Cele mai înfiorătoare mi se par relatările despre genocidurile din Asia – de ex. Cambodgia – nici o remuşcare, ce spun eu, nici măcar o tresărire. Poate şi din cauza religiei lor, poate din cauza provocărilor demografice, dar chiar n-au nici un fel de respect pentru viaţă.

  18. Bibliotecaru spune:

    @ anca

    Păi nu spuneam… “am auzit asta de la nişte istorici români.” :D

  19. cris spune:

    @ un liberal optimist

    Esti sigur ca stii despre ce vorbesti? Am prieteni din Nigeria, Camerun, Sudan, oameni de o eleganta fizica, intelectuala si morala cum nu intilnesti la multi europeni, pe de o parte. Pe de alta, in Rwanda au fost ucisi un milion de oameni in trei luni, nu in evul mediu ci in 1994. Poate citesti si urmatoarele, Imi cer scuze, n-am timpul si nici sufletul sa traduc.

    Hutu neighbors were slaughtering former friends and next-door neighbors—on command. A Hutu murderer said in an interview a decade later that “The worst thing about the massacre was killing my neighbor; we used to drink together, his cattle would graze on my land. He was like a relative.” A Hutu mother described how she had beaten to death the children next door, who looked at her with wide-eyed amazement because they had been friends and neighbors all their lives. She reported that someone from the government had told her that the Tutsi were their enemies and had given her a club and her husband a machete to use against this threat. She justified the slaughter as doing “a favor” to those children, who would have become helpless orphans given that their parents had already been murdered.

    A U.N. report estimated that at least 200,000 women were raped during this brief period of horror, many of them killed afterward. “Some were penetrated with spears, gun barrels, bottles or the stamens of banana trees. Sexual organs were mutilated with machetes, boiling water and acid; women’s breasts were cut off”. “Making the matter worse, the rapes, most of them committed by many men in succession, were frequently accompanied by other forms of physical torture and often staged as public performances to multiply the terror and degradation”. They were also used as a public way of promoting social bonding among the Hutu murderers. This shared emergent camaraderie is often a byproduct of male group rape.

    The spread of AIDS among the living rape victims continues to wreak havoc in Rwanda. “By using a disease, a plague, as an apocalyptic terror, as biological warfare, you’re annihilating the procreators, perpetuating death unto generations,” according to Charles Strozier, professor of history at the John Jay College of Criminal Justice in New York.

  20. cris spune:

    Mai departe, din marturiile acelor oameni deveniti monstri nu se stie cum peste noapte:

    “We killed everyone we tracked down [hiding] in the papyrus. We had no reason to choose, to expect or fear anyone in particular. We were cutters of acquaintances, cutters of neighbors, just plan cutters.”

    “Our Tutsi neighbors, we knew they were not guilty of no misdoing, but we thought all Tutsis at fault for our constant troubles. We no longer looked at them one by one, we no longer stopped to recognize them as they had been, not even as colleagues. They had become a threat greater than all we had experienced together, more important than our way of seeing things in the community. That’s how we reasoned and how we killed at the same time.”

    “We no longer saw a human being when we turned up a Tutsi in the swamps. I mean a person like us, sharing similar thoughts and feelings. The hunt was savage, the hunters were savage, the prey was savage—savagery took over the mind.”

    Zimbardo, Philip (2007-03-27). The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil

  21. cris spune:

    Cea mai cumplita si tulburatoare marturie este insa a cuiva de la Human Rights Watch, care a vorbit cu acesti oameni, calai si victime. Si inteleg despre ce vorbeste, am vorbit eu insami cu cineva care a fost in masacrele din Ciad, iar a vorbi nu este nimic, vocea e metalica atunci cind cineva povesteste asemenea evenimente, un soi de distantare fara de care poate nu ar putea trai, important este sa vezi ochii unui asemenea om. te uiti in ochii lui si vezi cum arata iadul.

    “This behavior lies just under the surface of any of us. The simplified accounts of genocide allow distance between us and the perpetrators of genocide. They are so evil we couldn’t ever see ourselves doing the same thing. But if you consider the terrible pressure under which people were operating, then you automatically reassert their humanity—and that becomes alarming. You are forced to look at the situation and say, “What would I have done? Sometimes the answer is not encouraging.”

  22. Un liberal optimist spune:

    @cris,
    Am vazut niste reportaje extrem de documentate difuzate de TV5 Monde.Erau centrate pe drama femeilor abuzate sexual de insurgenti.

  23. Un liberal optimist spune:

    @VV,
    Totusi n-a avut proportiile unui genocid. Stiati ca in acele vremuri evreii pensionari isi primeau pensiile lunar? Ia sa fi fost atunci basescu seful statului….
    Imi aduc aminte ca in timpul copilariei noastre asazisa ura de rasa era pedepsita. Nu aveai voie sa-i spus tziganului tzigan si nici evreului jidan. Eu mi-am luat-o de doua ori, desi eram nevinovat. Pur si simplu un tzigan m-a parat invatatorului ca i-am spus asa, iar o evreica la fel pentru ca n-am lasat-o sa copieze(riscam sa fiu pedepsit, deoarece proful de mate era cu ochii pe mine).

  24. Mihai ANDREI spune:

    @ Varujan Vosganian
    După mine, ambele sunt o îngrădire a libertăţii de exprimare. În sine, aproape nimeni nu neagă cele 2 genociduri, ci doar sunt unii (exaltaţi) care le pun la îndoială dimensiunile şi responsabilităţile. Cum francezii au în mentalul colectiv o culpabilitate pentru contribuţia lor la holocaust, dar nu se simt deloc vinovaţi pentru genocidul armean, asta ar putea fi singura explicaţie cât de cât inteligibilă.

  25. Un liberal optimist spune:

    @VV,
    Normal ca pentru ea era mai placut cu rusii peste ea, decat bombele aliatilor…Daca mai erau si blonzi…

  26. Un liberal optimist spune:

    @VV,
    Eu in schimb m-am intristat. Practic, a murit atat fotbalul extraterestru cat si cel galactic. Sa vedem ce vor juca selectionatele Spaniei la Olimpiada si in Campionatul European.Nici nu vreau sa-mi imaginez o finala Bayern-Chelsea..

  27. Mihai ANDREI spune:

    @ Varujan Vosganian
    Hmmm, nu ştiu ce să zic:
    1. Legea contra revizionismului francez e relativ recentă, din perioada guvernării socialisto-comuniste Mitterand-Maurois, şi
    2. Nu mi se pare prea plauzibil, dimpotrivă, eu am auzit că femeile nu acceptă decât să facă dragoste, necum sex, şi doar în condiţiile în care împărtăşesc cu obiectul lor sexual o neţărmurită iubire shakespeariană !

  28. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    Iti imaginezi ca nemtoaicele atunci puteau sa aleaga?

  29. Mihai ANDREI spune:

    @un liberal optimist
    Sigur că puteau alege – înălţătorul exemplu dat de Julieta e nemuritor !

  30. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    La cat de abstinente erau ele in acea vreme… In plus, rusii nu erau asa rai. Le dadeau si din proviziile lor.

  31. anca spune:

    @un liberal optimist
    De votca?

  32. anca spune:

    @un liberal optimist
    Asta ca sa nu spun ceva mai urat…

  33. un liberal optimist spune:

    @anca,
    Mancare.Am intalnit oameni care mi-au povestit comportamentul rusilor in Romania. Cica erau niste baieti respectuosi si ajutau prin gospodariile oamenilor. Se interesau doar de femeile care puteau fi cumparate.Nu bag mana in foc!

  34. Mihai ANDREI spune:

    @ un liberal optimist
    Uauuu, de unde ai scos-o pe asta că ruşii nu erau chiar aşa răi ?!? Bunicii şi părinţii tăi se refugiaseră din Moldova când au intrat ruşii ? Eu de la ai mei am auzit povestiri înfiorătoare despre setea lor de răzbunare care nu li s-a domolit decât după 23 august. Pot concepe, cel mult, că în Germania se vor fi comportat (ipocrit, cu durere în suflet) mai decent de ochii americanilor.

  35. anca spune:

    @un liberal optimist
    Eu am auzit altceva despre rusi! Nemtii, in schimb, plateau toate serviciile pe care le primeau.

  36. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    Chiar de la ei stiu. In plus erau printre ei multe femei soldati si ofiteri.Erau aspru pedepsiti pentru furt.

  37. un liberal optimist spune:

    @anca,
    Plateau la noi pentru ca eram aliati. In tarile ocupate luau tot ce puteau. Sunt niste relatari infioratoare despre comportamentul lor in Franta.

  38. Mihai ANDREI spune:

    @ un liberal optimist
    Poate pentru furt să fi fost pedepsiţi, dar pentru omor, viol sau rapt nu erau nici măcar dojeniţi. Nu-mi place să intru în detalii personale, mărunte, dar ar fi trebuit să am un unchi după tatăl meu. Avea doar câţiva anişori când a fost ucis (în vara lui ’44) de ruşi cu baioneta, pentru că încerca să fugă în porumb având în braţe un purceluş pe care şi l-au dorit, aparent, şi soldaţii respectivi. În schimb, când cei de la garnizoana germană făceau rechiziţii pentru popotă, era sărbătoare în sat – plăteau totul la cel mai bun preţ al pieţii.

  39. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    Ai dreptate; nu poti controla comportamentul soldatilor izolati. Potrivit regulamentelor daca sunt prinsi, sunt pedepsiti. Si in Germania erau pedepsiti. In plus in Moldova multi stiau atat rusa cat si germana, invatate in timpul primului razboi mondial, asa incat se puteau intelege cu ei.

  40. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    In plus, orice armata de ocupatie nu doreste sa-si ostilizeze populatia locala, care prin sabotaje ii pot crea mari probleme logistice.

  41. lordul john spune:

    @Mihai Andrei

    Confirm, din istorii de familie, cele relatate de tine in legatura cu comportametul rusilor si germanilor.

  42. Mihai ANDREI spune:

    @ un liberal optimist & lordul john
    Cred că tractoristul gregoire ecrivain de la Adevărul urmăreşte discuţiile noastre şi s-a gândit să mă susţină:
    http://www.adevarul.ro/moldova/actualitate/DEZVALUIRI_Omoruri_si_jafuri_la_-eliberarea-_Basarabiei_0_689331092.html
    Ţărani împuşcaţi pentru o vadră de vin; vite, grâne şi alte bunuri furate; femei violate. Sunt doar câteva „fapte de vitejie” comise de ostaşii sovietici în 1944-1945, consemnate în rapoartele NKVD.

  43. un liberal optimist spune:

    @Mihai ANDREI,
    Nu stiu daca e bine ca dupa saizeci de ani, mai trebuie sa ne turnam cenusa in cap sau sa cautam vinovati printre stramosii nostri sau ai altora. La razboi ca la razboi.