O slujbă stabilă şi de pespectivă: cititor de stenograme la Tv

Îmi exprimam deunăzi, nedumerirea în legătură cu faptul că numeroase televiziuni din lume păstrează obiceiului dublării vocii personajelor, în loc să treacă pe sistemul subtitrării. Noi, românii, ne-am bucurat de efectele benefice ale subtitrării încă de la înfiinţarea Televiziunii Române, acum mai bine de o jumătate de veac. Ai prilejul să auzi timbrul original al actorilor, în plus, îţi poţi obişnui urechea cu limbile străine, pe care, astfel, le înveţi mai uşor. Ana Maria Orozco şi Natalia Oreiro, mai exact Betty cea urâtă şi Milagros din Inger sălbatic, au fost profesoarele de limbă spaniolă ale fetiţei mele care, privind nesmintit serialele cu pricina, a deprins fluent limba spaniolă. Ca să nu mai vorbim de riscul unor substituiri hilare, cum ar fi imaginea lui Sharon Stone, picior peste picior (nu tot timpul) în Basic Instinct, şoptind în limba… bulgară. Mi s-a răspuns că trecerea de la dublare la subtitrare este împiedicată de sindicatele actorilor care şi-ar pierde, astfel, într-o meserie a marilor, dar puţinelor şanse, o sursă stabilă de subzistenţă.

M-am gândit, atunci, la soarta amară a actorilor noştri care sunt nevoiţi să se mulţumească, în această privinţă, doar cu dublarea lui Tom şi Jerry sau a măcănelilor lui Donald Duck, în filmele de desene animate pentru copii, ori, în cel mai bun caz, a serialelor despre copii năbădăioşi produse de studiourile Walt Disney. Iată, însă, că în ultima vreme, breasla actorilor a căpătat un ajutor nebănuit nu de la Columbia Pictures, de la Paramount sau de la Metro Goldwyn Mayer, ci de la diverse Parchete şi servicii secrete. A apărut o nouă meserie: cititor de stenograme la Tv. Cu intonaţie, insinuant ori conspirativ, sau, din contra, dezinvolt şi jemanfişist, actorul citeşte stenograme ale unor înregistrări de convorbiri telefonice puse la dispoziţie de către SRI procurorilor şi, aproape în acelaşi timp, (nu ştim de către cine) presei. E drept că stenogramele sunt, simultan, prezentate pe ecran şi ele pot fi citite în linişte de telespectatori într-o ţară ca România, unde mai toată populaţia este alfabetizată. Dar spectacolul nu ar fi deplin dacă nu am auzi şi vocile lui Mondialu, ale Bossului, ale Clopoţicii sau ale Marinarului, fireşte, cu fotografiile personajelor reale în stânga ecranului, ca să ştim cine e Vocea 1, Vocea 2, Clopoţica sau Marinarul.

 

Iată, aşadar, că sub marea cupolă a lui Theatrum Mundi, împreună cu Ilustrul Teatru al lui Moliere şi Teatrul Globe al lui Shakespeare, avem Teatrul Stenogramelor din România. Un teatru cu piese autentice, izvorâte din realitate, nepieritoare lecţii de viaţă, o Comedie umană ce o depăşeşte, ca varietate şi amploare, pe cea balzaciană şi, cel mai important, oferă actorilor sluje stabile şi de perspectivă.

144 Responses to “O slujbă stabilă şi de pespectivă: cititor de stenograme la Tv”

  1. Valeriu Mangu spune:

    @ Varujan Vosganian

    Ti-am lasat un text in pagina anterioara.

  2. Radu Alexandru Vasilescu spune:

    Apropos de filajul la duduia Udrea

    M-am gandit si eu la chestiunea filajului facut in urma colaborarii SIE DGSI [nu cred totusi ca Basescu se referea la contraspionajul militar francez]. Imaginile sunt clar ca lumina zilei facute de profesionisti [locatie unghiuri etc]. E un aspect care trebuie sa dea de gandit insa: pozele au fost degradate digital [probabil in Photoshop]. E destul de stiut faptul ca diverse camere digitale prelucreaza lumina in diverse moduri si ca daca se vrea se poate identifica tipul de aparatura utilizat daca imaginea e originala. Asta inseamna ca cine le-a dat publicitatii a vrut sa mascheze si aceasta posibilitate. Suna mai curand a romani decat a straini.

    Totusi, presupunand ca e vorba de DGSI ar fi de subliniat o diferenta fundamentala intre DGSI si SRI-ul nostru. Francezii nu sunt ascult-totum. Adica ei fileaza si persoane implicate in crima organizata dar doar daca sunt considerate o amenintare la adresa sigurantei nationale. Noi fiind obisnuiti cu un SRI implicat in tot si toate am uitat ca menirea acestor structuri e alta decat una politieneasca. In Occident lucrurile sunt diferite. Asa ca daca intr-adevar SIE si DGSI-ul au filat stimabila protejata a dl. Basescu atunci e vorba de 2 servicii speciale ale 2 tari NATO care au efectuat o operatiune de supraveghere indreptata impotriva unei amenintari la siguranta nationala a cel putin unuia dintre state. Si aici nu se poate sa nu ne amintim povestea Alro si toate deal-urile facute de rusi in Romania. Mai exact de apropiati sau colaboratori ai SVR si GRU.

    Cu alte cuvinte daca filajul in Franta nu e facut de romani ci de DGSI atunci e mult mai grav decat se crede pt ca nu discutam de persoane posibil afiliate unui grup de criminalitate organizata ci de persoane ce sunt vazute si de francezi ca o amenintare la adresa sigurantei unui stat aliat NATO.

    PS: Cati jurnalisti au auzit vreodata de un hotel de lux care da cu larghete date si informatii exacte despre cine si cand a fost cazat acolo? Asa ceva nu se intampla in stratosfera serviciilor de lux cu o exceptie: inainte de telefoanele primite de la jurnalisti din Romania pt confirmarea sederii stimabilelor, sefii hotelului au primit alte telefoane prin care li se recomanda cu caldura sa dea acele informatii. Oricat respect am pt SIE nu cred ca ne-am fi desconspirat practic o zona de influenta [colaboratori] intr-o tara aliata. Asadar cred ca si francezii au fost implicati ceea ce e infinit mai grav pt Udrea si Basescu.

    • gargarin spune:

      Inghititi toti galusca cu serviciile reformate. Fulga, PSDistu sef la SIE inainte era baiat de ofiter securist. Predoiu este tot baiat de securist, prieten cu ta-su lu Fulga. Si ANI este reformat tot cu un baiat de securist. Ponta este doar ginerica de securist.

    • Shadow spune:

      @Radu Alexandru Vasilescu
      pozele nu sunt facute de servicii, unghiurile si calitatea sunt foarte salabe. Pozele sunt facute (si cele de aproape) cu telefoane mobile nu cu scule profesioniste, nici vorba de photoshop in poze.
      Tu chiar crezi ca daca DGSI accepta sa faca publice astfel de poze el va accepta si “maniuplarea lor”(editarea) informatica?
      pozele mai mult ca sigur sunt facute de romani care lucreaza sau locuiesc in zona.

      • Radu Alexandru Vasilescu spune:

        :) E in regula Shadow – ai dreptul sa crezi ce vrei dar ar fi ok sa aduci si niste argumente. Eu iti dau scris negru pe alb ca pozele sunt digitale si sunt degradate ulterior. Iti sugerez sa te uiti mai atent si la unghiuri [ia eventual si adresa hotelului si vezi ce e vis a vis de intrare in unghiul acela] dar si la pozitiile din care au fost facute pozele la nivelul strazii. Si mai e micul aspect cu un hotel de lux care da informatii despre clientii sai cu mare larghete presei din Romania [vezi confirmarile de sedere]. Poate prin Congo se intampla asta – nu la hotelurile de lux si nu in Franta. Nu insit – crezi ce vrei – culmea e ca sunt 90% sigur de unul din filtrele utilizate pt degradarea imaginii pt ca l-am folosit si eu in niste desene digitale. Dar repet – nu insist – n-are sens.

      • Radu Alexandru Vasilescu spune:

        Uite iti mai dau un indiciu: pozele cu duduile iesind de la magazinul Un Jour Ailleurs sunt facute daca nu ma insel in miezul zilei de la etajul unu din cladirea Operei Nationale din Paris. Probabil ca niste jurnalisti amatori au campat acolo juma de zi pana a iesit madam Udrea de la shopping de manuta cu Alina Bica, asta dupa ce in prealabil le-au urmarit si au mai si putut sa deschida geamurile ca sa faca fotografiile… Let’s be serious.

        • Shadow spune:

          pozele nu sunt facute din interiorul unui bus parcat in fata magazinului intre opera si magazin(unghiul e clar). Lucrez de 13 ani in zona asta si stiu despre ce vorbesc.
          Cat despre poze da ma pricep ca sunt informatician “batran” :-), nu sunt “degradate ulterior” sunt degradate in momentul fotografiei de camera slaba folosita.
          Eu am incercat sa-ti dau argumentele in alt mod decat al dtale. fara presupuneri in afara celei privind “scaparea pozelor catre presa” de catre serviciul francez. E dreptul dtale sa nu fii de acord cu ele

          • Radu Alexandru Vasilescu spune:

            Eu cred ca noi vedem 2 unghiuri diferite. Daca nu cumva prin Paris circula autobuze cu 2 etaje… Atunci da, ma insel. Altfel uita-te cu atentie la unghiuri. N-am timp acum sa pun imaginile intr-un cub 3d ca sa vezi unghiurile mai clar dar cred ca sunt suficiente si imaginile astea:

            http://i.imgur.com/UokfWNJ.jpg
            http://i.imgur.com/Bmbfcc6.jpg

          • Radu Alexandru Vasilescu spune:

            Si 2 – nici primele camere de pe telefoanele mobile nu aveau acel pattern dreptunghiular [ceea ce tu numesti calitate slaba]. Ala e un effect/filtru introdus peste imaginea originala. Camerele cu o calitate slaba [rezolutie mica] in general pixeleaza/granuleaza imaginea. Nu o degradeaza cu bare si gradiente suprapuse pe verticala… Iar argumentul cu “informatician” e pentru creiere nivelate – programarea n-are nici o legatura cu subiectul discutat. Vrei sa testezi – ok – ia orice camera foto sau telefon mobil vechi si fa niste poze la distanta [cu zoom in] si vezi cum arata.

          • Radu Alexandru Vasilescu spune:

            Cat despre teoria ta cu autovehicolul parcat – pe langa imaginile de mai sus din care poti vedea clar unghiurile mai e un mic amanunt – daca observi in poza cu zona e un autocar parcat chiar cum spui tu. Nivelul maxim de inaltime e inaltimea usii magazinului. Sa presupunem ca e vb de un autobuz cu 2 etaje. Trecand peste micul aspect ca cineva trebuia sa parcheze vis a vis si sa astepte iesirea duduii [suna a amatori clar], dar chiar si asa nici macar de la nivelul unui autocar cu 2 etaje [gen London street bus] nu se poate atinge unghiul acela. I rest my case. E bine cand se fac afirmatii sa se cerceteze si datele existente…

            PS: Duduita Udrea a pomenit si niste poze facute in incinta hotelului, noaptea… Astept sa le vad si pe alea dar din punctul meu de vedere a fost vorba de un filaj profesionist ceea ce inseamna ca aceasta individa e vazuta ca amenintare la adresa sigurantei unui stat NATO…

          • Shadow spune:

            @RAV
            daca udrea avea vreo “interdictie NATO” de la vreun-ul din state nu ar fi ajuns in postura de candidata.

            Te-ai gandit ca unul din soferii de astfel de autocare putea fi roman? Sunt o gramada care se parcheaza in zona. Nu o astepta pe udrea isi astepta clientii sa iasa de la magazine.

            Ce spune udrea ma lasa rece, ea este o “victima” ca de obicei. I-au facut poze in “camera” la “miezul noptii”. Cum de nu sunt publice “inca”?

        • Shadow spune:

          tu te referi acum la pozele care sunt facute din spatele unui geam cum este cazul unora din poze.
          De acolo ai barele verticale.
          Si da sunt “nivelat” complet la creier daca nu stiu ca informatician cum se poate modifica o imagine.
          aparatele foto de pe telefoane nu sunt de “rezolutie slaba”, au probleme de expunere, de deformare a unghiurilor care se observa, etc.

          PS. serviciile nici macar cele romanesti nu folosesc photoshop. Au alte “scule” care nu sunt publice pt “marea masa” de utilizatori.

          • Radu Alexandru Vasilescu spune:

            Am zis pt creiere nivelate nu ca ai avea tu creierul nivelat. Zic totusi sa citim cu atentie…

            Ia toate pozele – si ai sa vezi acelasi “efect”. Sigur, probabil ca serviciile utilizeaza alte programe decat Photoshop [desi am dubii] dar asta e irelevant vis a vis de prelucrarea digitala sau nu. Nu vad cum toate, dar toate pozele au fost facute din spatele unui geam [dupa cum se pare acelas geam....].

            Daca tu consideri ca niste amatori au urmarit-o pe duduie cateva zile prin Paris, au avut acces in incinta Operei Nationale, au facut poze fara sa fie observati si au dispus de un numar relativ mare de persoane care sa faca asta [poze facute la intrarea si iesirea din metrou in locatii diferite, poze la hotel si la shopping dar intr-un interval de timp scurt - ceea ce presupune comunicare si minim cateva persoane samd]… Atunci e ok.

            Exista toate argumentele pt un filaj profesionist si in fine ar vrea ca toti scepticii sa-si utilizeze logica si sa raspunda la o intrebare simpla: ce hotel de lux de pe planeta da cu larghete informatii despre data la care anumite persoane au fost cazate si cum niste amatori obtin facturi [inclusiv sume date valetilor]. Sigur poate sunt eu tampit sau poate ca voi sunteti oameni cu convingeri absolute si odata ce v-ati setat creierul pe o ipoteza faptele nu prea mai conteaza.

          • Radu Alexandru Vasilescu spune:

            FOR YOUR INFO – am un comentariu in asteptare in care am pus 2 link-uri cu poze care clarifica unghiurile. Din pacate sistemul acestui blog nu permite afisarea imediata. Comenturile mele ulterioare vor avea mai mult sens dupa ce o sa poti vedea imaginile.

    • @ Radu Alexandru Vasilescu, octombrie 31, 2014 la 11:55 am

      Mais bien sur mon cher ami, bien sur…….

      On ne peut pas faire une bonne omelette sans casser les oeufs……

      C’est capital mon cher Watson, carrement capital…….

  3. @ Radu Alexandru Vasilescu, octombrie 31, 2014 la 11:55 am

    Mais bien sur mon cher ami, bien sur…….

    On ne peut pas faire une bonne omelette sans casser les oeufs……

    C’est capital mon cher Watson, carrement capital…….